Annons:
Etikettfoder-hälsa
Läst 2558 ggr
[Mi-llis]
2015-11-01 20:35

Foder till valp? Låg, hög energi?

Hej!

Det finns så mycket att läsa om foder, men jag blir inte klok på det. Vi ger Acana (torrfoder)  till vår schäfer och han mår prima av det fodret, så jag köpte Acana Puppy & Junior till vår Border Collie valp också. Jag reagerar lite på att innehållet i båda är ganska likt,  ex. fetthalten och proteinhalten. Förstår att valpar behöver en del energi för att växa, men samtidigt hittar jag annan info på internet att de behöver växa långsamt (stämmer detta?) och att man kan ge ett foder med lite mindre energi istället. Har även hört av en uppfödare att man kan ge vuxenfoder till valpen på grund av detta.

Det finns en sida som till och med menar att fodret kan påverka hundens beteende negativt (att hunden blir "speedad"):

http://www.bordercollies.co.uk/BC-news-details.asp?id=19

Jag undrar vad ni ger för foder till era valpar/unghundar? Och vad tycker ni ang. detta med att ge ett "magrare" foder?

Annons:
emmieswords
2015-11-02 16:00
#1

mitt tips är Taste of the wild! skall jag använda till min efter min uppfödares rekommendationer

russin
2015-11-08 19:32
#2

Jag anser att de flesta valpar inte ska ha för mycket fett - det riskerar bara att kroppen belastas för mycket om valpen blir knubbig. Men allting är relativt och man får se till den egna valpen. Jag har just nu en valp av mindre ras (lancashire heeler) som föddes fet och var fet sina första 8 veckor - hon är efter att syskonen flyttade satt på magert råfoder 🙂 Några andra av syskonen däremot är sämre på att äta och mindre/smalare så dom får mat med högre fetthalt.

amela87
2015-11-09 17:23
#3

Jag hade Acana valp foder. Funkade jätte bra! 😃




russin
2015-11-09 19:47
#4

Jag har oftast gett vuxenfoder till valpar (jag råfodrar iofs) men däremot skulle jag inte ge ett högenergifoder till en växande valp.

[Mi-llis]
2015-11-09 20:59
#5

#1 Taste of the Wild verkar intressant. Jag jämför den med Acana (som jag ger nu) och det verkar innehålla mindre fett och protein procentuellt, vilket är ok enligt mig… Men ett minus (?) är att vissa ämnen saknas i båda TotW varianter för valpar (frågan är: varför? Och är dessa ämnen nödvändiga?) #2, 4 Jag håller helt med dig ang. fettet. Tror att man vinner i längden på att hålla valpen slank. 😉 Acana räknas säkert in i högenergifodren och jag börjar nästan tro att det är för mycket protein och fett för en liten valp (32% protein och 19% fett). Vi har frågat i djuraffären ang. infon om att ge vuxenfoder och butiksbiträdet avvisade det bestämt med att det hade med "snålhet" att göra och att valpar ska minsann ha mycket energi för att växa 😖 Det är nog inte det jag förväntade mig höra… #3 Det är ett bra foder tycker jag, men min valp reagerar inte så bra på det (lös avföring) så jag funderar på att byta det, tyvärr 😕 Det intressanta i de flesta utländska sidor som handlar om bordercollies är att hunden har redan ett energisk sätt och att ett foder med för mycket energi kan påverka de negativt, beteendemässigt… Lite som att ge för mycket havre till hästen. Finns det något belägg för detta? (Empiriskt?)

emmieswords
2015-11-11 02:03
#6

Min valp kommer även få välling på morgonen 2,5 dl. Kommer ju kanske byta dodér sen när han är vuxen för han kommer allvrlligt äta en sån påse i mån. ( är så ovan pga hur länge min kattmat räcker ) haha

Annons:
emmieswords
2015-11-11 02:04
#7

Foder när hsn blir stor men valp fodret är ju de uppfödaren andvänder

russin
2015-11-11 07:28
#8

#6 - varför välling ? Det är en hund, inte en bäbis 🙂 Välling tillför ingenting som en hund/valp behöver.

Kazince
2015-11-12 10:27
#9

Jag har BARF:at sedan start och håller min valp slank och i form, rör oss mycket löst i skogen. Hon åt bara torrfoder och spannmål de första 8 veckorna, dvs hos uppfödaren. Bytte direkt till BARF,. Jag skulle inte ge ett högenergifoder men någorlunda bra balans utan massa konstigheter i, och spannmålsfritt.

[Mi-llis]
2015-11-12 14:40
#10

#6 Undrar också ang. välling? 🙂Igår pratades om foder på valpkursen, och det visade sig att en person gav välling till sin dvärgschnauzer, tyvärr hann jag inte fråga varför…

#9 Vad intressant, trodde inte man kunde börja så tidigt? :-) Å andra sidan, så är inte heller torrfoder "naturligt" för hunden, hehe. Ska prova i alla fall ett annat foder, men en annan sammansättning och utan spannmål… ;-)

hemul
2015-11-12 15:13
#11

men det måste ju ändå vara energin valpen får i sig om spelar roll. varför inte ge den näringsrik mat men MINDRE? tror inte på light - varken för människor eller hundar. bra sammansatt mat /vad man nu anser det är) i olika mängd efter behov.

[Mi-llis]
2015-11-12 18:28
#12

Hm, det är en tanke med mindre giva… Men om man inte följer anvisningarna som anger mängd per kg och ålder på hunden, då påverkar det kanske den totala mängden näring som den bör få på en dag? Eller tänker jag knasigt nu?

Kazince
2015-11-14 19:01
#13

Definitivt inget lightfoder, de högenergifoder jag har sett här innehåller ofta mycket spannmål, därför jag inte rekommenderar de speciella högenergifodrena. (Men jag kanske har uppfattat det fel? Inte jätteinsatt i lightfoder, extra högenergifoder mm)

Angående fodermängden, jag går inte efter något speciellt mått utan efter hur hunden känns. Håller min valp smal utan det såkallade valphullet som vissa försperåkar. Testa och se hur mycket mat valpen behöver, minska eller öka efter behov. :)

Annons:
hemul
2015-11-15 02:11
#14

Alltså, vad jag menar är att maten bör vara sammansatt på ett för hunden (arten, inte individen) lämpligt sätt. vad DET innebär finns det nog delade meningar om precis som för människor. Innehåller fodret mindre andel fett måste det innehålla mer av annat, antingen protein eller kolhydrater, det senare antagligen i form av spannmål för det är billigt. Varför ska hunden ha sämre/annorlunda sammansatt mat bara för att den behöver banta? Den behöver ju bara mindre mat. Ska man absolut ta bort nåt, ta bort det hunden definitivt inte behöver, som spannmål.

Ta inte illa upp, men alla dessa varianter av foder för valpar, vuxna, gamla, aktiva, mindre aktiva, små och stora hundar, det är antagligen en jättebra affärsidé men det tror jag är det enda som är bra med det.

Upp till toppen
Annons: