Annons:
Etikettrasfrågor
Läst 2344 ggr
Ser0tonin
2016-07-24 10:03

Västgötaspets Mentalitet

Hej!

Är stolt ägare till en unghund på 7 (hundår.) Jag undrar lite över andras erfarenheter om rasens psyke. Anledningen är att våran kille är oerhört osäker av sig. Särskilt när det gäller män.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Annons:
ifoundnemo
2016-08-07 09:53
#1

Jag har träffat 4 västgötaspetsar. Den ena var lite väl mjuk, ex om någon pratade lite högt blev han osäker. I övrigt var alla sociala mot alla människor, funkade bra med barn och allmänt stabila vovvar. 3 st hade dock samma ägare och kom från samma uppfödare så vet inte hur mycket som beror på avel/uppfostran och hur mycket som beror på rasen

Hundtassens
2016-08-11 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

hej! äger själv en västgöte som totalt är min andre av denna ras. jag är helt kär! jag går är också utbildad hundförare och tränar mycket med mina. västgötar brukar oftast vara glada och trevliga familjehundar utan större nervositet problem. men självklart finns det individer som har mer tendenser till att vara nerviga. är det något som har hänt så att han har blivit osäker på män? hjälper gärna till att svara på alla tänkbara frågor :) slänger in en bild på min Ebba som tyvärr numera finns uppe i himlen, har Stella kvar så är inte helt själv <3

Ser0tonin
2016-08-26 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Väldigt söt! :) Beklagar förlusten av din livskamrat.
Många hundar (oavsett hundras) tycks ha lite svårare för män. Jag tror det har med röstläget att göra. Kvinnor har ju ljusare röst som signalerar mjukhet och vänlighet. Männen har mörkare (individuellt jag vet men överlag) och signalerar kanske mer dominans.
En annan tanke är att det alltid varit jag som fått rätta Sigge när han gjort fel, medan matte inte gjort det. Jag har diskuterat detta med henne och hon är medveten om hennes val och att jag är trött på att vara "the bad guy."
Så nu förtiden är det hon som rättar honom.  

Här har vi en bild på vårt lille busfrö :)

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

ifoundnemo
2016-08-27 16:33
#4

Vackra hundar båda två :) det är verkligen en underbar ras!

tiger tok
2016-09-11 19:01
#5

Mamma hade en när hon var liten, en riktig gårdshund, vaktade och jagade traktorn.. Men enligt henne en väldigt trevlig hund 🐶

Upp till toppen
Annons: