Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 2548 ggr
Sarabd83@gmail.com
2017-06-12 08:25

Nyfiken på border collie

Hej! Jag är en mjölkbonde som funderat på att skaffa vallhund i flera år. Men jag har alltid varit rädd att jag skulle göra hunden olycklig då jag inte är en särskilt aktiv människa. Jag arbetar med djuren och pysslar i trädgården. Utöver det gör jag inte så mycket mer. Jag gillar iofs att träna lydnad och lägger gärna ett spår då och då. Skulle en border collie kunna fungera för mig eller skulle jag förstöra den?

Annons:
_Fisken
2017-06-12 09:04
#1

Jag är inte expert men har haft 2 border collie som min fru tränade lydnad/vallning/spår med. De är  pigga men har ett behov av att stimuleras (tränas). Kan du låta hunden springa lös ute så är det mycket bra. Man kan lära han gränserna. Otroligt smart hund och orkar mycket träning och lättlärd. Lydnad och Spår var våra hundar tränade för. Första bordern var på G inom SM-tävlingar. 

Sista Bordern vi hade tände vi inte vallningsinstinkten på…..första hunden vallade får o hönor galant och var på tävlingar.

Så Lydnad o spår lite då o då samt att han fick ligga lös ute gillade de. Han sprang inte iväg någonstans.

Herveaux
2017-06-12 09:23
#2

Border Collie är en krävande hund och är som lyckligast när den får göra det rasen är avlad för - vallning!

Det finns många raser som skulle trivas hos dig, men en Border Collie kanske inte är det bästa valet, iaf inte som ditt liv ser ut just nu.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lojs
2017-06-12 09:40
#3

Om du tänker använda hunden för arbete på gården så tycker jag det låter vettigt. Se om det finns vallkurser i närheten av där du bor så ni kan få stöd i början bara. 

Jag har jobbat på 3 olika mjölkgårdar där de använde hunden i det dagliga jobbet, i övrigt gick de runt på gården om dagarna och gjorde inte så mycket väsen av sig. De var väldigt nöjda med det dagliga jobbet med att hjälpa till i mjölkgropen, ta in till mjölkning, flytta ungdjur osv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sarabd83@gmail.com
2017-06-12 11:26
#4

Ja det är ju valla jag tänkt göra ☺ och jag bor på en gård så den skulle få vara lös hela tiden.

Lojs
2017-06-12 11:46
#5

Så länge hunden får vara med och jobba så tror jag det skulle gå fint. Som sagt, gäller bara att få hjälp med grundträningen i vallningen så att hunden blir till nytta och inte merarbete. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sarabd83@gmail.com
2017-06-12 12:02
#6

Då tror jag att nästa hund får bli en border collie iaf. Jag tänker ofta på vilken nytta jag skulle haft av en vallhund. Min nuvarande hund är en dvärgpinscher med hybris, så den är en liten pest som lever pga att han är så söt 😂

Annons:
Upp till toppen
Annons: