Annons:
Etikettatt-börja-valla
Läst 4782 ggr
viktoria91
2015-10-19 22:21

Prova vallning.

Hej! Jag har en tibetansk terrier en vall och alarmerande vakthund. Dem är avlade till att valla jakar i tuff bergsterräng bla genom att hoppa mellan jakryggarna för att driva dem framåt i svåra passage. Jag skulle vilja prova att valla med henne, inte jakar i bergen då. 😉 Var kan man vända sig? Bor i Skåne

Annons:
Majken!
2015-10-19 22:26
#1

Varför vill du det?

viktoria91
2015-10-19 22:32
#2

Varför inte? Hon är avlade till det och vill veta hur hon vallar. Planen är att skaffa gård och då även får om något år. Då är det ju inte så dumt om hunden får jobba lite.

Majken!
2015-10-19 22:38
#3

#2 Eftersom det är på levande djurs bekostnad så bör du verkligen kunna svara på varför. Varför låta djur stressas i onödan?

viktoria91
2015-10-19 22:44
#4

#3 Jag vill ha tips på hur man börjar valla inte en predikan. Allt vi gör kan stressa våra djur. Kan du inte svara på min fråga så lämna min tråd och skapa en egen.

Majken!
2015-10-19 23:04
#5

#4 det är inte ditt djurs stress jag tänker på, det är fåren/nötkreaturen som ska vallas för skojs skull som jag har i åtanke. Du får bli hur sur du vill, kan man inte svara på varför så ska man inte hålla på.

viktoria91
2015-10-19 23:06
#6

#5 Om du nu tycker vallning är så fel varför är du med i en vallhundsgrupp? Jag behöver inte förklara något för dig, håll ditt ointressanta dravel borta. Jag vill ha svar på min fråga inget annat.

Annons:
Majken!
2015-10-20 08:11
#7

#6 Jag har hund av vallhundstyp som inte vallar, eftersom deras sätt att valla inte är tillfredsställande för varken djur eller djurägare. Att du tycker mina åsikter är ointressant dravel får du gärna göra, men jag tycker att det säger en del om din syn på djurhållning. Jag hoppas de skickliga hundägarna som har erfarenhet av vallning delar med sig av sina kunskaper, de ekipage som pysslar med vallning i min närhet är inte särskilt positivt inställda till den här typen av "prova på".

Wigstrom
2015-10-20 22:18
#8

Jag har också hund som hade vallning-ish som ett av avelsmålen. Används schäfern idag som vallhund? Finns anlagen kvar? Nja. 

Det finns en anledning till att WK och BC är ledande inom vallningen. Det är bättre att du skaffar egna djur, och sedan tar en instruktör till dig. Dels för att det kan gå hur som helst och sedan för att det lär bli svårt att hitta någon som vill hjälpa dig. 

Vill du faktiskt hålla på med vallning, skaffa en hund som faktiskt är avlad för att valla :)

hemul
2015-10-22 15:44
#9

#0 Hej Viktoria!

Det finns en förening för kroppsvallare som anordar anlagsprov och sådant. Tibetansk Terrier är bland "deras" raser. Tycker du ska ta kontakt med dem.

http://www.kroppsvallarna.se/

LinDajSon
2015-10-25 15:57
#10

Oavsett ras så är det en hiskelig skillnad på individer som avlats PÅ vallningsegenskaper, och de som inte avlats på dessa. Att en hund "avlats på vallning" är inte samma som att det står att "rasens ursprung är som vallhund". Jag tycker att man ska fråga sig själv "har min hund de rätta förutsättningarna, det vill säga har föräldrarna och släkten bakåt använts aktivt och selekterats för vallingsegenskaperna - djurkänsla, flockkänsla, samarbetsvilja?". Är svaret nej så kan man inte räkna med att det är en vallhund man har, oavsett vad användningsområdet var för hundra år sedan, och så ska man faktiskt ta sig en allcarlig funderare på vad man tror sig kunna åstadkomma, och vad priset är för fåren man tänkt träna på. Det är verkligen viktigt, oavsett hur man gör, att inte glömma att fåren man använder för att träna upp en grön hund inte har bett om den behandlingen. Jag har aldrig förstått varför folk envisas med att försöka valla med raser som verkligen inte använts aktivt på tiotals generationer… du tappar så mycket, så snabbt, och vallning är inte ens bara EN egenskap utan en kombination av flera komplicerade egenskaper. I all välmening.

viktoria91
2015-11-01 19:13
#11

#10 Tibbar har knappt funnits i 100 år utanför Tibet. Dessutom används dem fortfarande inom vall.

viktoria91
2015-11-01 19:14
#12

#8 Att ha en flock får i lägenhet blir svårt. Tid till fler djur finns inte och tibbar används fortfarande dom vallhund, även utanför Tibet. Har fått napp på flera ställen om att prova vallning så det är inga problem!

LinDajSon
2015-11-01 20:45
#13

"Används fortfarande…" Jag vet inte om du läste mitt inlägg men jag vidhåller att om du inte kan peka på majoriteten för sina egenskaper selekterade vallhundar som genomgående röd tråd i din hunds stamtavla så har du noll och inga garantier eller belägg för att hunden har någon vallning i sig. Att det existerar hundar som används till vallning säger noll och inget om just din hund. Det finns "vallande" pudlar och rottisar, har till och med sett film på en boxer… I motsats till vad många nybörjare tror, är "springa efter eller runt fåren" inte detsamma som "hunden vallar". Man måste leta efter kontrollförmåga, samarbetsvilja och så mycket mer… det kommer inte se ut som när en border collie vallar för det är en annan typ av hund,jag har sett liknande raser i hagen och skillnaden är milsvid. Det finns bra kroppsvallare som vallar på sitt sätt - Men det betyder inte att allt är ok. God djurhantering är A och O! Alltid! Det enda jag har att säga är det här… glöm inte att se objektivt på vad som händer där inne.. Far fåren illa, snälla - avbryt själv, om instruktören inte gör det. Tänk på att du är ansvarig både för hundens och fårens välmående. De är inga objekt. De är levande djur. :)

Annons:
Cahira
2015-11-02 08:24
#14

Jag har ju kor som du kanske vet. Jag hade börjat med att träna extrem lydnadkontroll på hunden som en början. Ett stanna som sitter bergsäkert även om djur springer, att kunna gå långsamt för att inte stressa på och skapa en farlig situation, höger/vänster, inkallning, lyssningsförmåga, och mer därtill. Alla hundar har inte självkontrollen som krävs, och med till exempel nötkreatur vars naturliga självförsvar är att vända huvudet emot och försöka stånga/trampa ihjäl så kan det sluta väldigt olyckligt. Får är väldigt stresskänsliga så även där krävs det extrem hög lydnadsnivå för fårens skull. Det är svårt även för BC ägare att hitta andras får man får "prova" på just på grund av stressen det är på flyktdjuren, speciellt om dom inte ska förflyttas och då vill dom helst använda hundar dom känner. Men leta runt går ju att göra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: