Annons:
Etikettatt-börja-valla
Läst 1578 ggr
CissiD
2016-03-07 20:11

Vallning och stress?

Jag hade velat testa på att valla med min hund. Vet inte om det kommer vara något för honom än men vill ändå testa på det. Problemet är att vi sen i april haft problem med magkatarr. Det tog lån tid innan vi fick rätt diagnos och han har nu äntligen börjat må bättre. Men jag vill undvika för mycket stress ett tag framöver för att magen ska kunna stabilisera sig ordentligt så vi förhoppningsvis slipper det helt. 

När en vallhund vallar blir det mycket stress hos hunden då? Tänker nu generellt eftersom hundar är individer kan ju detta variera från hund till hund också. 

Jag tycker det ser otroligt kul ut med vallning och har möjligheten att valla med kunnig instruktör i närheten. Hur tänker ni som redan vallar? Är det en stressig miljö för hunden?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
LinDajSon
2016-03-08 16:47
#1

Det är definitivt inte stressfritt i början. Jag skulle nog inte börja med vallning innan jag var säker på att hunden var helt återställd, det är en onödig risk att ta framför allt om man inte har ett faktiskt behov av att utbilda sin hund till vallhund (dvs att man har en fårbesättning hemma som behöver skötas osv).

CissiD
2016-03-08 20:36
#2

#1 Nej de har vi inte och det finns mycket annat vi kan göra för aktivering istället. Men jag har inte sett tillräckligt med hundar när de vallar för att kunna avgöra om det är en stressig miljö för dem i början. Det är inte ens säkert han kommer ha något intresse i vallningen så vill ju inte utsätta honom för något onödigt innan jag vet att han är helt återställd. Men man blir ju så sugen på att testa.😍

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

LinDajSon
2016-03-08 20:42
#3

Det var Lancashire heeler du hade?

CissiD
2016-03-09 12:52
#4

#3 ja precis så han måste inte valla. Men om han har något anlag för det tror jag han hade mått bra psykiskt av att få utlopp för vallning instinkten. Vi har nära till ställen man kan valla på och jag e dö nyfiken på om han har något vall i kroppen :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

LinDajSon
2016-03-09 18:16
#5

Har du sett en lh valla någon gång så att du vet vad du kan vänta dig? :)

CissiD
2016-03-09 21:31
#6

Inte i verkligheten nej. Men har sett några YouTube klipp :) jag förväntar mig inget egentligen hoppas bara han har anlag för det så vi kan ha det som träningsform då och då för skojs skull :) tycker vallning ser så roligt ut när andra gör det.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
LinDajSon
2016-03-09 22:44
#7

Jag skulle inte rekommendera att man gör det "någon gång då och då för skojs skull". Jag säger det inte för att vara otrevlig på något sätt, utan för att fåren faktiskt inte är aktiveringsprylar och för att det krävs massor av träning, och det regelbundet, för att komma framåt. Vallning är jättesvårt! Det är inte rättvist mot fåren att få springa för att man vill ge sin hund en meningsfull tillvaro eller rolig stund någon gång om året. De har inte bett om det och förtjänar respekt, det är fina trevliga djur det med… Det finns så mycket annat man kan göra med sin hund, saker som ger den en meningsfull tillvaro. Mitt råd, i all välmening även om jag förstår att det här inte är vad du vill höra, är att du letar efter något annan gren. I all, all välmening. :)

russin
2016-03-10 14:13
#8

#6 - börja med att göra ett vallanlagstest utformat för heeler, innan du bestämmer dig för vad du vill göra - då kanske du även kan få ett hum om vad som finns i din hund och om det finns något intresse alls. Får är inte alltid lämpligt för en heeler, då heelern faktiskt kan skada dom då en heeler ska kunna valla/fösa med bett. Fårens ben är klart mindre tåliga än kossornas 🙂

CissiD
2016-03-14 01:55
#9

#7 nu är det ju så att jag inte vet om vallning är något för oss därav mina frågor. Om man aldrig testar vet man ju inte om man vill hålla på med det på allvar. Jag tycker det verkar vara jätte roligt och om jag och hunden gillar det så kan det säkert bli att träna det på "allvar". Gillar inte de ordet då jag anser att allt vi tränar gör vi för skojs skull. Är de inte roligt finns ingen anledning att fortsätta. Men det är inget jag vet än därav mina frågor. Det var inte meningen att få det att låta som att jag inte visar fårens/kor med respekt. Jag har ingen förhoppning att ta mig till SM men att valla några gånger i månaden var det jag menade med då och då. Inte någon gång per år. Sen är det som jag förstår det en hel del träning runt om där man inte har kontakt med fåren. Förstår att mitt tidigare meddelande kan ha låtit fel. Vi tränar rallylydnad och trick träning lite då och då och det är flera gånger i veckan (oftast). Om min hund inte gillar vallning eller har något anlag att jobba med så får vallning vänta till någon framtida hund. 😊 #8 de är på grund av vallanlagstestet jag skriver faktiskt. Har inte vågat anmäla mig eftersom jag inte vet om de blir för hög stress för honom. Min förhoppning är ju att han ska vara helt frisk i sommar men jag minns allt för väl hur dålig han blev i sommras efter att vi varit på en inofficiell utställning. Vill inte han ska behöva må så dåligt igen. Och vallanlagstestet är en bra bit hemifrån. Va tror du är vallning för stressigt för en magkatarrshund?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

russin
2016-03-14 21:23
#10

Ett vallanlagstest är väl inte värre än något annat nytt - men vad gäller vallning i sig så kan jag inte svara då jag inte vallar eller har någon direkt erfarenhet av det 🙂

CissiD
2016-03-17 19:59
#11

#10 Jag har undvikit mycket speciellt för många nya hundar på samma ställe. Jag får kolla lite på hur det ser ut med anlagstestet.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: