Annons:
Etikettövrigt
Läst 3094 ggr
frijoh
2017-08-31 13:35

Valla höns

Hej! Jag är nyfiken på om det räcker för en vallhund att valla höns några timmar dagligen och två getter några gånger i veckan? Eller behöver det vara just får för att hunden ska må bra? Någon som vet?:)

Annons:
Odd
2017-08-31 13:47
#1

Menar du att du ska träna hunden att valla höns, eller bara släppa lös den i hönsgården och låta den härja fritt?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

frijoh
2017-08-31 16:37
#2

Menar såklart att träna hunden till det! Hönsen vill jag inte ska bli ihjälstressade :)! Är mest tänkt för att kunna ha hönsen mer frigående och samtidigt hålla hök/räv borta + att hunden får valla! Och jag får ha roligt och träna hunden :D. Tror du det skulle funka? Kan det ersätta fårvallning mao?

Sugar Mist
2017-08-31 22:25
#3

Alltså, det som är med får/kor/ankor etc är ju att de är flockdjur medan höns spretar mest åt alla håll. Det funkar säkert men är vill du ha en vallande hund och faktiskt träna vallning så hade jag satsat på att bygga kontaktnät i närheten och hänga med på vallkurser som åhörare för att bilda dig en uppfattning om det är något för dig. Det är roligt om man är beredd på att det är mycket tid, pengar och arbete bakom en trevlig vallhund och det är mycket mer givande både för dig och vallhunden att få köra på "riktiga" djur :)

-

Odd
2017-09-01 11:46
#4

#2 Låter Sugar Mist stå för svaren, hon kan det här bättre än mig =) Jag har aldrig vallat med min BC-mix

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

LinDajSon
2017-09-02 08:21
#5

Att valla höns är lite speciellt, de är inte riktigt flockande på det sätt som löpänder är. Man kan inte valla dem "flera timmar om dagen" heller, då får man ha väldigt många höns och dela upp dem i grupper som bara behöver gå en liten stund åt gången. Men det är liksom bara finlir, de små rörelserna och självkontroll/kontroll man kan träna på höns, så även om det GÅR att valla dem så är det inte något man bör göra annat än som komplement till annan vallning.

frijoh
2017-09-02 19:30
#6

Okej :) tack för svaren.

Annons:
Upp till toppen
Annons: