Annons:
Etiketthundträning
Läst 2278 ggr
MissanTissan
2016-07-30 00:12

Stolt!

Må vara litet för alla er med vältränade vallhundar,

men för mig är det enormt.

Chip - Min border collie kom till mig drygt 2,5-3 år sedan för att han haft det väldigt tråkigt. Han hade blivit adopterad för att valla, vilket han inte kunde förut. Då blev han misshandlad och bodde fastkedjad i ett skjul.

Jag tänke såklart att det inte skulle gå att valla med lillkillen. Även om det hade varit kul.

Men nu när han fått tillbaka sin självkänsla och vågar mer så har vi börjat träna en del. Mest på dom smågrejerna. Te.x. Springa runt saker på kommando.

För några veckor sedan så hjälpte han mig lite lätt att valla in mina kaniner. (Dom är dock helt orädda för honom)

Då var dom i en utehage, och Chip på kommando sprang runt buren, satte sig där jag bad (från håll) och kom tillbaka när jag ropa. Fy vad stolt jag blev!

Snart ska vi flytta ut på landet, och då går jag i tankar om får eller ankor åt honom om han visar att han tycker det är kul.

Tips på hur man kan gå vidare i att valla? Med en hund som man inte kan skrika åt och som lätt blir rädd? Vad är lättare? Ankor eller får?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Sugar Mist
2016-07-30 17:06
#1

Lättast är att gå vidare via kurs, för det är en hel del i vallningen som man som nybörjare kan ha svårt med :)

Tänket att skaffa djur åt ett annat djur låter dock lite fel i mina öron..

-

MissanTissan
2016-07-31 08:29
#2

Okej! Ska kolla vad det finns för några i närheten. :)

Jag är ganska dålig på att formulera mig. "Åt honom"Betyder åt "Mig att mysa och älska för alltid men han får jobba med lite då och då" :P
Alltid velat ha ankor men även får. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Wigstrom
2016-10-01 13:23
#3

Börja med ankor kanske kan vara något? Får kanske han tycker är jobbigt och ankor är ju lite större än kaninerna. Fördel om det är invallade och snälla ankor! :)

MissanTissan
2016-12-21 10:05
#4

Chip har fått testa på får, och enligt hon ledaren (Som vallat i många år) så är Chip alldeles för snäll och försiktig. Utan riktigt driv att jobba själv. Men tillsammans med mig gick det bättre. :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

isla
2016-12-31 14:50
#5

Om du fortsätter att träna, kommer du förhoppningsvis kunna bygga upp hans självförtroende så pass mycket att han i alla fall delvis kan jobba självständigt (att jag säger delvis, beror på att jag inte vet alls hur det gick. :) ). Alla hundar har inte det driv som krävs, men med rätt träning och tålamod, så kan nästan vilken hund som helst göra ett gott jobb. Alla kan inte vara naturtalanger. :)

Upp till toppen
Annons: