Annons:
Etikettvallhundsprov-och-anlagstest
Läst 1743 ggr
Fisherling
3/21/16, 4:40 PM

Vallanlagstest Australian Shepherd

Finns det något vallanlagstest för Australian Shepherd, och isåfall, var kan jag hitta dem? Har försökt på egen hand men tyvärr verkar jag inte komma någonvart. Hittar mest för Västgötaspets, Kelpie och Bearded Collie.. Tittade in på SASK.se men kunde inte hitta något där heller om anlagstest.

Desto mer jag läser om vallning, desto mer skulle jag gärna valla till den punkt att Tinja kan göra ett godkänt vallhundsprov. Visst finns en tanke på att ha egna får en dag, eftersom jag helst vill bo på landet, och alltid tyckt om fårs speciella personligheter. Får, ankor och höns, de är härliga djur de.
Vallhundsprov är något jag skulle vilja satsa på om hon har anlag, det vill säga. Skulle aldrig valla med en hund som skapar onödig stress hos djuren, och därför är jag intresserad av att göra ett anlagstest för att se om det överhuvudtaget är en möjlighet. 

Vart ska man vända sig för ett anlagstest?

Annons:
LinDajSon
3/21/16, 7:25 PM
#1

Vallanlagstest säger inte mycket. Vänd dig till en instruktör som har vana av rasen så hjälper de dig att komma igång. Det är inte på något sätt säkert att man ser vad som "finns i hunden" på de första minuterna i hagen, så ett enda testtillfälle är inget jag skulle rekommendera att man lägger någon vikt vid. Alls. Om du tittar i mappen som följde med vid valpköpet så finns ett par förslag på instruktörer där. :)

Fisherling
3/21/16, 7:39 PM
#2

#1 Okej! Skönt att man kan få råd från bra folk :D Mor min är fantastiskt duktig på att slänga saker, men ska fråga henne om vi har kvar förslagen på instruktörer. 

Har du något förslag? Skulle kunna tänka mig att åka en bit, någon timme eller så, men har ingen lust med en skåne-resa för att träffa en instruktör :P

Tina
3/21/16, 7:40 PM
#3

Vallanlagsprov finns hos Kroppsvallarna men det är inofficiellt för aussien.
Har man koll på linjer i rasen behöver man inte leta efter anlag - de ska finnas där. Det känns motsägelsefullt med anlagsprov hos en ras som redan hävdas vara en vallhund, anlagsproven är mer för fd. vallningsavlade raser som typ bearded collie.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Fisherling
3/21/16, 7:51 PM
#4

#3 Okej då vet jag. Tinja har definitivt vallning i sina linjer, iallafall på sin pappas sida.

Ska väl leta runt lite efter någon vallningsinstruktör som är relativt nära Stockholmsområdet :)

LinDajSon
3/21/16, 7:52 PM
#5

#2 Jag skickar ett PM

Fisherling
3/21/16, 7:57 PM
#6

#5 Uppskattat!

Hittar faktiskt bara en instruktör i Stockholmsområdet, och då måste jag gå med i Svenska Vallhundsklubben. Iförsig är väl inte 300 kr så farligt.. Haha, känns som att jag blir medlem överallt. Men blir ju så när man måste vara medlem för att få testa saker..

Annons:
Upp till toppen
Annons: