Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 3749 ggr
Maggie12
2016-05-29 10:38

Welsh corgi...?

Hej, jag planerar att i framtiden skaffa en till hund och har snöat in mig lite på welsh corgi. I nuläget har jag en äldre shetland sheepdog (har haft två stycken totalt) men har helt enkelt blivit charmad av corgin 😉

Det jag undrar lite över är vilken skillnad som gäller mellan pembroke och cardigan? Framförallt letar jag efter en sällskapshund som inte kräver allt för mycket aktivering för att inte klättra på väggarna så att säga…🤔

Annons:
thea_thea
2016-05-29 11:22
#1

Lite storleksskillnad, pembroken är mindre. Färgen är också annan.

Kitten86
2016-05-31 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Har en kompis som har två cardigans, hon är uppfödare av sheltie och corgi, och så vitt jag förstått det så är corgin större och längre, har större lite mer rundade öron, har alltid svans och kommer i alla färger (ända kravet att nostryffeln alltid ska vara svart annars är det "fritt fram") medans pembroken är mindre och kortare med mindre öron samt kan vara med eller utan svans och en pembroke kommer bara i enfärgat rött (finns olika nyans), fawn, sobel eller svart med tantecken (enligt rasklubben  SWCK). 

Hittade även dessa bilder vid en snabb google sökning 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Oliviahack
2016-06-03 21:56
#3

Viss skillnad är det ju i temperamentet. För att få en så klar bild som möjligt så råder jag dig att gå med i Corgi Sverige på facebook. Där är det många som undrar samma sak. Jag föredrar ju pembroke för att cardigan har aldrig tilltalat mig :P Finns några få individer som tilltalar mig men annars inte. Min kan vila några dagar utan att gå under, dom anpassar sig väldigt efter sin ägare. Men hon tackar aldrig nej till arbete, och lätt går det att lära också. Helt underbara är dom.  Det sägs att pembroke är mer en enmanshund och cardigan har hela flocken.

Oliviahack
2016-06-03 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är min tik. Jycklarens Rumba född 26 november 2014. Nästa vår det tänkt att hon ska få valpar :)

Lizelda
2016-06-11 15:00
#5

Sen ser även rasstandarden annorlunda ut, den ena (cardigan?) ska till exempel ha ett väldigt märkligt framställ medan den andra har ett "vanligt" framställ

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: