Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 2495 ggr
duesomsocker
9/15/15, 2:51 PM

Vilken ras ska man välja?

Hej! 

Jag och min kille har börjat fundera lite lätt på att skaffa en hundi framtiden. Då vi bor på en gård har vi blivit sugna på en vallhund. Vi båda har tidigare erfarenhet av hundar men ingen av oss har haft vallhund eller vallat innan, så vi är helt nybörjare. Därav är vi lite osäkra på vilken ras som skulle passa hos oss. 

Gården ligger väldigt fint utan mycket grannar och trafik. Det finns bara två andra hundar i grannskapet och det är killens föräldrars Drevrar. På gården finns idag ca 50 nötdjur och 30 får 2 hästar och höns. Väldigt snälla djur har vi på våran gård som redan är lättflyttade. 

Vi är ute efter att hitta en ras som skulle passa med oss i våran vardag. Vi lever mest ute på våran gård med allt vad det innebär. Vi har väldigt stora beten till våra djur vart det på sommarhalvåret skulle underlätta något fruktansvärt med en hund som kan hjälpa till när man är själv och behöver flytta djuren. På vintern ca 4månader är djuren i stallet och då finns det inte jätte mycket att valla.  Hunden kommer vara med oss ute hela dagarna är vårat mål. Men självklart ska den vara lugn och sansad hemma. Den ska kunna gå att lämna själv hemma med tiden. Helst en ras som inte skäller för mycket och som inte har för mycket vakt i sig. Gärna en ras som inte kräver alldeles för mycket motion då vi helt ärligt inte har möjligheter att gå något extremt långa promenader än det vi redan rör oss runt på gården under dagarna. Som sagt är vi nybörjare på vallning men jag själv har läst hund på gymnasiet och uppskattar mycket att träna med hund. Skulle även vara kul med en ras som går att ställa ut men inget måste. 

Vi kommer självklart köpa våran valp av en bra uppfödare och testade föräldrar. Vi kommer även självklart gå kurs innan vi får hem valpen så vi är mer pålästa om vallning och ta hjälp av experter till att lära våran valp. 

Men självklart vill vi ha så mycket tips och förslag som möjligt.

Annons:
Sugar Mist
9/15/15, 3:39 PM
#1

Border Collie eller Working Kelpie, den första är lättare att hitta bra hund av och det är lättare att få hjälp med att lära sig alla grunder och liknande när det gäller vallning.

Jag vet inte riktigt vart du bor i landet men Nötvallen, Kronvallaren och Vallhunden är 3 bra uppfödare i mitt tycke som dessutom är jättetrevliga :)

-

emmieswords
9/30/15, 5:46 PM
#2

Border collie! 
Kennel Kozagans har bra hundar o får valpar i slutet av oktober :D

Cahira
10/2/15, 12:00 AM
#3

Håller med att border collie och working kelpie är säkrast kort att satsa på då man vill ha en arbetande hund. Hoppas ni finner vad ni söker!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinDajSon
10/5/15, 9:05 PM
#4

Håller med övriga. Border collie. Wk är vassare. Bc lämpligare om ni är helt gröna på vallning. Med det sagt… Jag har två vallande aussies, fullt kompetenta att hantera gårdsuppgifter, jag hade personligen aldrig skaffat något annat för att klara av arbete med en handfull kor och får hemmavid, för det skulle fungera med de hundar jag redan har… men att hitta rätt aussieindivid och sedan en instruktör som FÖRSTÅR vad de får i handen och hur de ska jobba med hund och förare för att plocka fram mesta möjliga ur hunden och ekipaget - det är svårt. Jättesvårt. Få hjälp med sin border collie utan att råka ut för tokiga metoder eller bli utdömd på förhand för den ras man har, är otroligt mycket lättare. Och trevligare. Det finns otroligt mycket erfarenhet och instruktörer till höger och vänster att välja på när du kommer med en bc.

wiieerd
10/13/15, 8:50 AM
#5

Border Collie tror jag skulle passa er bra, lite lättare än kelpien ( inte lika mycket skärpa) och något lättare i vardagen skulle jag tro.

Här är en riktigt lovande kull som jag själv skall ha en valp ifrån.

www.kennelworkabilitys.weebly.com

hemul
10/13/15, 4:47 PM
#6

Hade smugit sig in ett mellanslag där

http://kennelworkabilitys.weebly.com/

Annons:
Wigstrom
10/20/15, 11:02 PM
#7

#5 Jaså, vad kul! Jag också :)

Men ja, Border Collie eller Working Kelpie som har nämnts tidigare är de ledande raserna inom vallning. Sedan finns ju Cattledog också, men tja. Lite speciella hundar 👍

Om ni har nöt så kan det vara till en fördel ifall föräldradjuren själva vallar det iom att man kan behöva en liten annan typ av hund än generella får-vallaren.
Men ett tips är att googla eller gå in på respektive rasklubb alt svenska vallhunds klubbens sida och hitta uppfödare nära er så ni får deras bild av hur deras vallhund är och om det kan passa er.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: