Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 5901 ggr
anonym89
1/16/17, 8:59 PM

Schapendoes

Vill veta allt om denna rasen. Berätta om pälsvård, hur dem är att träna i olika hundsporter, är det en skällig ras? Tål dem kyla bra? Är det bra familjehund? Berätta allt om dem både för och nackdelar. Tack på förhand

Annons:
isla
1/16/17, 10:55 PM
#1

Åh, Schapendoes! Det är en ras, som jag aldrig hade hört talas om, förrän i slutet på 1990-talet. Blev mycket förtjust i rasen, när jag blev bekant med en hund, som dock inte var besläktad med rasen, men trots det mycket lik den, i både lynne och utseende och jag bestämde att jag ville ha en sådan hund. Det blev aldrig någon för min del, men jag har träffat några stycken genom åren och jag tycker det är är en väldigt intressant och trevlig ras. Den är, storleksmässigt, lite mindre än mina Border Collies (brukar ligga någonstans mellan 40-50 cm om jag minns rätt) och det är mycket lättlärd och arbetsvillig hundras, så som, i alla fall jag, anser en vallhund ska vara. Eftersom de oftast är mycket smidiga och vändbara, lämpar de sig gott för agility och exempelvis freestyle.

Jag skulle absolut vilja påstå att det är en mycket bra familjehund. Detta betyder förstås inte att man kan förutsätta att just den individ man köper, kommer passa bra med barn och man får självklart aldrig förutsätta att, bara för att det är en bra familje-/barnhund, så kan man låta barnen göra "vad de vill" med hunden, men generellt, med rätt uppfostran och rätt individ, i rätt hem, så passar de mycket bra som familjehundar.

Har inte upplevt att det är en ras som skäller mer än någon annan ras. Klart man kan ha otur och få en verbal hund, men det finns inom de flesta raser.

Eftersom det är en hund med underull, så tål den kyla bättre än vissa andra raser (utan underull), men man ska alltid tänka på att även en hund faktiskt fryser när det är kallt ute. Om du planerar att ha hunden ute mycket i kyla, tex att den ska ligga stilla längre stunder i ett stall, bör du låta hunden ha något som skyddar den från kyla, tex en bädd på golvet, eller ett täcke på sig.

Gällande pälsen, så bör man vara medveten om att det är en långhårig ras, där pälsen, framför allt i samband med fällning, kan tova sig. Det betyder inte att den kräver konstant pälsvård och har man inget intresse av att tex visa hunden på utställningar, så går det fint att klippa pälsen. Man bör dock vara medveten om att det alltid finns en risk att den päls som sedan växer ut, inte är av samma kvalitet som pälsen den hade från början, men ska man inte visa hunden, så kvittar det.

Hoppas du fick svar på lite frågor. Ställ gärna fler, om du har några.

Wellcraft
1/27/17, 8:09 AM
#2

Var noga med uppfödare, majoriteten av schappar jag träffat har varit monster, och då arbetades och aktiverades dessa.
Utfall, omriktade beteenden, massa skall, svårt för andra hundar… N so on. 
Har träffat fåtal bra schappar, minns ej exakta antalet, Men de schappar som är bra, de är också väldigt bra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

isla
1/29/17, 8:24 PM
#3

Intressant att du har den erfarenheten av rasen, då jag inte alls känner igen din beskrivning av den. Har dessa hundar varit sådana generellt, eller i vissa situationer och hur långt tillbaka i tiden pratar vi? Min "största" erfarenhet av rasen är trots allt från slutet av 90-talet och fram till slutet av 00-talet, så kan hända det hänt saker med rasen sedan dess.

Wellcraft
1/30/17, 10:56 AM
#4

#3 Alla möjliga situationer. Från promenader till träning. 
Vi pratar om de senaste åren.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

FeliciaS
2/1/17, 9:44 PM
#5

#2 Har du några uppfödare som du då kan rekommendera kanske? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fialialej
2/6/17, 9:18 PM
#6

#2 Kan det vara så enkelt att det är ett resultat av att hunden inte ser nåt pga massa päls i ansiktet..? ;) Vart lite Intresserad av rasen, men om jag skaffat nån hade jag då isf sett till att den vart nedklippt i ansiktet så den ser ordentligt. 👌

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
viktoria91
2/11/17, 8:20 PM
#9

#8 Har själv en ras med mkt päls i ansiktet, tibetansk terrier, och dem har extra långa ögonfransar för att dem ska kunna se. Man brukar fästa upp luggen dessutom. 😉 Har träffat en schappe, hade lite svårt för främmande hundar särskilt vid hundmöte. Samarbetsvillig, lättmutad men rätt loj om man jämför med vår Ferrari. 😂

soozen
2/21/17, 1:31 PM
#10

Jag har en schappistik på snart två år. Hon är allt jag ville ha och lite till ❤️

En sjutusan till energi har hon och om jag inte hade velat ha just en glad och energisk hund hade jag nog gråtit i ett hörn ett par gånger om dagen.

Hon är med på ALLT till 110%, lär sej jättesnabbt, är lättbelönad, har ett fantastiskt fokus, orkar bra med småpetande i lydnaden samtidigt som hon är som en raket på agilitybanan. 

Inte mera reaktiv eller känslig för störningar än vad man kan förvänta sej av en vallhund.

Kan vara lite reserverad i vissa situationer men inget som jag eller någon annan hittills upplevt som jobbigt.

Min schappis träffar barn bara några gånger i året så hon är lite svår runt dem, vill gärna valla dem och nafsa om de springer. Lugna, lite äldre barn går dock bra.

Skälligheten är ganska individuell tror jag, min säger ganska ofta vad hon tycker och tänker om saker :) Sedan är hon uppväxt med andra ganska skälliga hundar så det påverkar säkert.

Pälsvården är minimal. Borstar henne en gång i månaden-en gång i veckan beroende på säsong. Men det verkar bero på färg detdär, de gråa  har lättare, tunnare och strävare päls medans de svartvita verkar kräva mer pälsvård och har mera underull.

Kyla har hon inga större problem med men värmen är det värre med. Sommartid får man ofta skippa promenad och träning under dagen. Ska nog införskaffa en kylmantel till sommaren och se om det underlättar.

Den stora nackdelen är separationsångesten som är väldigt vanlig i rasen. Som valp kunde jag inte ens kliva över kompostgallret utan att hon stod och gallskrek efter mej. Nuförtiden klarar hon av några timmars ensamtid men det är inte utan en hel del träning.

Har nog inte träffat ett enda monster som #2 beskriver och jag har träffat många då jag är aktiv i "schappissvängen" här omkring. Åker ofta på gemensamma promenader etc. Men visst, de är inga försynta små knähundar direkt. 😃

Gällande pannluggen har hon den alltid i tofs när vi är ute och tränar. Upplever nog att hon ser sämre med pannluggen för ögonen, hon kan reagera konstigt på människor hon känner väl som kommer gående t.ex. och då har hon ganska lite päls jämfört med många andra schappar. Men jag tror dom vänjer sej med tiden och när de kommer ur den värsta unghundstiden, tycker min har gjort det iallafall.

T
12/26/21, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#2: Några år gammal tråd men måste bara svara! Vi har en Schapendoes tik, 17 månader från Kennel af Ulfsäter. Uppfödare Lars Hammar avlar på temperament och psyke och vår Zahra är helt ljuvlig! Hon skäller nästan aldrig, kan leka ta-fatt med barnen 9 och 12 år och extra roligt blir det när några grannbarn ansluter. Hon har ALDRIG morrat, reagerat nervöst eller aggressivt hur vilda lekar det än blir. Blir snabbt lugn efter intensiv lek. Lugn inne. Hon är försiktigt nyfiken på alla hundar, vill bli kompis med alla hon möter. Älskar barn och är snäll mot vår katt. Otroligt lättlärd, kan massa trix och kommer oftast på inkallning. Om vi inte just då möter den där andra hunden som hon så gärna vill bli kompis med…! En rejäl morgonpromenad och sedan ligger hon och sover vid mina fötter hela förmiddagen när jag sitter i Teams-möten. Ensanhetsträningen har det blivit lite si och så med under corona och hemarbete men hon är van att ligga själv i hallen och torka efter regniga promenader. En fantastisk, lagom stor hund som är den vänligaste mest positiva man kan tänka sig! Rekommenderar starkt Kennel af Ulfsäter i Grästorp, valpar våren 2022 tror jag!

Upp till toppen
Annons: