Annons:
Etikettvalpar
Läst 3332 ggr
emmieswords
11/2/15, 3:59 PM

Inför valpens hemkomst

Nu har jag 1 bijon frågor igen!

Nu är det snart 6 veckor till Svipp ( Bordercollie) skall flytta hem till mig 

valpsäkring av hemmet är redan påbörjad. 

Men träning och sådant när han varit hos mig några dagar.  

Hur skall jag belöna? vill inte ha en mat fixerad BC. mat fixerade hundar är faktiskt väldigt jobbiga överlag anser jag själv.  

Hur skall jag lea den vad som är okej och inte? Vill inte vara en hård och tråkig matte.  

Hur skall man införa matrutiner? typ att hunden skall vara lugn  gärna lära sig sitta och vänta tills man säger varsågod och då får han äta så att jag inte sen har 20kg BC kring mina fötter när han är fullvuxen.  

Övriga tips mottages med tacksamhet.  

Jag har haft hund innan men aldrig en BC och detta blir min första helt egna hund

Tack på förhand

Annons:
Cahira
11/3/15, 12:22 AM
#1

Du kan antingen variera bus med godis, eller bara köra bus, eller använda gos om hunden uppskattar det, kanske hunden bara är godismotiverad? Det går att fasa ut godis när träningen sitter också. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

emmieswords
11/3/15, 11:48 AM
#2

många sker att man inte ens behöver godis som motivation vid träning av en BC.  

tänkte kanske en leksak istället så som många gör med tex polis hundar.

[Mi-llis]
11/3/15, 7:40 PM
#3

Jag förstår din tanke med en mat/ godisfixerad hund. Det behöver inte bli så, om du använder godis på ett förnuftigt sätt. Har också hört det att BC inte skulle behöva godis, men det gällde främst i vallningen. BC har en naturlig följsamhet och vilja att interagera med oss, jämfört med vissa raser där man måste plocka fram det, men det betyder inte att hunden kommer att förstå vad vi vill eller bli motiverad utan att ha lärt sig av dig värdet av belöningen. Om du kommer att träna annat än vallning, så kan det vara bra att belöna med lek, rösten och godis, så att du har alltid flera alternativ att belöna med beroende på situationen. Som Cahira skrev, man ska fasa ut godiset så småningom. När du har lärt känna valpen, vet du vad den tycker är roligast som belöning. Ang. maten så gjorde jag såhär: när valpen kom hem, var hon vild och det var bara reptilhjärnan som var igång… Jag observerade henne och märkte att hon kastade i sig maten, visade "aggression" vid både matskålen och leksaker. Helt naturligt för en valp, men ett icke önskvärt beteende i längden. Så vid nästa tillfället fick hon maten ur mina händer. Vi gjorde så en hel dag, hon fick hänga efter mig och titta på mig, för att få sin mat; man utnyttjar hundens "tiggbeteende". 3.e dag fick hon en del från händer, resten från skålen. Då passade vi på att öva tålamod, man sätter skålen framför valpen men håller den ( kopplad) tills den sätter sig, när det sker, släpper du den till maten… Och så småningom ökar man svårighetsgraden, som att den ska få titta på dig för att få maten, sedan kan man lägga kommandot varsågod eller vilket du väljer. Detta har funkat för oss, har haft min valp sedan 2 veckor, och hon kan vänta på maten och tar det bara när jag säger varsågod. Nu tränar vi "påfyllning" av maten, där jag släpper några kulor medan hon äter, eller ibland "avbryter" snällt mot en godisbit för att fylla på mer. Målet är att hunden ska tycka att allt gott kommer från dig, den behöver inte stressa sig när du är i närheten eller om du behöver ta skålen från den.

[Mi-llis]
11/3/15, 7:46 PM
#4

Men mitt bästa råd är att du ska vara mycket med valpen från dag 1 och prägla den. Gå inte i frestelsen att låta andra passa den i början. Klart att någon kan hjälpa till, men allt viktigt ska komma från dig. Lek mycket med den, titta mycket på hur den beter sig och befäst för den att du är världens tryggaste punkt i livet från och med nu. Det blir påfrestande för dig, men resultatet kommer fort, jag lovar!

russin
11/4/15, 11:19 AM
#5

Vad gäller matrutiner så har jag aldrig någonsin krånglat till det. Jag kräver inget sitt, jag kräver inget vänta till "varsågod". Jag har matgalna hundar, men dom väntar ändå tills jag ställt ner skålen till dom och då är det fritt fram att äta för mig. Jag tror att ju mer man krånglar till det, desto mer förväntan skapar det hos hunden. Jag har 3 hundar nu och dom får äta så fort dom får sin skål framför sig - ingen hoppar, ingen trängs eller liknande.

[Mi-llis]
11/4/15, 12:54 PM
#6

#5 Vad bra Russin, att din metod funkar för dina hundar.

Synd att du väljer att kalla min metod för "krånglig", den fungerar med våra två hundar och de är lugna. Var och en gör utifrån sin ambitionsnivå.

Hoppas att TS får många fler goda och snälla råd inför valpens hemkomst! Lycka till.

Annons:
emmieswords
11/4/15, 1:39 PM
#7

Jag har planett detta länge så kommer vara hemma hela tiden med valpen så inte en "jäkel" kommer inför dörren för att gosa med min valp. För vet av uppfödaren att valpen troligtvis inte kommer bli en supersocial BC.  Toppen vill verkligen inte ha en BC som hoppar upp på folk o skall vara i centrum 24/7.  

Den som skall förse den med det den behöver är JAG som ägare och ledare ingen annan.  

Jag kommer givetvis socialträns valpen men absolut INTE tvinga honom till att vara social med folk som hälsar på om han inte själv vill.

Cahira
11/4/15, 7:24 PM
#8

Mycket kan anpassas efter hunden allt eftersom man märker vad som dyker upp. Kör på vad som känns bra och finlira vad som behövs allt eftersom. :) Om det är en hoppig kan man testa annan metod/träning till exempel.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

emmieswords
11/5/15, 12:46 PM
#9

#8 de kommer man märka, uppfödaren kommer att styra lite i valet av valp så  att man "matchar" liksom

russin
11/5/15, 12:51 PM
#10

#6 - för mig är det krångligt att hålla på med sitt, vänta, varsågod mm - men det är det kanske inte för andra. Ta inte åt dig 🙂 Jag gör det enkelt för mig.

emmieswords
11/5/15, 4:46 PM
#11

#10 va gör din hund då?  hur har du gjort?  o har du någon form av vardagslydnad på din hund

russin
11/5/15, 9:10 PM
#12

#10 - absolut har dom det, men jag pratade om matsituationen 🙂

Båda dom vuxna har vardagslydnad och vi kör både mental och fysisk träning till vardagsbehov och det kommer även valpen få göra (har en 10-veckors valp här som är född här). Olika regler för olika situationer. Men som sagt, det var enbart matsituationen jag skrev om ovan.

emmieswords
11/6/15, 1:25 PM
#13

jaha oki. de de att jag vill ha en lycklig och "lydig" hund som älskar att vara till lags och givetvis vet hur man tar de lungt också <3

Annons:
Cahira
11/7/15, 12:19 AM
#14

Det får du säkert. :) En hund som inte kan koppla av mellan varven kan bli svårstyrd i andra sammanhang så det kommer bli bra ska du se. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

emmieswords
11/9/15, 4:14 PM
#15

#14 Det är jag medveten om avkoppling passivitet är bland dem första sakerna denna lilla goding kommer få öva på för jag vill INTE ha en hund kring mina fötter hela tiden den måste ju kunna klara av saker på egenhand och inte hela tiden behöva veta exakt vad matte pysslar med.  De skulle aldrig fungera med tanke på storleken på honom <3

Cahira
11/22/15, 6:03 AM
#16

Det blir nog super ska du se. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

emmieswords
4/2/16, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu har han äntligen kommit min Kozagans Svipp

Fialialej
4/3/16, 11:36 AM
#18

Ååååå jag blir så avundsjuk! Vill också ha valp! :D

"På natten är alla katter svarta"

Upp till toppen
Annons: