Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 1808 ggr
Natalieforsbom
2016-02-24 19:53

BC

Hejsan ! Jag letar hund och är öppen för alla olika förslag men har mest riktat in mig på BC nu på senare tid ^.^ Kort om mig : jag är en väldigt aktiv människa som hittar på saker varje dag iprincip, ute och går, är i stallet o rider, kör fyrhjuling och sådant. Jag har erfarenhet sv amstaff,schäfer och pappilion korsningar . Även wolfdog och grönlands hund. Jag älskar att träna trix och lydnad , parkour och agility och har tillgång samt tiden för det . Går i skolan på dagen till ungefär två och sen hem o hittar på något , även skolan har aktivitets dagar och sådant. Jag vill kunna ha med min hund tids mitt framtida jobb som undersköterska tillexempel . Vilken vallhund skulle passa bäst ? Har läst om BC så klart men även belgisk vallhund,Australien sheperd bl.a. Har ni några idéer av hund raser ? Och tror ni någon av dessa skulle passa mig ? Jag är lugn men väldigt bestämd och riktigt envis. Vill inte ha en liten hund utan mellan och uppåt är okej :) tacksam för svar , inga elaka kommentarer tack !

Annons:
thea_thea
2016-02-24 20:18
#1

Ingen BC om du inte vallar eller tar en BC-omplacering som inte kan valla.

Bearded collie skulle kunna passa.

Natalieforsbom
2016-02-24 23:26
#2

Okej de va synd :/ De är för mycket hår tror jag, är inte van hundar med massa hår på så sett :/ Några av dem andra raserna då ? :/

thea_thea
2016-02-25 07:43
#3

Staffe?

Natalieforsbom
2016-02-25 10:59
#4

Får inte skaffa det för mamma tyvärr. Tänkte på BC blandras ? Men det kanske blir samma liksom, tänkte på adoption från hundar utan hem , dem har dock mycket bordercollie blandraser ..:/

thea_thea
2016-02-25 12:06
#5

Nej, absolut inte BC-blandning. Sheltie?

Sugar Mist
2016-02-25 12:12
#6

Alla raser du raddar upp är hundar som behöver arbeta väldigt mycket, och speciellt brukshundarna behöver oftast en van förare som vet hur man ska hantera mördarvalpar under deras påhitt :)

Säger inte att det inte går men det är svårare, och om dina föräldrar beslutar sig för att hunden blir för jobbig så kommer du stå där med en hund du älskar som du måste lämna bort, och tro mig, det är inte roligt alls…

Jag hade kikat på en sheltie, jättetrevliga alldeles lagom hundar :)

-

Annons:
Natalieforsbom
2016-02-26 01:35
#7

Ja jag uppfostrade ju då en amstaff/dogo argentino och hon är världens goaste hund idag.. Som jag var tvungen att lämn tillbaka till min faster.. Pga att hon var jakt tokig speciellt efter katter och storleksmässigt djur till katter .. Även uppfostrat en schäfer tik på 3 år som var livrädd för allt förut tyvärr tog ägarna bort henne pga cancer på slutet. Vet faktiskt inte om det räknas som erfarenhet eller "van" hundförare. Sheltie är fina dem gillar jag faktiskt men det känns som en väldigt liten hund för min del haha ^^ Aussie är inte heller något alternativ alltså ?:/

thea_thea
2016-02-26 16:38
#8

Tja, en utsavlad aussie skulle funka men många utsaussies är helt puckade mentalt.

Sugar Mist
2016-02-27 09:28
#9

Nej, aussien är precis som de andra brukshundarna en krävande hund, speciellt innan man hittat till en fungerande vardag.

Shelties finns allt från supersmå till 40+, du kanske kan kika i alla fall? :)

-

Natalieforsbom
2016-02-27 14:01
#10

Ja jag kan iallafall kolla har hittat en hund ras som heter kooikerhjonde , apporteradnde vatten hund. Då jag som person är väldigt aktiv så behöver jag en väldigt aktiv hund som klarar ah att följa med i slog och mark och sådant ☺️

thea_thea
2016-02-27 14:10
#11

De flesta raser klarar av att följa med i skog och mark…

Natalieforsbom
2016-02-28 11:40
#12

Ja jo men sen finns det raser som är mindre lämpade för att träna parkour med så som att hoppa upp på elskåp och sådant.. Lät som en väldigt nedlåtande attityd när du skrev "de flesta rader klarar av att följa med i skog och mark…" Klart dem flesta kan följa med men en fralla kanske inte riktigt tycker det är så jätte kul att gå den slänga jag tänkt så därför blir tillexempel inte en fralla en passande hund. Ska kolla lite ang sheltie tycker dem faktiskt är fina :) Får väll se vad mamma säger ;)

thea_thea
2016-02-28 11:43
#13

#12 Ja, fast de flesta raser klarar att följa med i skog och mark som du skrev i #10

Köp en sheltie, BC är alldeles för mycket jobb.

Annons:
Natalieforsbom
2016-02-28 12:47
#14

Jag gillar ju dock att jobba men kanske inte just BC som du säger utan någon annan rolig ras! :D Ska läsa på om sheltie så får man väll se vart alt slutar. :D

thea_thea
2016-02-28 12:56
#15

De flesta raser klarar av vad du vill göra med hunden, men problemet är om du skaffar en hund som kräver mer än vad du vill erbjuda kan du få en skitjobbig hund som inte går att hantera. Sheltie låter bra, lagom mycket energi och någorlunda enkla att hantera🙂

Natalieforsbom
2016-02-28 21:22
#16

ska läsa på nu så får vi väll vad som händer😃

thea_thea
2016-02-28 21:26
#17

Uppdatera gärna!😃

Kazince
2016-02-29 09:38
#18

Även utställningsavlad aussie kräver en hel del, det är trots allt en brukshund med mycket i sig. Med din beskrivning av vad du vill göra håller jag med om de tidigare tipsen gällande Sheltie. :)

Natalieforsbom
2016-03-02 22:13
#19

Inte en sheltie kanske :$ har kollat på staffe .. Pappa är helt med på hund och staffe tyckte han var ett bra alternativ men mamma blir bara tystare och tystare ang hund .. Så vet inte hur jag ska ta upp ämnet riktigt.. Gillar staffens sätt :D min polare har en .. Den är riktig gos Björn samtidigt som den kan vara aktiv i framåt ! :D Någon som tycker det vore ett bra alternativ ? :D

thea_thea
2016-03-03 14:15
#20

Staffe? Ja, det verkar passa.

Annons:
Natalieforsbom
2016-03-04 14:03
#21

Vi får väll se vad mamma säger ;)

Ronja06
2016-03-24 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Rekommenderar sheltien. (Med en som har båda raserna). Min sheltie var certifierad vårdhund. Men också fantastisk agilityhund.

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2016-03-24 19:21
#23

*med både bc och sheltie

Mvh Emelie Förlägen

tiger tok
2016-03-26 06:11
#24

Ville bara berätta att det finns ju faktiskt individer, en engelsk bulldogg t.e.x den engelska bulldoggen som jag känner kan vara på bruks hund klubben i 7 timmar utan att lägga av. Men annars kanske labrador funkar? Finns ju utställnings avlade, jakt avlade och dual purpose!

tiger tok
2016-03-26 06:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Ville bara berätta att det finns ju faktiskt individer, en engelsk bulldogg t.e.x den engelska bulldoggen som jag känner kan vara på bruks hund klubben i 7 timmar utan att lägga av. Men annars kanske labrador funkar? Finns ju utställnings avlade, jakt avlade och dual purpose!

Natalieforsbom
2016-03-27 10:31
#26

Tyvärr så händer det ingenting på hund fronten just nu .. Så jag är inte på topp tyvärr ..:( Ni har väldigt fina hundar iallafall :D

Upp till toppen
Annons: