Annons:
Etikettvalpar
Läst 2156 ggr
MELS
10/1/16, 7:44 PM

Vallande tremånaders Pumivalp - hjälp!

Hej! Min tre månaders Pumivalp har börjat valla mig. Jag vet inte om det beror på frustration, eller vad det beror på, men han nafsar, skäller och springer runt mig. Oftast är det när vi står stilla, men det kan också hända medan vi går. Godis funkar för stunden, men oftast fortsätter beteendet när han väl fått godiset.

Hur får jag bukt med det här problemet på bästa möjliga sätt? Tips och råd mottages tacksamt!**

Tack på förhand!
**

Annons:
tiger tok
10/3/16, 7:53 AM
#1

Säg till på skarpen!? Lägg honom ner och avbryt honom!

Fisherling
10/3/16, 8:32 AM
#2

#1 Extremt dåligt råd! Stenålderstänk. 

#0 Valpar vet inte hur de ska bete sig och behöver därför en vänlig guide. Dock går det inte att lyssna på denna guide om de har för lite energi (dvs övertrött, som ett barn kan vara), men inte heller om de har för mycket energi.

Har valpen för mycket energi så kan något så enkelt som att servera maten utspridd på en plätt med gräs göra susen för att trubba av energin något, så att du inte börjar gå med en valp som har energi sprutande ur öronen. Sedan gäller det att ignorera felbeteendena som att nafsa, skälla och springa runt och istället visa valpen vad du vill att den ska göra, vilket jag antar är att kunna gå lugnt med slakt koppel. (Tänk bara på att valpar inte behöver promenader, det kan vara mer skadligt än nyttigt. Dock förstår jag att man kan behöva gå till en gräsplätt eller liknande. Är det långt får man så lov att bära valpen.)

Gör ingenting intressant när valpen håller på. Vifta inte med händer, undvik inte nafs genom att flytta fötter och ben, valpen lär bara tro att det är en lek och då belönar du beteendet genom att delta. Bli istället passiv och så fort valpen utför rätt beteende, till exempel står tyst, så blir det gottisbelöning. 

En annan sak du kan göra är att köra en liten "godisfontän" ibland, där du belönar varje steg i slakt koppel utan nafs och skäll med en godis. Små steg och korta pass! Skynda långsamt - en valp kan vara skitjobbig, men om man håller ut och tränar konsekvent på ett positivt och vänligt sätt så vinner man i det långa loppet genom bättre relation och roligare samarbete.

LinDajSon
10/3/16, 11:35 AM
#3

Risken med att bli passiv och sedan belöna när hunden slutar bita och skälla är att man lär hunden att den får ut något positivt av att "stoppa" husse/matte, så kör man den metoden får man se till att undvika att hunden får den kopplingen. Även om jag inte nödvändigtvis skulle kalla det ett vallningsbeteende så kan man se liknande saker när man vallar. Vallning är självbelönande, och att ställa fåren i ett hörn och hålla dem där brukar många gröna hundar vara väldigt nöjda med. De känner att de stannat djuren och har kontroll.

Fisherling
10/3/16, 12:06 PM
#4

Fast här verkar ju beteendet vara värst när hon redan står still, så att belöna när valpen blir stilla och tyst lär väl knappast göra saken värre?

Men sen kan det ju bli knas iallafall, absolut, men att trycka ner en valp på marken och säga till på skarpen är ju knappast bättre.

[Baltazar13]
10/3/16, 3:55 PM
#5

Hoppas att du får många bra tips här. Det är ett vanligt beteende för många unga vallhundar. 

Mitt tips är att höra med uppfödaren Hon/han har säkert erfarenhet av problemet och förhoppningsvis tips på hur det kan lösas.

MELS
10/3/16, 7:44 PM
#6

Tack för alla svar!Glad

#1 Det har jag testat och det har funkat ibland.

#2 Har testat det också, att belöna honom när han är tyst och det funkar också ibland.

#5 Har hört med uppfödaren och hennes tips var att tag tag i honom och säga till honom bestämt, för att sedan skicka en leksak framför oss, säga "fram" och berömma honom när han tar leksaken. Det har också funkat sådär. När han är lös och springer runt mig så är det ju svårt att få tag i honom. (Har honom bara lös på platser där jag vet att det inte rör sig bilar eller så mycket cyklar.)

Nu verkar han dock ha lärt sig att när jag knäpper med fingrarna så ska han sluta med det beteendet han håller på med, till exempel vallningen. Då får han såklart en massa beröm när han slutar med det beteendet som är felaktigt och istället lyssnar på mig. Förhoppningsvis växer det här beteendet bort lite också och om vi ska valla i framtiden så kommer han bara valla får - inte mig 😉

Annons:
Tokryck
11/14/16, 10:08 AM
#7

Min kelpie juckade efter mina ben vid den åldern. Det växte bort. Jag stannade alltid och tog tag i halsbandet och lyfte lugnt ner honom och höll lugnt tills han hade slutat och gick sen vidare. Lugnt hela tiden och så klart som det står ovan, sprutar det energi ur öronen eller finns för lite energi så blir det värre. Men jag tror det växer bort och det är bara att upprepa, upprepa, upprepa.

Upp till toppen
Annons: