Annons:
Etikettavel
Läst 5704 ggr
zakkris
2/6/16, 11:02 AM

Shiloh, uppfödare?

Vi skall utöka våran hundfamilj. Vi har nu en Tibetansk terrier/ lapsk vallhunds tik.
Jag vill ha en större hund som jag kan jobba med, då min nuvarande tik mer älskar att springa runt och skita i mig eller sova än arbeta med mig.

Min sambo vill ha en schäfer, men jag som haft schäfer innan vet att de är otroligt svårt att få tag på vettiga schäfrar. Samt att jag vill ha rak schäfer och då blir det än svårare.

Men jag älskar shilo, vet att det inte är en erkänd ras än, men vet med att dessa är "friskare" schäfrar om man skall hårddra det. Att de är avlade på samma psyke som den reda vallande schäfern förr var. Därför känner jag att detta kanske skulle vara en bra kompromiss, min sambo får "schäfer" och jag får en arbetskamrat.

Men nu till frågan, att bara söka på shilo på nätet finner jag inga som föder upp dessa, så tänkte se här om någon av er har shilo och vart ni köpt dem eller om ni vet några som är uppfödare. Vill ha så många som möjligt för att hitta just rätt individ till mig.  Har inte bråttom, kan vänta 2 år om de skulle vara så, bara jag får rätt individ för min familj.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
rudyC
2/6/16, 11:15 AM
#1

inget vettigt att komma men annat är att det var en ras ja aldrig sätt men ska sätta upp på min önskelista ;D testa att kolla på resten av europa om den inte finns i sv

Wellcraft
2/6/16, 11:21 AM
#2

Det är inte särskilt svårt att få tag på en bra schäfer.
Lär vara svårare att få tag i en bra shiloh, iom att rasen inte är erkänd i Sverige, känns som de lär slarvas lite med hälso, stam, mentalitetsdokumenten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2/6/16, 11:27 AM
#3

Shilohs är ofta väldigt stora och tunga. Jag skulle gjort hemläxan ordentligt vad gäller leder, på den "rasen".
Ville ni ha en schäfer på grund av hur de jobbar så kommer en shiloh aldrig nå upp till en schäfers nivå, rent generellt. Så var beredd på det.

Här har ni annars en riktigt bra kennel, av schäfer.
http://www.gramanns.se/

En sluttande rygg behöver inte betyda en sjuk hund. Schäfrar ställs ofta med sluttande rygg, men man kan få vilken rakrygging som helst att se ut som en räka, i princip.
Om du kollar på gråmanns, så kan det så ut som vissa sluttar. Gå in och kolla hälsoresultaten, allt UA ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kitten86
2/6/16, 6:04 PM
#4

Hört om Shilon förut men vet inget om dem eller så. Men en snabb sökning gav exempelvis denna sida, där man verkar få lite ras info att ta sig vidare på…. Annars verkar det svårt att hitta någon uppfödare i Sverige verkar som att man isf får importera en från t.ex. USA.

Lycka till med att hitta hunden för dig och din familj!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

zakkris
2/6/16, 8:37 PM
#5

#3 jag tillhör den gruppen som är mot sluttande schäfer dock. Och jag vet att det slarvas lika mycket där med mentalitet osv har innan haft 2 schäfrar och båda hade dessvärre dålig mentalitet som vuxna och jag är livrädd att få det igen då det tar så på mig som ägare att se hundarna inte mår bra i sin egna kropp. Har stått på försvarets lista för hundar som inte passar i verksamhet men än inget kommet där. Då jag vet att de iaf har vettig mentalitet då de inte säljer vidare farliga hundar.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Wellcraft
2/7/16, 9:47 PM
#6

#5 Att hunden ställs med sluttande rygg betyder inte att denne alltid har sluttande rygg.
Ja, FM's hundar är ju inte direkt det bästa. De om någon avlar på riktiga räkor, och deras statistik över hundar de fått upp med ledproblem är katastrofal. Liknar mer en valpfabrik. Skulle inte röra en FM hund ens med tång. 

Fortf. större chans att få en stabil schäfer, kolla upp MH-beskrivningar som gjorts av föräldra - samt släktdjur, prata med uppfödare och träffa deras hundar.
Som sagt, eftersom ni har varit intresserade av schäfer, lär ni bli besvikna om det är en schäfers kapacitet ni vill åt, då den inte finns hos en shilo.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
russin
2/9/16, 7:55 PM
#7

Shilo är avlade för att vara stora och långhåriga - vilken känns väldigt bakvänt med en arbetande hund - och dom är garanterat inte friskare än renrasig schäfer.

Det finns många bra schäfrar med "raka" ryggar - det hittar du på de flesta rena brukskennlar.

zakkris
2/10/16, 4:54 PM
#8

Kanske de, har själv inte träffat en shilo, vet bara att dem och chodsky pez skulle vara väldigt lika schäfer. Men chodskyn vill jag inte ens tänka på, 2 kennlar och en som ska ha valpar i år har en kull med 3% inavelsgrad och det känner jag är mycket på men ras som är ny i sverige men van i hemlandet.

Men vi får se hur det blir, schäfer är en dyr hund att köpa så det får väntas på tills jag har fått ihop köpepengarna

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Upp till toppen
Annons: