Annons:
Etikettvalpar
Läst 2215 ggr
emmieswords
2015-10-16 15:38

Vad behöver jag till min valp

Nu börjar det närma sig! Ca 2 månader + 10 dagar kvar tills min BC valp kommer hem. Vad behöver jag. Behöver en bra cheklista eller bra länkar så jag kan förbereda mig. De inte så att jag inte vet men är sån som alltid glömmer något! O va skall jag ha för storlek på hundburen? Maten vet jag vad jag skall ha. Men vore ändå bra med någon form av lista o saker som behöver tänkas på här hemma. Så man inte sen står där och bara : åh nej detta har jag missat osv… Tack snälla på förhand / kram Emelie

Annons:
Ravynsfair
2015-10-16 15:41
#1

Köp inte foder men kan vara god idé att börja planera vad du vill ge. 
Mat/vattenskålar
Tuggben, godis 
Leksaker
Ett par bäddar (jag har 2st till min store luns)
Halsband/sele/koppel 
Reflexer eftersom vintern kommer 
Klosax
Ev täcke om det skulle behövas (köp ett billigare, valpen växer ändå ur den)

Detta  var vad jag kom på förutom buren, mått kan jag tyvärr inte ge tips på.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

emmieswords
2015-10-16 15:42
#2

Skall köpa av uppfödaren som har avtal med foder tillverkaren.

emmieswords
2015-10-16 15:43
#3

Täcke? De är ju en långhårig BC. De nog snarare jag som bejöver täcke. Är de vanligt att ha täcke på sina BC? :o

Ravynsfair
2015-10-16 15:45
#4

Jag har ingen BC själv men har sett folk som har täcken/overaller på sina BC men det beror kanske också på var i landet du bor? 
Jag bor i Västernorrland 😛

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Grodhopp]
2015-10-16 15:56
#5

Grattis till valpisen! Av egen erfarenhet är det bättre att ha för mycket än för lite hehe.

Halsband och koppel behöver man byta rätt fort när de växer så det är alltid bra att ha olika storlekar. Bajspåsar så klart :). Löplina om du inte kan/vill släppa lös. Tåliga leksaker och annat att tugga på, för tugga gör de ju heeeela tiden…. Klotång (och blodstopp om man råkar klippa för långt). Jag har alltid grejer till tassbandage, sårsprit och sånt hemma. Pincett/fästingborttagare. Borste/karda. Avmaskningsmedel.

Bur är ju lika bra att köpa en stor på en gång tänker jag, till min schäfer finns ingen i butik som passar nu, men jag hade M/L (billig variant) tills han blev ett halvår ungefär. Den hade jag både i bilen och öppen i vardagsrummet på kvällen. Kanske någon med din ras som kan hjälpa?

Övrigt tips är att valpsäkra hemmet: sladdar, papper, skor, väskor, mediciner, vassa föremål, mattor som det kan lossna trådar från, städmedel etc. De kan hitta mer än man tror och tugga i sig…. Och då tänker jag främst på hundens säkerhet nu, inte att man är rädd om sina grejer ;). Är man det får man vara ännu mer på sin vakt haha.

Lycka till med nytillskottet!

monstermash
2015-10-16 16:01
#6

Grattis till valpen. :)

Köp en billig bädd att börja med att växa ur, risken att valpen har sönder den är stor, så kan du köpa en när den är färdigväxt. 

Skulle satsa på första hjälpen låda till hunden också, lika bra att ha från start! Annars hade jag tipsat om reflexer men tipsade #1 om såg jag.

Annons:
Sugar Mist
2015-10-16 16:06
#7

Angående täcke kan det vara smart att ha till valpen, även om den blir långhårig så är de flesta bcvalpar "nakna" under större delen av valptiden, min egna långhåriga vuxna hanne går med täcke(regntäcke, vintertäcke ska köpas om några veckor) redan nu, better safe then sorry :)

-

emmieswords
2015-10-16 17:46
#8

Många säger att man inte skall täcka unga hundar med päls gör att den inte utvecklas rätt då. Stämmer de eller e de bullshit?

Upp till toppen
Annons: