Annons:
Etikettvardagslivet
Läst 1549 ggr
Linab12
2016-05-03 18:15

Biter i benen

Hej! Jag har en miniature american shepherd tik på 8 månader. Underbar hund och mycket som funkar jättebra! Men när hon blir exalterad eller när man exempel ska springa så börjar hon hoppa och nafsa/bita i benen vilket börjar bli lite jobbigt nu. Har provat att säga ifrån och ignorera men det är inget hon slutar med.

En annan grej är att hon gärna drar i kopplet. Jobbar jag med henne hela tiden går hon fint men vill att hon ska kunna gå runt mer fritt på långt koppel, men så fort jag länger på kopplet ska hon dra.. Någon som har nå tips på hur vi kan träna med detta?

Annons:
Tokryck
2016-05-18 07:21
#1

Just vid åtta månader kan det bli både nafs och juckande från vissa hundar. Jag skulle stoppa med att springa direkt hon nafsar. Lugna henne och börja jogga igen och belöna direkt till en början sen länga på tiden jag springer.

Angående koppelträning så är det såååå tråkigt att träna :P . Jag hade sele och halsband till min hund. När jag ville träna gå fint tog jag halsband och sele annars. Jag stannade då han drog och gick igen då kopplet slaknade. Tog alltså aldrig in kopplet och höll det kort så det blev inte skillnad då jag längde det.

Upp till toppen
Annons: