Annons:
Etikettrasfrågor
Läst 2468 ggr
Frida B
10/23/17, 9:36 PM

Valla eller att inte valla?

Har just nu Kelpie, men någon gång kommer det en hund till. Vill ha en hund av vallhundsras, har flera träningskompisar och kollegor som har BC som är himla trevliga. Dock har jag inga får som behöver vallas. Vad säger ni bc-folk, måste man valla eller räcker det med brukshunds-aktiviteter?

Planen är som med Kelpien, agility, lydnad och bruksspår. Med fokus på agility och lydnad, för vad jag förstått har BC inte bruksnosen? Eller har det att göra med bristande intresse från ägarna? Ser inte många border collies i spåret nämligen. Mest bruksraser.

Detta är alltså om många år, så är egentligen bara nyfiken på vad ni säger.

En till fråga. I just mitt fall är tanken, eller jag vill i alla fall, försöka valla lite ibland, exempelvis hos uppfödaren. Är det en dum ide att tända en hund på får som inte är tänkt till vallning som huvudsaklig syssla?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Honestyisdead
10/23/17, 10:18 PM
#1

Eftersom det är en utpräglad vallhund tycker jag man ska valla med hunden.

Lona
10/23/17, 11:02 PM
#2

Visst har bc "bruksnos", kika på SM-resultaten det senaste decenniet.😉🙂
Sen tror jag iofs att spåret är den bruksgren som har störst spridning när det gäller olika raser så det kanske inte är lika uppenbart som i rapport och sök där de flesta har bruksraser, bc eller retrievers.

Jag anser onekligen att hundar som är så utpräglat avlade för en viss typ av jobb ska få göra det de är ämnade till.
Man kan definitivt göra annat också, men inget kan slå vallning/jakt/drag eller vad det nu gäller för arbete.
Nikka ställer glatt upp på vad jag än hittar på, hon älskar att träna vad det än gäller - men hon brinner verkligen för jakt och apportering. Där är hon helt i sitt esse, trots att hon egentligen inte är en särskilt bra jaktlabbe (men världens bästa hund❤️).
Innan jag hade henne hade jag nog inte insett hur djupt de egenskaperna sitter "i generna" - och hur roligt det är att göra något som hunden verkligen är skapt för.
Bara att plocka fram och lära sig styra, typ.
Därför blir det sannolikt inte någon mer jaktlabbe, om jag inte tar över någon "bättre begagnad" igen.😛
Jag har helt enkelt inte det brinnande intresset för jakt som jag tycker att man bör ha för att ha jaktlabbe - eller intresse för vallning om man skaffar bc.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sugar Mist
10/24/17, 1:11 PM
#3

Alltså, jag skaffade ju bc utan att ha får och speciella vallningsmöjligheter och det gör jag inte om.
Nu fick jag ju valla och jobba en hel del hos uppfödaren men det var ju tur i oturen, öppnade mina ögon väldigt mycket :) 

Att ha den har riktigt trötta, nöjda, behagliga hunden som man får av bruksarna när man tränat under dagen- det får man inte med bordercollien utan att ha vallat.

Jax kunde sova gott efter att ha varit med mig på gården under dagen, även om det bara innebar att han höll undan fåren vid utfodring.
Men i skolan hade han problem med att riktigt chilla, han kunde ju slappa, vila och sova under nätterna etc. men aldrig det här riktigt sömniga vilandet, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men rörde jag på mig var han liksom "ÅH vad gör vi?" medan efter vallning kunde han titta på mig och fråga "näeh låt mig sova"

Har man inte vallningsmöjligheter rätt frekvent tycker jag inte en ska skaffa bordercollie, inte den svenska i vilket fall, åk istället neråt i europa och satsa på en sportavlad bc- där förlorar du vallningsegenskaperna men du får den nätta, smidiga kroppstypen och skallen ändå :)

-

Upp till toppen
Annons: