Annons:
Etikettbilder-film
Läst 3708 ggr
amela87
2015-11-24 12:40

Besök hos Måsarps kennel

I helgen var jag hos uppfödaren med lilla unghunden min.

Det blev en hel de vallning,  både med andra hundar och med min lilla tös.

Här kommer en del bilder & filmer från när vi vall tränade. Är jätte stolt över min lilla busa, som nu är 17 månader gammal och duktig som bara den.




Annons:
amela87
2015-11-24 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#1

lite bilder på olika hundar från kenneln :)




amela87
2015-11-24 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tjusiga släkten.




amela87
2015-11-24 13:21
#3

Lilla unghunden kan! :)




[Mi-llis]
2015-11-24 18:55
#4

Åh, Amela! Vilka fina bilder och videos 😍 Och Trolla är så duktig! Jag hade faktiskt inte sett Tilde valla, pga valparna, men så kul att se det nu 😀

amela87
2015-11-26 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

#4 Tack snälla.  ❤️ Alla är fantastiskt duktiga inom vallning. Blev så imponerad, även av min lilla skit unge som inte träffat får sen i somras haha.

Lägger upp mer bilder på bara Tilde så kan du se.




[Mi-llis]
2015-11-26 15:25
#6

#5 Tack för de extra bilderna!❤️Och vilken duktig fotograf, måste jag säga 🙂

Oj, sen i somras…hehe men det syns inte… Hur ofta brukar ni valla?

Annons:
amela87
2015-11-26 17:27
#7

#6 Tack snälla. 😃

Inte ofta alls, hon fick träffa fåren som valp hos uppfödaren sen vallade vi lite när hon var 16-18 veckor hos uppfödaren igen. Sen så vallade hon 4-5 tillfällen i somras och så nu i två dagar hos uppfödaren. Hon är så jäkla bra i allt vi gör känner jag så även i vallning. Hon har fått fint beröm bland vall instruktörer och uppfödare så det blir nog lätt att få godkänd på VP.  Nackdelen är att jag inte har någon bil så blir att jag vallar när jag har möjligheten till det. Hade lätt vallat mer om jag hade bil.




LinDajSon
2015-11-26 20:00
#8

Om du ids får du gärna berätta lite om vad det var ni tränade på :)

amela87
2015-11-26 23:04
#9

#8 Inom vallningen?  🙂Vi tränade på att Trolla skulle delvis kunna ligga kvar,passivt medan fåren var nära eller gick runt. Sen tränade vi på att hon skulle vara mer lyhörd vid "ligg" kommandot och faktiskt kunna ligga kvar i väntan på nästa kommando. Tränade på att hon även skulle kunna komma tillbaka (inkallning) hela vägen och sen kunna skickas ut mot fåren utan att själv ta initiativen till att springa runt huller om buller som hon vill. Sist tränade lite på svängar, men det var bara lite, han inte med mer.




[Mi-llis]
2015-11-26 23:36
#10

#7, 9 Det som är så fantastisk tycker jag, är att trots att ni inte har vallat så regelbundet, så har hon det i sig. Instinkten är så tydlig och klart 😉 Jag fick en "a-ha" upplevelse när vår valp kom hem till oss och skulle träffa vår schäfer… Så fort hon såg honom slog instinkten till, hon eyeade och smög mot honom till allas stora förvåning… 😂 Dagen efter försökte hon valla honom ute också… Det har vi satt stopp för, så nu inser hon att han är faktiskt en hund 😂😂 Vad roligt att ni kunde komma till Karl och träna! Han sa till oss också att det är bara att höra av sig när det blir dags att lära sig vallning. Tyvärr är avståndet stort, men det skulle vara väldigt roligt att hälsa på dem igen 😊 Har läst om er träning, och är väldigt nyfiken ang. en sak som jag har läst på andra bloggar, nämligen att de olika kommandon och träningstyper kan "påverka" när man ska valla med hunden… Vad tycker du?

amela87
2015-11-27 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Tack. Samma här Trolla har jätte stark vall instinkt från dag 1.  Även om vi inte vallat aktivt (har försökt så gott jag kunnat när tillfället bjuds) så är hon helt fenomenal och lätt i vallningen. Så skönt! Tycker att både mamman och pappan är jätte duktiga. Tror att Karl mest vallar med Jojje och Tilde. (asså aktivast och tävlar med) sen var alla även Medusa som nu är 11 år gammal jätte duktiga i mina ögon. 

Nä det tycker jag inte. Tvärt om. "Ligg" tex har jag i vardagen, lydnaden och vallningen. Tycker att det snarare underlättade att hon redan sen valp åldern vet vad "ligg" innebär. Sen sätter man nya kommandon i vallningen. När man skickar hunden åt olika håll och tempoväxlingar. (Nu är jag inte expert på detta med vallning haha) Jag tycker att ju mer olika saker du gör med din hund, så mycket den får prova på och lärare sig desto mer stärks ert band och även i vallningen kommer det vara till en jätte stor nytta. 

Här är Trolla 16 veckor och vallar. (Var mest introduktion till fåren)




amela87
2015-11-27 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Trolla lär sig valla av Tilde 😍




[Mi-llis]
2015-11-27 12:37
#13

hahaha vad gullig hon är!!! 😍 Jag smälter….! ❤️

Vad bra att du upplever det som positivt det där med kommandon… Rent intuitivt så har jag också tänkt att det borde inte skada; hundar kan skilja själva på vilken typ av arbete som begärs av dem… men jag gillar att fråga olika personer om vad de tycker själva - man kan lära sig mycket av det 🙂

Annons:
amela87
2015-11-27 15:45
#14

#13 Det är bra! Nyttigt att få olika svar så man kan klura ut vad som passar en bäst.




Cahira
2015-11-30 05:25
#15

Bra jobbat Trolla!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: