Annons:
Etiketthundträning
Läst 1754 ggr
Qanin
2016-01-13 19:35

snälla. behöver svar snabbt!

min hund är en border collie som är 5 år.

han är värdens snällaste hund & förstår mig i allt.

vi bor i lägenhet men på helgerna brukar vi vara i stugan o han får springa mycket.

han brukar jaga fåglar o sånt.

(när vi är i stugan med han så har han typ inte tid med oss för att han typ springer iväg o jagar fåglar hela tiden)

när han springer jätte länge så får han ont i höften. o typ haltar

men iallafall.

när vi är hemma brukar jag träna han.

sitt, ta plats, rulla,stå upp

men när jag tränar han att stå upp o hoppa när han då står upp så klarar han det väldigt sällan.

nu börjar jag tänka på om det är höften som gör det.

ibland ser det faktist ut som det.

vill ha svar snabbt så vet jag om jag ska sluta med det elr inte (vill inte göra det värre då måste vi avliva honom😭

Annons:
Allt oviktigt
2016-01-13 19:42
#1

Varför inte bara ta och åka till veterinär och röntga höfterna? Ingen här kan säga om det är något tok med höfterna/ryggen eller något annat

[Anata]
2016-01-13 19:46
#2

Han är lika gamla som mina två. Jag har minskat deras träning. När dom springer så går jag en skritt runda och masserar när jag kommer hem. Gärna med varm handduk som dom ligger på. Jag tränar inget där dom behöver hoppa som träning utan med som skoj. Men jag har två fardårar så blir lätt sträkningar.

Mitt råd är att göra en vanlig undersökning hos Veterinären. Be dom kolla höfterna känna igenom. Röntga ENDAST om veterinären misstänker något. Då de kan vara onödigt att att utsätta hunden för strålningen på Röntgen.

Tänk på att han börjar komma till åren. Men de är jätte bra att du har koll på de :)

russin
2016-01-14 08:11
#3

#2 - röntgen är knappast skadligt.

Självklart behöver hunden kontrolleras av veterinär och gärna med röntgen för att kunna veta exakt vad som felar, för att kunna ge hunden bästa möjliga vård/rehab.

LinDajSon
2016-01-14 08:14
#4

Öh, den lilla strålning de utsätts för vid en (höftleds)röntgen gör ingen skada. Ts, då du redan vet att hunden markerar att den har ont i höften vid ansträngning och haltar i andra sammanhang så kan vi nog dra slutsatsen att det är något i alla fall i bakdelen som krånglar, det behöver inte vara allvarligare än att ni får medicinera och /eller ta det lugnt ett tag, men självklart måste hunden undersökas så att ni vet vad felet är och kan åtgärda det.

Upp till toppen
Annons: