Annons:
Etikettövrigt
Läst 2247 ggr
Fialialej
12/6/15, 3:32 PM

"bästa"/"sämsta" aktiveringen för vallhund`?

Vilken typ av aktivering, om ni får välja EN, tror/tycker ni är mest stimulerande för en vallhund bortsett från just vallning/gårdsarbete? Och varför?

Vilken typ av aktivering tror ni är "sämst"? Som exempelvis kan orsaka stress, felbeteenden, eller liknande.

(välj själv vallhundsras att utgå ifrån, eller generalisera brett kring gruppen "vallhundar")
MOTIVERA! :)

Tänker att det här kan vara en intressant tråd kring för och nackdelar med olika typer av aktivering för vallhundar. Kör! :)

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Sugar Mist
12/6/15, 3:39 PM
#1

Bästa är all typ av nosarbete, och sämst är nog fysiskt enformig träning, typ springa efter boll eller liknande.

Nosarbeten låter hjärnan jobba medan vallisarna kan springa hur länge som helst utan att få ut någon mentalt på det och det enformiga rutinmässiga(kan man säga det så) beteenden tillslut som skapar stress, och kan bli svåra att bryta.

-

thea_thea
12/6/15, 3:44 PM
#2

Vet inte riktigt vad som skulle vara bäst, men att låta en BC springa efter bollar dag ut och dag in är inte någon höjdare.

Stormvindh
12/7/15, 9:42 AM
#3

Jag håller med #1 och skulle också säga nosarbete, som spår eller dylikt. Bra för huvudet och tröttar ut mer än man kan tänka sig. Sämsta vet jag inte riktigt, mer än vad som nämnts tidigare.

Medarbetare på Vallhundar

[Mi-llis]
12/7/15, 10:17 PM
#4

Nosarbete! Det stimulerar många av hundens sinnen samt kan varieras 😊 Men också någon typ av mentalträning. Det kan vara saker hunden redan kan, men du lär i en ny miljö med en liten variation, så uppgiften "fräschas upp". Sämst: för mycket spring-, jaktlekar som varvar upp hunden utan att ge något… Och ensidig träning.

Cahira
12/18/15, 8:07 PM
#5

Håller helt med #1. :) Nosarbete alternativt apportering a la retriever i terräng, och bolljakt. Nej, pinnjakt, du kan stampa pinnen i halsen så det är verkligen osmart. Några få bollkastningar är nog inget men håller man på halvtimme-timme så blir det väldigt negativ stress. 

Drag för att trötta ut muskler, springa i terräng där man får lyfta fötterna, springa i sandtag, sandstrand eller kullar, cykla, simma, och andra fysiska saker är bra men så länge man inte tröttar ut hjärnan så kommer de vara rastlösa i huvudet rätt så snabbt igen om inte direkt. 

Att sätta hunden bland 10 ungar som ränner runt och hunden somnar när man kommer hem av utmattning kan tros av vissa mindre förstående att hunden blev trött av en bra anledning men tror de flesta här vet att det inte stämmer. 

För vissa är agility bra, för andra är det stressande. Kroppskontroll och balans rekommenderar jag. 

Och det allra värsta är nog att vara enformig och tråkig. Variation av utmaningar och verkligen ha KUL ihop är nog bästa formeln. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MelliPirelli
12/27/15, 11:07 AM
#6

Absolut bästa enligt mig är nosarbete, helt oslagbart.

Och absolut sämsta all form av boll- eller pinkastning.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Annons:
Drömmis
1/14/16, 1:52 PM
#7

Håller med om att nosarbete, och även drag fungerar toppen :).

Nu är ju min vovve extremt ointresserad av leksaker, men har sett allt för många vallhundar som blivit besatta av bollar/pinnar :/.

Upp till toppen
Annons: