Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikett: övrigt
Läst 14292 ggr
Sophiies
5

Alla ni med Border Collie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vara lite kul och få veta hur alla aktiverar sina Border Collies. Sätt gärna in en bild på eran ögonsten också Glad

Vad fick er att välja just Border Collie?

Är du nöjd med ditt val?

Själv har jag en border collie tik på ett år. Henne tränar jag freesyle, lydnad, spår och agility med. Det blir fyra timmar träning om dagen lite utspritt över dagen. Jag vallar inte med henne då jag inte vill tända ett intresse som jag inte har möjlighet att hålla på med kontinueligt. 
Men det blir mycket långpromenader och självklart massor av mys vilket uppskattas otroligt mycket. Varför jag just valde BC var för att jag vill ha en hund jag kan jobba och träna med mycket, en hund med fart och fläkt. Och jag har inte ångrat en sekund att jag köpte henne.

Lägger även till en bild på henne :)

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

CelsiusT
0

Jag har en BC =) Köpte honom för att jag känner att jag passar bra med den typen av hund, och jag ville ha en hund att träna och tävla med. Ångrar inte en sekund att jag skaffade honom.

Den mesta aktivering han får är att hänga med ut när jag rider. Det räcker oftast gott för honom (det blir ju perioder som jag inte orkar/hinner träna och märker då att det räcker gott). Det vi tränar mest annars är Treibball, hemtjänstarbete, cirkuskonster och trick. Men vi gör en massa mer, bla så tränar vi agility (och tävlar då och då), men det kräver ju så mkt utrustning så det blir mest under dom perioder när jag endå är på klubben och håller kurser så tränar jag före/efter. Vi vallar även får, men det är verkligen inte kontinuerligt. Då och då när vi får tillfällen. Tex när jag åker och hälsar på en kompis som är BC-uppfödare så är jag ofta där en hel helg eller längre. Nu har jag även en av mina närmsta grannar som har vallade får och BC som vi börjat så smått att valla hos, men jag hinner inte så mkt. Vallade med honom första gången när han var 7 mån, idag är han 4, har inte märkt att han mått dåligt/haft problem av det dom perioder vi inte vallat (vilket är ganska långa perioder).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sophiies
0

Han är riktigt fin :)

Precis alla BC kräver ju olika mycket träning och eftersom han får den mentala stimulansen utöver vallningen. Och sen lär man sig ju hur hunden beter sig normalt och då märker man oftast om hunden inte får den stimulansen den behöver. Men om man har en BC som man tex bara vallar med och sen gör ett uppehåll utan någon som helst träning så blir hunden oftast okoncentrerad och ostabil. Man kan ju också få en hund som verkligen brinner för vallningen och sedan så slutar man tvärt med det och börjar med annan träning så kan det vara så att hunden blir missnöjd med det.

Absolut inget måste :)

Min BC har inte visat något intresse för vallning vilket också är ett av anledningarna till att jag inte vallar. Men tanken var att jag skulle valla med henne när jag köpte henne men också träna annat. Så vi började med freestyle istället. Ska även testa på treibball när det börjar bli varmare ute också. För att se om det kanske är något damen behagar.

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

CelsiusT
0

Treibball är den träningsform som jag märker att han mår bäst av. Han blir likadan efter treibballträning som efter vallningen, men jag märker att han mår bättre under träningen av treibball än av vallningen. Treibballen är snabb och energifylld men på ett väldigt lugnt och kontrollerat sätt, det är träning med uteslutande positiv förstärkning vilket han mår väldigt bra av. Vallningen dock är svår att få till helt med positiv förstärkning eftersom jag inte är tillräckligt duktig på det och det märker jag att han inte mår bra av vilket gör att treibballträningen är bättre för honom. Det han tycker är roligast är dock agility, men han blir lätt lite övertrött av det, han ligger i hög stressnivå (han är dock inte skällig eller överdrivet stressad) under agilityträning vilket innebär att vi måste ta paus och varva ner lite då och då för att han ska må bra.

twinkime
0

# 3 Vilken härlig färg han är.

Ja  jag valde Border collie för att det är en väldigt aktiv ras som inte tröttnar lätt. Alfons är mitt hjärtegryn och är glad  över att han hamnade hos mig. Han har verkligen skänkt mig mycket glädje och flera underbara dagar kommer det bli med honom. Han och jag är väldigt lika ingen av oss vill sitta still.  Utan vi gilalr att ha saker att göra hela tiden.

I dags läget tränar vi Freestyle, Lydnad, sök, Flyball, agility, trixträning men skall även börja med waightpull. Alfons är e väldigt aktiv hund och tröttnar inte i första taget. Vi tränar cirka 5 timmar per dag. Han vill sa gärna göra en till lags  och jobbar hart för att göra en nöjd. Väldigt tillgiven till en.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

CelsiusT
0

#4 Känner igen mig precis =) Border Collie är den första hund jag träffat som är lika aktiv som jag är. Dom flesta andra tröttnar på mig =) hehe.. Jag är så otroligt lik en bc själv, så det känns verkligen som om jag hittat min själsfrände =) och då har jag endå alltid varit frälst i dalmatiner sen tidigare och har en dalmatiner som jag mer eller mindre sitter ihop med, men med BCn har jag en jämlike =)

twinkime
0

#5 Hehe ja precis hade en risen schnauzer innan och oj hon var precis tvärtom om vad en border collie är kunde träna max 10 minuter sen gick hon och la sig och isin bädd.

menn det är skönt att det finns sa manga olika raser sa att man kan hitta en som matchar en själv. Förstar precis vad du menar man bara känner att man klickar en helt underbar känsla.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Ronja06
0

Förhoppningsvis får vi hem en liten BC valp nu till nästa år (våren). Om allt går som det ska. (eftersom valpkullen inte är född än)

Tanken är att den kommande lilla valpen skall hålla på med de aktiveringar som jag och sheltiesarna tränar/tävlar i. Alltså Agility, lydnad och viltspår. DOCK kommer en stor del fokus ligga på vallning. Jag har alltid sagt, och står fortfarande vid det, att en BC är en vallande hund. Avlad för just vallning. Förutom allmän träning, blir det självklart tricksträning och freestyleträning på hobbynivå. Hoppas även på att få en rolig springkompis till våra joggingturer. ;)

Anledningen till varför det just blir en BC är många. Jag har väll alltid drömt om att en dag äga min egna Border collie. Tankarna var i grunden att ha en hund av större modell, från grupp 1. (ja, jag har fallit pladask för grupp 1. Är uppvuxen med vallhundar) Jag var först inne på Aussie el Kelpie. (liiite inne på Mallen också. Då jag var intresserad av skydds) Men av olika anledningar var det något som inte riktigt tilltalade mig hos dessa raser. *såklart är det individsmässigt också. Men i en helhet* Efter att ha letat och kollat med både uppfödare och ägare. Anledningen till varför tankarna inte var hos BC först var helt enkelt för att jag inte hade några egna får.

Tack vare helt underbara klubb/träningskompisar har Border collien verkligen fått en plats i mitt hjärta. De tilltalar mig något enormt. Och jag hoppas att den kommande lilla valpen blir en riktig liten arbetsnarkoman med högre tempo än sheltiesarna.  *ler*

(bifogad bild har inget med min kommande valp att göra)

Mvh Emelie Förlägen

[IsabelleA]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Utöver promenader så tränar vi agility 4 dagar i veckan och vallar mellan 2-4 dagar i veckan. Annars blir det övrig träning en del dagar i veckan som kan innefatta lydnad, spår, sök, uppletande, freestyle, dog frisbee eller enkla klickerövningar och tricksinlärning.
Vi vallar med sikte på godkännt vallhundsprov och med mål att komma ut på tävlingsbanorna inom vallning också!

Jag anser däremot inte att bollvallning ersätter vallning av djur. Sedan är det som ni säger, att border collies kräver olika mycket. Flört

[Aremea]
0

Jag valde BC just för att jag vill ha en fungerande vallhund. Det är också mina hundars huvudsakliga aktivering; vi vallar både praktiskt och för träning minst 5 dagar i veckan.

[Aremea]
0

Här är hund nr 2

[IsabelleA]
0

Aremea, vilka snyggingar du har Skrattande

CelsiusT
0

#8 Uppenbart är att många BC klarar sig fint på annan träning än just vallning av djur, det har inte enbart att göra med hur mkt olika individer behöver utan snarare vilken typ av stimulans dom får istället. Treibballen är en bra aktivitet för dessa om det utövas rätt.

Jag påstår inte att treibball är detsamma som att valla på djur. Men när jag ser min och andras hundar (håller ju kurs i detta så ser många ekipage) hålla på med treibball så ser man att det är en väldigt bra syselsättning, oavsett om man vallar på djur eller inte i övrigt.

[Aremea]
1

# 12, vallar du med din hund?

Jag som ser ett stort antal BCs valla varje vecka, är övertygad om att den stimulansen aldrig går att ersätta med annan sysselsättning.

CelsiusT
0

#13 Ja jag vallar får med min hund.

CelsiusT
0

#13 Menar du att dom bc som inte vallar djur men som får annan stimulans inte mår bra?

[Aremea]
0

Jag menar att de inte mår så bra som de skulle kunnna göra.

Och jag pratar då om renrasiga BC som avlats på vallningen, inte blocketkorsningar…

1963gbr
2

Och exakt vad är det för fel med Blocketkorsningar? Vore kul att höra - det låter som du har lång erfarenhet av dessa? Kul sen att se om din erfarenhet stämmer på min Blocketkorsning!

CelsiusT
0

#16 Min hund är avlad för vallning. Jag pratar om BC. Jag tycker det är instränkt att tro att bc bara kan må bäst av vallning, att vallningen är det enda som kan ge en hund full stimulans. Jag ser många vallande bc som mår mycket sämre än många vallande bc.

Jag vet att det är såhär det ser ut i sverige idag. Många som har bc tror bestämt att vallning är det bästa och enda sättet för en bc att må bra. Jag tycker det är synd, för det känns menlöst att diskutera den ens en gång iom att folk så starkt har bestämt sig - men har man frågat hundarna? Det är också synd att alla dessa människor hela tiden känner ett så starkt behov av att skriva folk på näsan att bc måste valla, att man inte ens kan berätta om andra saker ens hund gör utan att det kommer kommentarer.

monsterblom
0

Den enda aktivering jag ger hunden är faktiskt vallning. är inte intresserad av någon annan hundsport. ser inte det roliga i det (sen har jag aldrig försökt heller)…

jag köpte en BC just för att de avlas endast på sina vallande anlag och det var det jag ville ha. en vallande hund. sen att första hunden var en nit som inte alls vill valla är bara ngt man får leva med.

jag tror absolut att man kan aktivera en BC med ngt annat än vallning och att de fortfarande kan må bra. men jag tror också att det aldrig kan ersätta vallning. men tänder man aldrig hunden så behöver man inte veta.
sen måste man se från individ till individ. vissa BC klara den press som sätts på dem, vissa pallar det inte och stressar söder istället.

sen håller jag med aremis ang vallningen. Men all cred till er som orkar aktivera era hundar på annat sätt ;)

[IsabelleA]
0

"Jag vet att det är såhär det ser ut i sverige idag. Många som har bc tror bestämt att vallning är det bästa och enda sättet för en bc att må bra."

Vi som har BC och vallar med dessa tror bestämt att vallning är det bästa sättet att aktivera sin Border Collie, för det är som du säger - vi HAR sett hunden arbeta med det den är avlad för och ser hur bra hunden mår av vallning. Och det är därför vi också somsagt bestämt tror att det är det bästa sättet att aktivera en Border Collie.
Jag ser inte riktigt meningen med att köpa en hundras som har så starkt utpräglade instinkter som Border Collies faktiskt har om man inte ska använda hunden till det den är avlad för. Det finns många andra hundraser som har samma arbetskapacitet och sammarbetsvilja som en BC har, men som inte har samma krav på aktivitet i form av vallning.

Sedan är det som Michelle säger, att det finns faktiskt undantag. Det finns Border Collies som inte vill valla. Men köper man däremot en valp så vet man inte om hunden har vallinstinkter eller inte och vill man då ha en BC är det bäst att köpa en som man VET inte har instinkter.
I övrigt känner jag en BC som legat i en frissörsallong hela livet och inte fått någon aktivering ALLS tills min kompis då köpte denna hund som omplacering vid 6 års ålder och det visar sig nu att hunden också har höftledsproblem och artros och inte får arbeta för mycket, inte får hoppa och inte leka med andra hundar. Men hunden i sig är huuur stabil som helst och kolugn i alla situationer. Så somsagt, det finns undantag, men det gäller att hitta dessa undantag om man nu inte vill ägna sig åt vallning.

CelsiusT
1

#19 För sådana människor som du är det ju bra att det finns en såadn ras, som kan må bra av att bara få valla.

Jag har ju en hund som jag vallar med och även kör annat med. I över 2 års tid var vi helt ifrån vallningen. Inga som helst problem! Han gick från aktiv vallhund flera dagar i veckan till att inte få valla alls. Dock körde vi ju andra aktiviteter så som lydnad, treibball, trix, agility osv. Nu, lite mer än 2 år senare, vallar han på får igen men mest sporadiskt och utan direkt mål - bara för att det är kul (främst för mig). Kan inte se att han saknade vallningen och kan än mindre se att han är i så stort behov av vallningen idag. Visst gillar han den otroligt mycket, men jag ser inte att han mår sämre eller bli mindre tillfredställd när vi inte vallar.

CelsiusT
0

#20 Ja jag vallar ju också med min hund, men jag ser inte samma sak som du ser, jag ser inte att vallningen bestämt är det bästa sättet att aktivera BC. Jag kan förstå din reaktion över att det är onödigt att skaffa en BC om man inte ska valla. Men jag kan också förstå varför man vill skaffa en BC även om man inte vallar, det är en underbar ras och även om det finns andra raser så finns ingen annan som BCn.

[Aremea]
0

#22 En BC som inte behöver valla är ingen bra BC. Det är en arbetsras som ska avlas för att fungera som arbetsredskap. Den har ett praktiskt syfte - som man snabbt förstör genom att avla på individer som inte är tillräckligt starka. Därför är jag av princip emot att man skaffar en BC till annat huvudsyfte än vallningen.

En stor bugning till # 20, jag håller med i allt!

/Aremea

Ronja06
0

Här är en bild på min lilla nya stjärna! Idag 11 veckor gammal. (jisses vad tiden går..) ;)

Mvh Emelie Förlägen

monsterblom
0

#21 ja, det är bra att det finns hundar för sånna som mig. #20 håller med i dig i allt. Sen är det ju inte bara i Sverige som många tycker att vallning är det är det bästa sättet att aktivera sina hundar. Kolla i andra länder där man har dem i arbete. Det ska mkt till för att man ska hitta en med jobbande BC som tycker att någon annan aktivering ger bättre stimulansn till deras hundar. Kollar du sen i ex Storbrittanien så är det väldigt vanligt att du har den bara till arbete och hunden mår hur bra som helst. Sen ser jag ingen anledning till varför man köper en oreggad BC istället för att bidra till en avel som värnar om deras instinkter. Tilläggas ska ju att vallningsinstinkten är starkare än deras sexualdrift.

[Aremea]
0

# 17 Det är samma problem som vid all annan blandrasavel. Den görs på djur som inte hälsotestas, avelsdjuren väljs ut på enstaka individers ide om vad som är en bra hund och det tas ytterst sällan hänsyn till linjer och rasens syfte.

Om en hund nu är så fantastisk att den kan tillföra rasen något, varför gör man då helt enkelt inte de rekommenderade hälsotesterna och bruksproven som krävs för att få regga valparna?

Border collie är inte en hobbyhund. Det är en av de sista raserna i världen där dess praktiska funktion fortfarande är densamma som när rasen grundades. För att denna funktion ska finnas kvar krävs det ett mycket medvetet avelsarbete med fokus på just arbetsförmågan vid boskapshantering.

Det räcker att släppa brukskravet ett par-tre generationer så kan vallanlagen vara helt oanvändbara, om de ens finns kvar. Med lite otur har man en högenergisk hund med intresse för föremål i rörelse, enorm signalkänslighet men helt utan möjlighet att få utlopp för behovet. En sån hund blir både jobbig och i längden farlig ("vallar" barn, käkar inredning, jagar bilar osv). Det är också därför jag tycker att det är så viktigt att alla BCs får valla - VP är en del av ett utvärderingsarbete inom aveln. En kombination som lämnar få kapabla vallhundar ska inte upprepas!

Att avla på icke-vallande BCs är att direkt förstöra denna fantastiska hundras. Hur kan det vara okej?

[IsabelleA]
0

Oreggade Border Collies är skräp enligt mig. Dem bidrar inte ett skit till rasen. Och oavsett om ena eller båda föräldrarna vallar men inte anlagt vallhundsprovet så är detta en blandras i mina ögon då den inte längre duger till Border Colliens fortsatta avelsarbete om att bevara rasens otroliga egenskaper.

Och Michelle, jag håller med dig.

[IsabelleA]
0

#26 Håller med till 120%! Cool

monsterblom
0

#26 kan inget annat än att hålla med!

[Aremea]
0

Jag känner att jag vill lägga till ett par kommentarer som jag glömde i mitt förra inlägg.

Dels ang. vad som händer med rasen om man struntar i vallningen; det räcker att titta på utställningsBC för att se ett riktigt skräckscenario. Klumpiga hundar med opraktisk päls och nada utstrålning.

Det är vallningen som ger alla de andra egenskaperna som vi älskar hos rasen, man biter sig i svansen om man tror att det går att bevara arbetsviljan och signalkänsligheten utan att avla på hundarnas djurkänsla.

Förövrigt vill jag också lägga till att självklart finns det underbara individer även inom blandraserna. Man älskar förhoppningsvis sin hund oavsett. Problemet kommer när det börjas med avel hit och dit, och de börjar marknadsföras som "BC utan vallning i sig" (vanliga på blocket). Att folk efter att ha träffat en sådan hund tror att det är så BC är, och sen går och köper sig en egen valp. Det bäddar för problem, både för hundar och ägare.

Även en icke-vallande BC kan vara trevlig, men den är INTE rastypisk, ska INTE gå i avel och är inte ett bra exempel på hur hundarna är. En bra BC nöjer sig INTE med vanlig träning utan behöver valla!

/Aremea

[Aremea]
0

CelsiusT: Du beskriver ju själv att du har stressproblem hos din hund, och att du inte är erfaren nog att träna vallningen på ett sätt som du tycker fungerar bra för din hund.

Detta är för mig ett jättevanligt problem som jag sett hos många som skaffat BC utan att sätta sig in i grenen: Om hunden inte vallar tillräckligt mycket så blir passen gärna stressade, man får ha "tummen i ögat" på hunden hela tiden och träningen upplevs inte som positiv. Om man däremot tar hjälp av en bra instruktör, tränar ofta och regelbundet och lär sig mycket om hur vallningen fungerar så lugnar hundarna ner sig och man får en helt annan kvalité på arbetet. Då ser man också hur fantastiskt stor skillnad det är på att hunden jobbar som den är gjord för, och vad det ger att valla en boll…

/Aremea

CelsiusT
2

#31 Vadå stressproblem? Jag har inte stressproblem hos min hund, varifrån fick du det?

Jag har inte haft den erfarenheten, kunskapen och tillgång till egna får att jag tidigare kunnat träna vallning med enbart positiva metoder. Jag vallar ihop med erfarna vallmänniskor och dessa använder metoder som jag inte är tillfreds med.

Av diskussionen i den här tråden kan jag bara konstatera en sak. Det är fasligt vad inskränkta vallmänniskor fortfarande är.

[Aremea]
0

Jag pratar inte om att träna med enbart positiva metoder, jag pratar om att göra det så regelbundet att man slipper laddningen och frustrationen som kommer om man gör det sporadiskt. Då slipper man en massa konflikter och det blir helt plötsligt mjukare.

Om du inte trivs med dina träningskompisars metoder, så byt träningsgrupp. Det finns många.

CelsiusT
1

#33 jag har jobbat regelbundet, jag har jobbat med flera olika människor, jag vill jobba enbart med positiva metoder. Jag har fått vallningen att fungera bra, men jag anser fortfarande inte att det är den bästa träningen för min hund och jag anser inte att det är den ända träning han kan må bra av.

monsterblom
0

inskräkt tycker inte jag personligen att jag är. därimot så säger min erfarenhet av otaligt många hundar som har kommit och gått hemma att vallning är det som funkar bäst på BC. har hur många som helst hemma som kommer från människor som inte kunnat få dem ordentligt stimulerade med diverse sporter utan har valt att sälja dem. sen är det också väldigt många hundar som har kommit från människor som bara vill ha en BC.

de har med hjälp av ordentlig stimulans i form av vallning blivit lugna och trygga för stt sedan säljas vidare till någon som behöver en arbetande hund.
men men, jag kanske har sätt fel. det kanske är ngn annan hundsport som är bättre än vallning. vad vet jag?

monsterblom
0

inskräkt tycker inte jag personligen att jag är. därimot så säger min erfarenhet av otaligt många hundar som har kommit och gått hemma att vallning är det som funkar bäst på BC. har hur många som helst hemma som kommer från människor som inte kunnat få dem ordentligt stimulerade med diverse sporter utan har valt att sälja dem. sen är det också väldigt många hundar som har kommit från människor som bara vill ha en BC.

de har med hjälp av ordentlig stimulans i form av vallning blivit lugna och trygga för stt sedan säljas vidare till någon som behöver en arbetande hund.
men men, jag kanske har sätt fel. det kanske är ngn annan hundsport som är bättre än vallning. vad vet jag?

CelsiusT
0

#35 Det var inte riktat till dig. Du verkar (i tidigare kommentarer i tråden) ha en ganska bred syn, sedan är det såklart öppet för alla att ha en egen åsikt.

Jag respekterar absolut att man kan ha åsikt om att vallning är bäst, agility är bäst, lydnad är bäst osv osv. Men det är skillnad på att ha en egen åsikt och på att anse att alla andra har fel och att anse att alla som inte gör som en själv är elaka mot sina hundar.

[IsabelleA]
0

CelsiusT: När har någon i denna tråd ansett att alla som inte gör som en själv gör fel och är elaka mot sina hundar?

Jag vet absolut inte vem du syftar på men alla i denna tråd har hållit sig till en god ton och diskuterat på ett moget sätt och delat med sig av erfarenheter och åsikter.

monsterblom
0

#37 förstod att den inte var personlig, utan mer anmäl riktad. så jag gav mitt svar :D

HarrietKiara
0

Det verkar som att den här diskussionen inte riktigt hör hemma här!

Love my Kelpie!

[IsabelleA]
0

Kan stämma till viss del att denna konversation kanske inte riktigt hör hemma här men tråden handlar ju om hur vi aktiverar våra Border Collies. Det som kanske inte hör hemma här är hurvida vi anser att man bör aktivera sin Border Collie.

Jag håller med Sajtvärd och härdanefter håller vi oss till trådens ursprungliga fråga. För er som vill fortsätta diskutera det nuvarande ämnet så är ni välkomna att starta en ny tråd eller ta detta via Privata Meddelanden.