Annons:
Etikettrasfrågor
Läst 2758 ggr
Dentaku
2016-06-11 14:05

SKK vill ej godkänna Miniature American Shepherd

Svenska Miniature American Shepherdklubben har tydligen skickat en ansökan till SKK om att rasen ska erkännas för registrering i Sverige. Nu har frågan behandlats i Avelskommittén och beslutet är negativt.  Man skriver bland annat:

"AK kunde inte se att det tillgängliga underlaget motiverar att bifalla klubbens ansökan. FCIs medlemsländer är generellt restriktiva med erkännande av nya raser eller rasvarianter särskilt om de är snarlika en redan existerande ras."

Det fullständiga svaret finns i protokollet som går att läsa här, under § 37
http://www.skk.se/sv/Vara-dokument/Protokoll/Avelskommitten/AK-protokoll-2016/Avelskommitten-protokoll-2-2016/

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Annons:
isla
2016-06-12 00:26
#1

Kan absolut ingenting om reglerna kring nya raser, eller om miniatyr-aussie, men är det samma ras som "riktig" aussie, eller hur ser det ut? Tänker på alla varianter av pudel, tax etc, så vore det ju inte helt omöjligt att få in miniatyren som en godkänd ras, om den tillkommit på samma sätt som de andra raserna. Dock, som sagt, så har jag ingen kunskap om detta, utan är bara fria tankar, från min sida.

Fisherling
2016-06-12 20:27
#2

Är väldigt glad att de inte kommer erkänna "rasen". Finns absolut ingen anledning till att ha en storleksvariant av Aussien, speciellt inte en som knappt ens är mindre, många är knappt ens 20 cm lägre i mankhöjd. Känner en som har två "minis", den ena är kanske 5 cm lägre och den andra kanske 8-10 cm lägre än Tinja som är 50cm hög. Tittar man på respektive rasstandard är de näst intill identiska, förutom den snarlika storleken. Båda sägs vara "medium" till storleken.

Taxar, Pinscher, Schnauzer, de hade en funktionell anledning till att krympas. Det var för att komma ner i mindre gryt och hålor för att jaga till exempel hare och råttor. Pudel är den enda ras vad jag vet som avlats ner i storlek för att vara prydnadshund.

Finns absolut ingen vettig anledning till att krympa en fullt funktionell bruks- och vallhund.

russin
2016-06-13 09:31
#3

Jag tyckte att SKK:s förklaring var väldigt välskriven och dom skriver ju även att det finns en möjlighet att få den registrerad som en mindre variant av australian shepherd i framtiden - vilket den är. Med samma ursprung, så bör även samma hälsoundersökningar göras inför avel osv.

Fisherling
2016-06-13 11:18
#4

#3 Fast behövs verkligen en (knappt) mindre variant? Det finns ju redan inga egentliga restriktioner på hur stor/liten en Aussie får vara, bara väldigt breda generella mankhöjder. Finns helt renrasiga, registrerade Aussies som bara är 43 i mankhöjd, medan andra är närmare 60.

klarakarolina
2016-06-13 13:39
#5

Håller med #4, det står dessutom i rasstandarden "Hundens kvalitet är viktigare än ett exakt mankhöjdsmått." så de borde egentligen bara vara små exemplar av Australian Shepherds

LinDajSon
2016-06-13 18:14
#6

De kommer aldrig godkännas som en storleksvariant av aussie. Nix nix. Ine en chans. De har kämpat länge för att få rasen godkänd som en storleksvariant av aussien men den saken kommer de aldrig att få igenom, de har ju redan nekats detta i rasens hemland och därav valde de att gå vidare med att istället försöka registrera det som en egen, fristående ras. Kan slänga in att jag träffat fler mas:ar som varit lika stora eller större än mina aussies, än vad jag träffat de som faktiskt varit markant mindre… Måste vara tråkigt för den stackare som köper i tron om att få en söt liten minivovve.

Annons:
isla
2016-06-13 18:39
#7

När jag läser era inlägg, så låter det mer som att man försökt avla fram en variant, som uppenbarligen inte är så välgenomavlad, eftersom det knappt skiljer något, för att ha en ursäkt att komma undan regler och bestämmelser för renrasavel. Vad är egentligen syftet? Finns bra rasavel, där man med väl genomtänkt avel, försöker få fram nya raser, men på er låter det inte som att det är fallet här?! Att få igenom en ny ras, kräver ett syfte och att den nya rasen är väl genomavlad (annars skulle det ju räcka med att ta fram några blandningar och påstå att det är en ny ras). Ingenting säger att de inte kommer att godkännas som egen ras i framtiden, men om det är så lite som skiljer just nu, så förstår jag skk:s beslut.

LinDajSon
2016-06-13 19:27
#8

Någon kom på att det vore roligt att ha en liten, sötare variant av aussien som är en ras med ett tilltalande utseende och roliga färger. Meningslöst. Som att skapa en minischäfer, minirottis, minibordercollie. Värdelöst. Onödigt.

russin
2016-06-13 19:31
#9

#4 - nej det gör det säkert inte, men OM dom nu envisas med detta så är det bättre att den tillhör samma ras med samma krav tycker jag 🙂

Upp till toppen
Annons: