Annons:
Etiketthundträning
Läst 2652 ggr
isla
2015-12-04 00:35

Vallar bilar.

Har fått hem en av mina uppfödningar under en period då fodervärden inte riktigt har möjlighet att ha honom just nu. Tråkigt nog så vallar han bilar. Jag har varit förskonad från just detta beteende och har ingen erfarenhet av det.

Vad säger ni som har erfarenhet av problemet, är det ett beteende som går att träna bort, eller är det bara att acceptera läget som det är? Han har ganska precis fyllt ett år, om det skulle vara relevant.

Annons:
[Mi-llis]
2015-12-04 23:07
#1

Kan tyvärr inte hjälpa med några råd, men hoppas det kommer bra tips snart! Är intresserad av detta, så jag vill följa ämnet.

Majken!
2015-12-05 09:32
#2

Ser inte varför det inte ska gå att arbeta bort, dessutom kan det ju bli helt livsavgörande att lyckas. En hund som beter sig på det viset korrigerar jag på det sätt som hunden kräver, den SKA ta åt sig, så fort den brutit - dunderbelöning. Samtidigt hade jag parallellt tränat in någon form av skvaller, men jag hade väldigt tydligt visat för hunden att den inte ska bete sig på det viset.

Fialialej
2015-12-06 01:12
#3

jag tänker att ökad aktivering i form av ett annat för hunden värt arbete, i kombo med bättre lydnad borde vara steg ett. Har inte erfarenhet av just detta, men när det gäller min egen vovve så kommer dåliga beteenden ur att hon inte för utlopp för sin energi och intelligens, och annan/ökad aktivering brukar lösa det mesta. Tänker att detsamma nog gäller många hundar. kanske också den du skriver om?

"På natten är alla katter svarta"

isla
2015-12-06 08:30
#4

Tack för era svar. Jag ska försöka träna bort det trots att andra påstår att det inte går. Vallningen ligger framför allt i att han hamnar i liggande ställning och blir som paralyserad. Måste till en början bryta den biten om jag ska kunna komma vidare. Jag vill dock förstås att hunden ska fortsätta valla, men inte på allt som bilar, barn etc. utan på djur. ;) min andra hane vallar på mina andra hundar och det kan jag leva med, så länge han inte skadar dem, men bilar? Nej tack!

[Mi-llis]
2015-12-07 22:12
#5

#4 Det är bättre trots allt att hans beteende inte går ut på att göra utfall mot bilarna, om det finns en tröst i det… Jag skulle i så fall prova på att avleda beteendet i första hand, och se därefter hur hunden reagerar. Men tror också att några förbud bör ingå, tyvärr… Önska dig lycka till med träningen, uppdatera gärna här med hur det går för er! 😉

Qanin
2015-12-13 22:33
#6

min bc vallar också bilar

men han blir bättre o lydigare

han e 5 år

Annons:
isla
2015-12-15 20:21
#7

Jag har kommit så långt att jag får honom att sätta sig ner istället för att lägga sig och att inte gå ner i vallposition, så det går åt rätt håll iaf. :) nu tränar vi på att han ska titta på mig istället för bilarna, något som funkar sådär, men det kommer förhoppningsvis med tiden.

Cahira
2015-12-18 19:25
#8

Apache vallar bilar, och han gör det på värsta sätt som finns, han hugger framdäcken både från sidan och framifrån. Livsfarligt! Jag försöker hålla honom i inhägnaden när bilar kommer men ibland är han helt enkelt snabbare än jag är. Tur nog kör folk enormt sakta på vår väg men han får sån knäck i lurarna att jag har inte lyckats avbryta honom än. När vi äntligen fått ordning på koppel kommer jag köra kontrollerad träning. Ha en bil igång och träna kontakt, självkontroll, utföra annan lydnad och annat. Jag hoppas på att jobba upp så Mike kan köra bilen in och ut från gården medans han bara tittar på. Jag lär nog aldrig få honom att lägga av med sådan stark självbelöning helt och hållet men jag måste verkligen få hög självkontroll på honom. Vår rädsleträning har kommit såpass långt nu att jag kan äntligen tackla kopplet, hans största skräck. Det börjar komma någonvart så han är extremt nära nivån "vanlig hund" nu. 

Vad gäller denna bilvallare du nämner så tror jag djurvallningen kommer vara så högbelönande i sig själv att hunden får ut mer av det än något annat. Han är såpass ung ännu att jag tror det kommer klicka bättre att han får ut mycket mer av det jobbet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[nea1998]
2015-12-20 20:55
#9

Min BC tik vallade bilar mellan perioden hon var ca.4 månader till 1år (trots regelbunden vallning på får). Hon låste sig så fort hon hörde en bil och sen la sig och väntade tills den körde förbi och då ville kasta sig efter den. I början var det väldigt svårt att bryta henne när hon låste sig på bilarna men fick nästan "skrika" till när det kom en bil för att hon skulle reagera på något annat än bilen. Efter att väl ha brutit låsningen 1-2 gånger så gick att lättare sen. Då kunde jag börja med skvallerträning. Varenda promenad var det bara till att fylla fickorna med godis och ta med klickern. Träning, träning, träning.. Och tillslut äntligen efter x antal månader så slutade hon. Nu är hon 20 månader och som mest kan hon ge en "eye-blick" emot någon enstaka bil men aldrig något mer vilket är oerhört skönt jämfört med tidigare. Så mitt tips är väl bara att försöka hitta det sättet som passar just din hund och sen träna, träna, träna. Tillslut blir det förhoppningsvis bra! :-)

My K
2016-01-19 22:10
#10

Hade och har samma problem med min tik på 2 år, började när hon var runt halvåret och har fortsatt sedan dess. I början var det att hon kastade sig ut i kopplet, precis som ett utfall. Jag började med att säga till henne men jag märkte fort att hon har redan låst sig alldeles för mycket för att jag ens skulle kunna få någon kontakt. Så jag började helt enkelt att fånga upp henne innan hon hinner låsa sig på bilen, med hjälp av skvallerträning och det hjälper! Men man måste verkligen ha fickorna fulla med godis på varje promenad och träna, träna, träna. 

Vi har kommit från att kasta sig ut mot bilarna och nästan bli påkörd till att kunna kolla på bilarna och bara fortsätta gå. Man märker fortfarande av det och jag har svårt att se att jag någonsin kommer kunna lita på henne till 100% bland bilar, men det funkar absolut att träna bort så dom inte låser sig! Lycka till! 😃

isla
2016-01-22 08:50
#11

Tack för alla svar! Lyckades träna bort problemet, till samma nivå som My K beskriver och det underlättade helt klart promenaderna här. Nu har han åkt tillbaka till sin fodervärd, så håller vi tummarna för att han inte faller tillbaka in i beteendet igen, nu när han inte ser lika många bilar som här.

[Mi-llis]
2016-01-29 12:44
#12

Vad roligt att höra om din framgång med hunden! Tycker du ska be fodervärden att följa din träning för att undvika att beteendet kommer tillbaka 😊

Upp till toppen
Annons: