Annons:
Etikettvalpar
Läst 1804 ggr
[Mi-llis]
2015-12-20 23:21

Översocial valp, söker tips ang. träning!

Min BC-valp är nu 4 månader och vi har hunnit med en valpkurs och en del miljöträning. Hon är trevlig, läraktig och vill gärna interagera hemma med oss. Men jag har ett litet "problem", som jag tycker i alla fall är störande, och det är att hon verkligen älskar människor… 🤪 På promenader går det ganska bra, men om det är en grupp människor (även utomhus) då blir hon alldeles utom sig och vill fram till alla hon ser (både med eller utan hund). 

Jag är glad på sätt och vis att hon är social, men eftersom hon går faktisk upp i stress, har jag svårt att lära henne i fortsättningen hur "kontakten" med främlingar ska gå till. Godis funkar inte, leksaker funkar lite och ibland. Med stress menar jag att hon blir svår att kontakta och t.o.m. mjällar 😕

Nackdelarna jag ser med detta är svårigheten i framtiden att kunna t.ex. delta i kurser med henne. Jag är ambitiös och vill göra rätt från början, så jag tycker att vi redan nu måste få bukt med detta innan det blir ett felaktigt befäst beteende, om ni förstår vad jag menar…

Har ni några tips på hur jag kan träna henne rätt?

Annons:
Majken!
2015-12-22 13:04
#1

Slappa av, är mitt tips. Det finns inget i det beteendet som gör att du kommer få svårigheter att gå kurser. Det är inte farligt att en hund går upp i aktivitet (stress, som du kallar det), det är fullt normalt. Att hunden vill engagera sig i människor ser jag bara som positiv, det enda som jag anses behövs i en sådan situation är lite styrning. "Nej, vi hälsar inte nu, vi går häråt", jag hade inte gjort någon större sak än så utav det.

[Mi-llis]
2015-12-22 18:39
#2

Det säger min sambo också… Vi brukar göra så som du tipsar, när vi är på promenader och det fungerar bra. Däremot blir hon okontaktbar om vi är bland många människor. På valpkursen ville hon hälsa på människorna istället för att leka med hundarna 😂

Har läst lite i "Kontaktkontraktet" om att använda en sprayflaska för att "överraska" hunden, skulle detta ha negativa effekter vid människohälsandet? Jag tänkte att om man "bryter" den cirkeln, så kan man istället be hunden att sitta för att hälsa när den har lugnat sig? Bara en tanke…

Majken!
2015-12-22 19:59
#3

#2 Men varför? Varför vill du skapa ett obehag i en social situation för din hund? Det kan ju vara så att hon överdriver sitt hälsande för att hon är osäker och det slår över i fjäsk, eller så är hon bara genuint glad. Oavsett, varför ska det leda till ett obehag? 

Att hon är okontaktbar beror på att hon är en valp. Hon har inte förmågan att sortera och fokusera än, sänk dina kriterier.

[Mi-llis]
2015-12-22 22:05
#4

Jag vill inte att hon ska förknippa mötet med människor med obehag, men som det är nu, det är redan obehagligt för henne att vara fast i kopplet när motivationen att hälsa är så stor 😕 Flaskan var bara en tanke, jag tar upp det här för att jag gillar att diskutera och andra kanske kan se möjliga effekter av olika sorters träningsmetoder 😉 Flera tips emottages 😊

russin
2015-12-23 10:52
#5

Jag skulle inte använda spray  med vatten i ett sådant läge, för det kan nog göra det värre. Jag har en hund som är "översocial" men med det menar jag att hon är överdrivet fjäskig och kan med det inte sluta hälsa, pussa, slicka mm. Går upp i stress alltså av att försöka fjäska för människor. Jag får helt enkelt avbryta henne när hon blir för på (inte alltid lätt när barnbarnen är här och hon är hysterisk i sitt slickande). Men att "straffa" då skulle göra henne ännu värre, för då skulle hon fjäska ännu mer för att blidka 🙂

[Mi-llis]
2015-12-23 11:24
#6

Precis så är hon också här hemma Russin, fast mot min sambo! Han ger efter hennes slickande och överdrivna kroppsspråk. Vi övar på at han ska se när det är dags att avsluta, och bästa resultat är att flytta sig och vända bort ansiktet, då sätter hon sig direkt och väntar respektfullt på att bli kelad… Nej, tanken med spray var inte straff, utan avledning… Men jag ska inte använda flaskan i sådana situationer, det var därför jag ville fråga om tips. Detta beteende får mig att undra om det är osäkerhet eller ren glädje, och hur man hanterar det bäst när man vet vilken det är?

Annons:
russin
2015-12-23 12:06
#7

#6 - jag ser det som en kombo av osäkerhet och glädje. Hundvänner kan uppskatta det, men det är jobbigt när en hund är överdriven och helst vill stoppa tungan ner i halsen på folk och gärna i 45 minuter…..

Tyvärr har jag inte jätteråd att komma med då min nu är 5 år och fortfarande är lika som när hon var ung. Tuff som sten i många situationer, men just med människor är hon så överdriven. Jag säger ifrån och skickar iväg om hon blir för jobbig vid besök. Hon får hälsa när vi folk hem, men jag stoppar efter en kort hälsning. Ute får hon helt enkelt finna sig i att bli stoppad. Hon lugnar sig efter en stund och kan fokusera på annat, men just första mötet med människor så kan hon bli jobbig - men hon är även duktig på att läsa folk och vilka det är lönt att försöka med.

Upp till toppen
Annons: