Annons:
Etikettövrigt
Läst 1897 ggr
isla
2016-12-31 15:05

2017 - vad är planen?

Vad har ni för planer för era "vallhundar" under 2017? Träning/avel/livsmål etc?

Annons:
isla
2016-12-31 15:20
#1

Under 2016 har jag förlorat mina två äldsta hundar, en gammal tik och en avelshanne, som tyvärr bara blev 8 år gammal. I dagsläget har jag därför bara två hundar kvar, en tik på 8 år och en hennes son, 2 år. Sonen bor hos fodervärd dessutom, så har med andra ord bara en hund hemma idag. Planen var att börja året med en ny hund, men nu verkar tiken, som för övrigt ska valpa vilken dag som helst här, inte bära på så många foster, vilket gör att jag räknar med att inte få någon valp, tyvärr. Detta innebär att det mest troligt bara blir Liz hos mig under 2017. Med henne kommer det att bli vallning och lydnadsträning. Kommer inte ut och tävla något under 2017, då Liz inte är en hund som tycker om tävlingar.

Theo, som nu är 2 år gammal, har jag planerat för att han ska få para någon tik under 2017 och jag är mycket spänd på att se vad han kan tänkas ge för något. Jag har funderat på huruvida jag ska behålla någon valp efter honom eller inte, men kommit fram till att jag hellre skaffar mig en egen tik till honom och parar henne med honom i framtiden. Theo kommer mest troligt prova på rallylydnad också, under 2017, dock med sin fodervärd.

Det är mina planer för 2017. Gott nytt år till er alla och lycka till med era planer för 2017! :)

LinDajSon
2017-01-01 21:05
#2

Vi letar fortfarande efter gård. När vi hittar en så ska vi skaffa får och höns. Hundarna kommer äntligen få regelbundet arbete igen… Haft lite ångest det här året sedan vi flyttade och blev fårlösa, framför allt med tanke på tiken som kommit såpass i sin utbildning att vi verkligen behövt regelbunden träning samt praktiskt arbete för att kunna avsluta grundträningen. Blir inte alltid som man tänkt, och lämpliga gårdar växer inte på träd…

isla
2017-01-06 17:27
#3

Jag håller med, lämpliga gårdar växer inte på träd, men spännande att "gårdshoppa" ändå. Hoppas ni hittar er drömgård under 2017!

LinDajSon
2017-01-06 17:52
#4

#3 Tack! :)

Fisherling
2017-01-11 19:44
#5

Har skrivit in massa tävlingar i kalendern. Måste bara vänta tills den 18:e så jag får in lite pengar, och sen kan jag boka dem!

Lite lydnad, lite rally, och en massa agility :D

Förhoppningsvis kan vi åka upp i klasserna under det här året.

isla
2017-01-11 22:30
#6

Åh, så roligt! Dela gärna med dig under året, hur det går. Verkar som att det blir valp för min del trots allt. En liten trefärgad dam, med, i mina ögon, en mycket bra stamtavla. Stora förhoppningar för denna lilla. Leveransklar i slutet av februari. Sen börjar det riktiga jobbet. :)

Annons:
Jetaime
2017-01-13 21:37
#7

Jag hoppas på valpar till våren. Tanken är att min tik ska paras vid nästa löp, så om allt går vägen där så har vi inte så mycket tränings- eller tävlingsmål, iallafall inte under våren, och kommer nog ta det mesta lite som det kommer. Men vi har en del mål på lager annars, men vi får som sagt se först om det blir puppisar eller inte :).

Hoppas då såklart även på att jag hittar min nya stjärna då tanken är att en valp kommer att stanna.

Till hösten kommer vi börjat pinn-jakten för att kvala till agility-SM 2018 :).

Och vi jobbar just nu på att träna om kontaktfälten så vi kan komma någonstans i agilityklassen också.. Vinterprojekt. Men jag hoppas på att hinna med att starta någon tävling innan ev. parning.

Sugar Mist
2017-01-14 19:36
#8

#7 åh vilken hane?

-

Jetaime
2017-01-16 18:20
#9

#8 Är inte helt bestämt än (längre), då hanen jag planerade från början tyvärr inte är ett alternativ längre.

isla
2017-01-16 22:34
#10

#9 Så trist att höra.
För mig, som inte är så insatt i Aussie-världen, berätta, vad ser du efter när du letar hane och hur lätt/svårt är det att hitta en passande kandidat?

Jetaime
2017-01-16 22:47
#11

Finns väldigt mycket resersch man kan göra med hjälp av hunddata och avelsdata till att börja med (MH, MT, korning, tävlingsresultat, röntgen resultat både på hanen och syskon till honom, föräldrar och avlägsnande släktingar, halvsyskon osv osv) jag har börjat mycket där för att få fram så mycket information som helst, sen pratar med folk som har avkommor från tidigare kullar/släktingar osv… Pratar med folk som har mycket koll inom mångs linjer. Ställer så mycket frågor som möjligt för att få veta så mycket som möjligt, bra som dåligt. Jag tycker det är jättesvårt! Hittar jag ingen rätt stand-in från den hanen jag tänkte från början så finns det risk för att der inte blir något alls. Men har ev en annan. Jag har valt att kolla utomlands, för känner inte att mycket av det jag vill ha finns i Sverige, om man säger så. Sen känner jag att färgen begränsar också eftersom min tik är merle :p

isla
2017-01-16 23:05
#12

Det låter som att du har många krav, när du söker efter rätt hane, vilket absolut är bra, men jag förstår att det begränsar dig en del. :) Jag står själv på andra sidan, som hanhundsägare och jag måste nog erkänna att det är minst lika svårt som hanhundsägare, att välja tikar till sin hane, framför allt eftersom jag, som hanhundsägare, blir begränsad till de tikägare som önskar använda min hane. Min gamla hane är tyvärr inte i livet längre, men jag har en ung en, som har en del förfrågningar på sig inför framtiden. Inte lätt att välja, måste jag erkänna.

Vilka färger är det du inte kan använda i och med att din tik är merle? Jag vet att de är hårdare i Sverige än här i Norge, i och med att man inte får para med sobel (vet inte om den färgen finns på Aussie?!), men finns det fler färger inom Aussie, som hon inte kan paras med? Fullt medveten om att man aldrig parar en merle med en merle. ;)

Jetaime
2017-01-16 23:14
#13

Ja, jag har väldigt höga krav, både på min egen tik och på hanen och känner inte att jag har något att dölja :) Merle + merle är förbjudet att para, det ver mest det jag tänkte på. Sobel har vi inte på aussien!

Annons:
isla
2017-01-16 23:29
#14

#13 Jag förstod nästan att sobel inte finns hos aussien, för har aldrig sett en sobelfärgad aussie. :)

Tycker det är jättebra att du har höga krav, det gynnar aveln och det blir avel istället för produktion av valpar. Jag håller tummarna för att du hittar rätt. Det är underbart att ha valpar!

Jetaime
2017-01-16 23:32
#15

#14 Tack så mycket, jag hoppas också att det går vägen :)

Upp till toppen
Annons: