Annons:
Etikettrasfrågor
Läst 2271 ggr
[finder]
10/28/15, 10:53 PM

Vad ska jag ha istället för BC?

Jag letar efter ytterligare en hund då min nuvarande "inte håller måttet". Tidigare hade jag två hundar men tyvärr fick den träningsglada somna in på grund av sjukdom. :(

Jag letar efter en väldigt aktiv ras, jag vill träna och tävla i agility och rallylydnad. Även freestyle och tävlingslydnad intresserar mig. Spår och nosarbete gör jag med nuvarande hund så det kommer också ingå i vardagen. Jag är intresserad av att komma långt med min hund och gärna vara i dom högre klasserna i ovanstående hundsporter.

Jag har tittat mycket på BC men inser mina begränsningar och kommer inte ha möjlighet att valla. Jag känner inte att det känns bra att skaffa en BC med dom förutsättningar. Däremot är det rasen som tilltalar mig mest. Jag älskar kapaciteten till arbete, mjukheten, viljan, att dom generellt gillar människor, att dom är livliga och snabba osv. Men som sagt, jag inser att i nuläget är det kanske inte rätt ras för mig. Jag vill gärna lära mig om vallning, men så länge jag inte har egna får eller känner någon med får så kommer ju vallningen inte bli av så pass mycket som behövs känner jag.

Så jag undrar helt enkelt vad ni tycker att det finns för alternativ?

Storleken spelar egentligen ingen roll men jag gillar mellanstora hundar eller mindre. Pälsvård spelar ingen roll.

Egenskaper rasen gärna får ha:
Samarbetsvillig, ha mycket motor och fart, vara kvick och lättlärd, intensiva och påhittiga. Jag gillar mjuka hundar, dom får gärna gilla folk och andra hundar. Stor kamp och leklust. Jag har hellre en hund som gör först och tänker sen än en hund som tänker i en vecka innan den tar ett beslut. Jag gillar när det går snabbt och tycker att det passar min personlighet.

Detta är såklart önskemål för att ge en bild av vad jag eftersöker. Något jag inte vill tumma på är relationen till människor. Jag vill inte ha en hund som är reserverad. Självklart är det högst individuellt men om det finns i rasen är ju risken ganska stor. Om rasen känns perfekt (för mig) i övrigt får jag absolut tänka över mitt rasval men i första hand går raser med reservation för människor bort.

Annons:
Majken!
10/29/15, 10:35 AM
#1

Kelpie hade jag kikat på i första hand.

isla
10/29/15, 2:46 PM
#2

Jag har själv ingen erfarenhet av Aussie, men vet att många rekommenderar rasen när man vill ha ett alternativ till BC. Kanske kan vara något? Kelpie vet jag också brukar vara ett alternativ. Oavsett så skulle jag rekommendera någon av vallhundsraserna, de är ofta lättlärda och lyhörda och trevliga att arbeta med.

Tina
10/29/15, 4:03 PM
#3

Jag ville också ha en BC, men skaffade ingen av samma anledning som du nämner. Jag skaffade en aussie istället. Men nu vet jag  - en aussie är något helt annat (även om det kan variera väldigt inom rasen).
Vill du absolut inte ha en reserverad hund så är nog aussie inte det rätta valet. Upplever personligen att aussien kan vara mer reserverad än kelpien, men kelpien kan liksom aussien vara tuff/skarp. Tycker att kelpien har en större dos allvar i sig jämfört med aussien som ofta är lite clownig.   

Jaktgolden kanske, om det är viktigt med en mjuk hund som oftast gillar allt och alla.
Fast för mig finns det ingen hundras som likvärdigt kan ersätta en bra BC. 😉

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

isla
10/29/15, 6:54 PM
#4

#3 På vilket sätt är en Aussie reserverad och hur skiljer den sig från BC? Självklart skiljer det, det är ju trots allt två helt olika raser, men eftersom jag inget kan om aussie så är jag nyfiken på skillnader och likheter.

Tina
10/30/15, 1:29 PM
#5

#4 Alla aussies är inte reserverad men enligt rasstandard kan de vara reserverade vid första mötet med obekanta. Reserverad ska inte innebära rädsla eller aggressivitet, endast att hunden visar ointresse gentemot den obekanta. De flesta aussies jag träffat har dock varit väldigt glada i människor - kända som okända. Social osäkerhet förekommer dock inom rasen. Min egen aussie har stor social nyfikenhet men har en hanteringsosäkherhet där han blir låg och inte vill bli undersökt .  Rasklubben ger heller inte valphänvisning till kullar där någon av föräldrarna har värdesiffra 1 på momentet hantering på MH (1c). 

Aussien är ursprungligen en gårdshund från USA. Den skulle kunna hjälpa till med djuren på gården men också vakta familjen och dess tillhörigheter. Även i dagsläget beskrivs rasen ha starka vaktinstinkter. Där kan man jämföra med BC som inte alls har samma grad av vakt. Jag upplever aussien som en hund som sällan backar eller fegar ur, den är tuff och oftast inte förarvek på samma sätt som BC. Det kan hända att jag blir arg på min aussie , som lever efter devisen "my way or the highway", men det är extremt sällan som han tar åt sig jämfört med en BC som kan be tusen gånger om förlåtelse bara man skarpt säger "nej". 

Tycker att aussien har mer egenvilja och ifrågasätter mer än en BC som oftast "gör som man säger" och  kan upplevas som lite mer slätstruken. BC:n är mer allvarlig vad gäller arbete än aussien som ofta tar livet med en klackspark.

Tycker att aussien kan liknas mer vid en riesen eller rottis  än den kan liknas en BC, vad gäller mentalitet.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Stormvindh
10/31/15, 4:09 PM
#6

Nu har jag ingen större erfarenhet av BC, men tycker att #5 beskriver Aussien väldigt bra. Särskilt det där med att dom inte direkt tar åt sig utan är tuff tillbaka istället. Att exempelvis "lägga ner" min Aussietik på marken för att säga ifrån funkar inte något vidare utan får istället motsatt effekt och gör henne bara mer taggad och "kaxig". Nu är hon ju visserligen unghund dessutom :) Vad gäller att vara reserverad så är det ju som sagt ganska vanligt i rasen som jag uppfattat det, dock är exempelvis min tjej, hennes föräldrar och de flesta av syskonen översociala. Min tik älskar folk och skulle leva lycklig bara hon fick vara med människor! Så det beror nog mycket på linjer :) (Notera att hon trots detta fick dåligt på MH tack vare en dålig start, haha) Bortsett från just det där med mjuka hundar tycker jag Aussien i övrigt stämmer in på dina önskemål. Men var även uppmärksam på vakten i dom, fanns mer än jag själv trodde, dock inget jag tycker är negativt när man bor på landet som vi gör.

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
LinDajSon
11/1/15, 4:35 PM
#7

Aussien är ingen homogen ras och det går att hitta linjer och kombinationer där man kan förvänta sig mer eller mindre av det ena eller andra… men rent generellt, vill du inte råka ut för vakt eller reservation… välj en annan ras. :)

Cahira
11/2/15, 12:02 AM
#8

Förutom de ovan nämnda, har du kollat in tollare? Ska ju vara retrieverns BC sägs det. Med retriever kan du ju få bra apportering i lydnad och freestyle tänker jag och retrieverns glädje i folk som du pratade om. http://tollarklubben.se/

Annars tänkte jag på flatte, golden eller labbe av jaktlinjer, aussie (working aussie) och kelpie. Tror korthårig collie eller welsh springer kan vara lite för "lite hund" för dig och dobermann, schäfer, holländare, belgare, riesenschnauzer etc är nog för vaktiga för det du söker. Brainstormar lite. Finns ju också australian cattledog men vet inte om det är vad du söker heller.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinDajSon
11/2/15, 7:26 AM
#9

Jag tycker också att du ska kolla på retrieverraserna. Tollare är lagom stora, arbetsglada (välj arbetslinjer), enkla hundar. Rätt mjuka.

Wigstrom
11/4/15, 9:33 AM
#10

Har du kikat lite på Berger?

Beroende på linjer så kan viss reservation finnas, men det verkar vara roliga hundar.

emmieswords
11/5/15, 1:19 AM
#11

Man behöver inte valla med en bc. Den måste få aktiveras

Wigstrom
11/5/15, 11:18 AM
#12

Fast varför skaffa en ras som är så hårt framavlad för ett ändamål om man inte tänker ha den för det? BC'n hade inte haft dess arbetspotential om det inte vore för vallningsegenskaperna. 

Men (!) sen finns det omplaceringar där hundarna inte tänder på fåren eller är en "bra" vallhund. Så kan man tänka sig köpa en sådan - absolut. 🙂

emmieswords
11/5/15, 11:36 AM
#13

Min BC kommer ju valla men inte varje dag! Han kommer ju även få Lydnad, Agility som stimulans o hans matt älskar ju verkligen att vara ute i naturen så kommer bli hur grymt som helst :D

Annons:
Sugar Mist
11/5/15, 8:17 PM
#14

#11 Jeez… Hade jag skitit i att valla med min bc hade inte han fått "knäppen" men han blir aldrig nöjd. Oavsett vad jag gör, spårar, kör lydnad, agility, nosework- you name it- så blir han aldrig Nöjd. Inte trött, inte belåten, han gör det han ska, hjärnan kan koka över och allt det där, men han blir aldrig nöjd.
När det gäller den fysiska biten kvittar det för honom, han kan springa i evigheter utan att bli trött, så promenaderna/fysträningarna är mest för att han ska få bättre muskulatur och få se världen mer än en fyrkantig gräsmatta i princip. 

Enda gången han blir riktigt sådär "Ååååh vad livet är bra precis nu!" är efter vallning, och att säga att en bc inte behöver  valla, den behöver aktiveras, är väl lite si sådär att säga. 

Jag vallar långt ifrån varje dag, några gånger i månaden när det passar för både mig och hans uppfödare, men nu har jag inte fått en vallidiot och verkligen inte en hund som går upp i aktivitet och aldrig går ner, utan en väldigt jämn individ, men jag märker ändå en bra skillnad på när han får arbeta med det han är skapt för och när han inte fått göra det på ett tag.

-

Cahira
11/6/15, 4:08 AM
#15

#14 Väl sagt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[finder]
12/8/15, 12:35 AM
#16

Stort tack för alla svar och ursäkta för mitt sena svar!

Ni har skrivit många bra förslag och jag ska kika på alla raser ni nämnt. Flera fanns redan med på min lista men ska kika lite närmre på retriever-raserna också.

Och bergern ligger just nu högst på listan, men vi får se! :)

Cahira
12/18/15, 7:48 PM
#17

Vill även inflika att border collie kan också vara enormt reserverad mot folk, det varierar rätt mycket från linjer och individ hur folkglada de är. 

Har själv fått upp ögonen för jaktspringer. Kolla detta.

Jakttypen är uteslutande framavlad för sina jaktegenskapers skull. Man ser främst till hundens mentala egenskaper och vilja att vara till lags (dresserbarhet). Ju högre jaktlust hunden har desto viktigare är det att den lätt ska kunna ”dresseras”. Temperamentet är en mycket pigg och alert hund som alltid är ”på hugget”. Jakttypen är och ska vara mycket mjuk till sin läggning för att lätt kunna dresseras (kallas även för vek), men den ska inte vara rädd eller skygg. En rädd eller skygg hund fungerar inte under jaktliga situationer där den måste kunna ge sig in i tätt björnbärssnår eller apportera en skadeskjuten fågel, som kanske försöker bita hunden.

http://www.jaktspanielklubben.se/about

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: