Annons:
Etikettatt-börja-valla
Läst 1994 ggr
Searchingmoonwolf
2018-12-25 16:07

Kommandon vid vallning

Hejsan!

Jag har intresserat mig för vallning, men kommer absolut inte på några kommandon. Har förstått att det inte behövs allt för många i slutändan.

Vilka använder ni vid vallningen och till vad?

Annons:
Sugar Mist
2018-12-25 16:39
#1

Det är nog från person till person vad man använder för ord, men betydelsen är oftast det samma. 

Med mina aussies har vi inte kommit till det stadiet att vi börjat lägga på kommandon än, men med mina bordercollies hade jag kommandon för höger, vänster, gå fram, ligg, gå bort, pusha, sakta, öka och hämta :) 
Exakt vad kommandona var minns jag inte.

-

Searchingmoonwolf
2018-12-26 21:56
#2

Tack #1 Sugar Mist!

Givetvis är det personligt o individuellt va man använder.  Jag brukar själv ta reda på va andra använder o sen själv välja utav dom alternativen eller nåt jag sen själv kommer på i processen. Just nu så står det stilla. Har alltså vallat bara i ett halvt år.

Är det så att många använder engelska kommandon eller finns det även svenska (som är lätta och relaterade till "vad man just då gör"…)?

Sugar Mist
2018-12-26 23:37
#3

#2 Jag använde bara svenska kommandon och ett pshh-ljud när jag vallade med bc'na, just för att det var vardagligt arbete och det föll naturligt för mig, har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill ha för språk men jag tror det blir svenska.
Har även ord olika betoningar, även med aussiesarna, ett "Lääääää/Llllllliiiiiiii" betyder 'sakta ner!', medans ett snabbt "ligg/lägg dig" betyder 'lägg dig ner omedelbart'. 
Ett utdraget "Hööööööööger" betyder 'spring höger men enda ut i balansen!" medans ett 'Höger!' har betytt 'spring till höger och stoppa!', samma med vänster-kommandot. 

Det är också en personlig sak vad man föredrar för språk, har en del vänner som använder uteslutande engelska kommandon i vallhagen, blandat språk och svenska. 
Den anledningen jag hört oftast varför de använder engelska kommandon är just för att man inte ska blanda ihop vardags-kommandon med arbets-kommandon 🙂

-

Upp till toppen
Annons: