Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 5418 ggr
[Mi-llis]
2015-09-03 19:58

Border Collie, tik eller hane? Skillnader?

Hej alla trevliga människor därute!

Det här är mitt första inlägg här och inte ovanligt nog, en till "skaffa hund" tråd :-D

Jag funderar på att skaffa en Border Collie, och då en tik i första hand, från arbetslinjer. Har läst mycket om rasen, träffat hundar, tittat på tävlingar och vallning.

Ni som har/ har haft erfarenhet av dem, hur upplever ni skillnader i arbetet/ träning mellan hane och tik?

Annons:
[Mi-llis]
2015-09-06 15:03
#1

Kom igen?! Ingen som har lust att dela med sig info?

Monstertassar
2015-09-06 17:32
#2

Tror det är väldigt individuellt och beror helt på dig. Lättare att få köpa hane. Ser både likheter och skillnader på även bc hanar och tikar. Rasen kommer i stor variation i utseende och beteende. Skulle nog satsa på kennel efter dit tycke och smak och sen se lite efter vad kön du vill ha :)

Monstertassar
2015-09-06 17:33
#3

Båda kan bli lika bra träningshundar.

[Mi-llis]
2015-09-06 17:54
#4

#2, 3

Tack för ditt svar :-)

Ja, jag märker att tikarna säljs fortare, nu när jag kom i kontakt med uppfödare.  Undrar varför?

Vill inte generalisera, men jag upplever att inom vissa hundraser så är tikarna trevligare individer. Vi har en schäferhane nu, och trots att han är lätt att ha med att göra och okomplicerad, så skulle jag vilja ha en lite mindre bufflig hund, vilket fick mig att tro att en tik skulle passa in i den bilden.

Nu kom jag på en bifråga: Finns det några tips eller riktlinjer som man kan använda sig av när man ska välja valp? T.ex. om man tänker ha hunden till agility eller lydnad som huvudsyfte, vilka tester eller egenskaper ska man titta på när man hälsar på kullen? Eller ska man förlita sig helt på vilket intryck man får av tiken/ föräldrarna? :-)  

Tänker prata om detta med uppfödaren också, men p.g.a deras "kösystem" så vet jag inte hur de pusslar valpar med köparen :-(

Monstertassar
2015-09-06 20:40
#5

Upplever att tikar kan vara bitchigare på andra hundar och mera vaktiga mot sina saker. Hanar kan ha lite svårt för andra hundar, egen uppfattning. Min hane har haft svårast att umgås med andra bc hanar eller hanar som beter sig som han. 

Leta upp kennel som använder sina hundar till andra sporter eller kennelnamn som dyker upp ofta på sbktavling till andra sporter så ser du vilka som säljer till andra sporter. Men de flesta säljer till annat i samband att man även vallar. Även uppfödare som inte tävlar i andra sporter och bara håller på med vallning kan sälja till en aktiv förare utan får som tänkt valla och tävla i annat. Sen om du vill ha till agility och lydnad så får du väl kolla föremålsintresse och lite såna nödvändiga saker till de sporten och resten utav egenskaperna som passar bra till agility och lydnad får man via att de avlats till vallningen oftast. Välj en kennel som du tycker avlar på sunda hundar och en mentalitet du söker även i vardagen än att titta sig blind på olika mentaltester då de flesta inte är skapade efter bc i åtanke.

[Mi-llis]
2015-09-06 21:38
#6

Den kenneln jag har kontaktat säljer till vallningsintresserade men också till andra som är aktiva i andra sporter. Jag upplever att vissa kennlar som riktar sig främst mot agility och lydnad vill hellre sälja till tävlande förare, vilket inte är mitt fall. Jag brukar läsa MH-et, tror det är en bra vägledning. Varför tycker du inte man kan läsa något om BC utifrån det? 😀

Annons:
Monstertassar
2015-09-07 10:53
#7

Absolut tror jag att man kan lära sig lite av föräldrarna av ett MH, men andelen bc som är testade är få och eftersom testerna är anpassade efter brukshundar för att se om hunden passar mera till skydds osv. Men tror absolut att man kan se lite utav det bara att man inte ska förlita sig helt på det. 

Lycka till med bc letandet! :) underbar ras!

[Mi-llis]
2015-09-07 20:44
#8

Jag förstår vad du menar med MH-testerna… Den funkar inte riktigt för alla raser, då det inte tar hänsyn till särskilda egenskaper. Tack för lyckönskningarna! Jag väntar med spänning på att få träffa tiken och valparna. Hoppas att det är rätt ras för mig :-)

[Mi-llis]
2015-09-13 16:24
#9

En liten uppdatering: nu har jag träffat tiken + valparna, och de var underbara! Allting känndes rätt, så det blir en liten tikvalp nu till senhösten.

emmieswords
2015-10-07 13:26
#10

härligt! jag har aldrig haft en tik hund så väljer en hane

Wigstrom
2015-10-20 23:07
#11

Härligt. Så nå, vart blev det ifrån då? 
Du kan ju inte bara nämna A . . 😎

[Mi-llis]
2015-10-30 21:22
#12

#10 Tack! Jag har inte heller haft tikar, men ville prova nu :-) Är än så länge inte besviken, har dock bara haft henne i en vecka och är helt förälskad i den lilla krabaten ❤️ #11 hehe…. Nej, det är sant! Men, får man berätta här på forumet? 😎

Wigstrom
2015-10-30 23:17
#13

#12 Ja! Eller jag tror det, tycker jag ser kennelnamn tittsomtätt så varför skulle inte du få? 😉

Annons:
[Mi-llis]
2015-10-31 00:04
#14

#13 ….Hon kommer från Måsarps! 😎

[Mi-llis]
2015-10-31 00:06
#15

#13 GUD vilken vacker schäfer du har på din profil!!! 😍😍😍

emmieswords
2015-10-31 01:00
#16

Grattis till valpen

[Mi-llis]
2015-10-31 10:27
#17

#16 Tack!! …snart kommer din också, har jag förstått? 😉

emmieswords
2015-10-31 13:53
#18

stämmer :D den 19dec…  :D :O

[Mi-llis]
2015-10-31 13:58
#19

#18 vad roligt! Lagom till Jul 😉

amela87
2015-11-01 18:18
#20

Vad roligt! :D grattis!




Annons:
[Mi-llis]
2015-11-01 18:59
#21

Tack! 🎃

Wigstrom
2015-11-04 09:30
#22

Åh vad spännande! 
Gick in på deras sida men det står ju inget om deras nya kull, suck 😃 lite nyfiken ibland bara. 

Ja min lilla tjej kan vara rätt festlig ibland, tack! 😍

[Mi-llis]
2015-11-04 13:01
#23

Tack!

Det står lite att läsa under fliken "Valpkullar",  men de har inte uppdaterat så mycket tyvärr… Nyfikenhet är bra! hehe

Åh, hon var så fin! Vi har en grå schäfer hemma också 😃Får man vara ännu mer nyfiken och fråga från vilken kennel kommer hon ifrån?

Wigstrom
2015-11-05 11:04
#24

Hm, när jag klickar där står det om Tilde och Loki-valparna. Men . . Haha jaha! Gud, jag tänkte helt fel. Jag trodde inte att du redan hade hämtat valpen.
Jamendåså, då har jag koll på kullen. Tilde är en väldigt snygg Bc tycker jag. Något svag för prickar och det har hon verkligen 😍

Langa upp bild på den lilla! 
Hur går det och är det en rolig valp? 

Hon kommer ifrån Siegerdrift's kennel, det är hans första kull och hittills enda, så ingen stor eller känd kennel.. 
Vart kommer er ifrån? 🙂

[Mi-llis]
2015-11-05 14:08
#25

#24  Hahahah, jo, har redan hämtat den lilla skiten… ! Jag tycker annars att de kunde lägga upp några fler bilder, men det kommer så småningom tror jag 😉 

Tilde fick mig att smälta, väldigt livlig och vänlig, grep tag i mina ben och skulle kelas 😍 Min lilla tik har fått hennes prickar, och jag är livrädd för att färgen ändrar sig och prickarna försvinner 😂

Tack för frågan! Det går jättebra hittills, hon är så lättlärd att man nästan glömmer att hon är bara 10 veckor 😃Hon var den lugnaste och försiktigaste i kullen och jag blev nästan orolig för att det kulle bli en fegis av henne, haha. Men jag hade fel! Vi miljötränar henne just nu och jag gillar det att hon undersöker allt, även det som är lite skrämmande. Hon kommer bli en enmanshund, det märks redan nu vem hon lyssnar på (mig), men är annars social mot människor och hälsar hellre på dem än på andra hundar…

En sak jag tycker är väldigt intressant är hur inlärningen skiljer sig från andra hundars. Hon tar allting vi ska göra på stort allvar: om vi använder en viss leksak för att apportera, så vi kan inte kampa med den…. det går inte enligt fröken, haha. 

Det är min första BC och jag vågar påstå att utmaningen med dem är inte energin, utan hur man hittar inlärningsvägarna; det skiljer sig lite från schäfern, t.ex.

Har googlat lite efter Siegerdrifts 🙂Väldigt fina hundar! Hur har det varit med din tik från den parningen?

Vår schäfer är en omplacering, från Häxsjöns. Det är också en mindre kennel, vad jag förstår. Han är väldigt trevlig!

[Mi-llis]
2015-11-05 14:19
#26

Lyckas inte lägga upp en bild här, trots att den uppfyller kriterierna :-(

Wigstrom
2015-11-05 16:30
#27

Men nej! Har du instagram, vill ju spana in och kolla prickarna 😍
Vad kul, låter som en prima valp! Haha vad kul att hon är seriös, det behövs av en lydnadshund. Flams och trams-hundar kan vara roliga, men sällan att de tänker 🤪 Min första schäfer var allvarlig i träning, och oj vad jag saknar att träna en seriös hund. Min schäfer nu ba lallar runt. Men hon har mognat lite men ja 😴

Spännande med första-gångs-bc. Jag själv ska våga mig på en som kommer hem i slutet av januari förhoppningsvis. Så kul när det är något helt nytt och man får tänka om själv. 

Jo ja, jag tycker om henne, så misstolka mig inte. Jack som hon heter, är en fantastisk hund som är väldigt glad och rolig hund att träna. Men hon är ful som fan och kroppen är inte vad man önskar till arbete. Hon är 64 cm hög och det är typ bara långa ben. Men men, man får tänka mer i förebyggande syfte och avstå från vissa sporter tyvärr. Hundarna i kullen blev rätt stora överlag. 

Sen har hon problem med allergi och en syster har blivit avlivad pga grov klåda. Så ja, framtiden är spännande. 😐

Jo men några Häxsjön:nare har man träffat på. Vad trevligt. 
Vilken årsmodell är det på eran?

Annons:
emmieswords
2015-11-05 17:00
#28

ja vill också se ju!

[Mi-llis]
2015-11-05 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Provar igen, från plattan istället 😉

[Mi-llis]
2015-11-05 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Lite svårt att få bra fokus 😜

Wigstrom
2015-11-05 22:42
#31

Men åh gud så söt! Den där får du hålla hårt i 😍

[Mi-llis]
2015-11-05 23:39
#32

Åh, tack! haha, det får jag nog göra: hon vill följa med varenda främling som går förbi 🤪

Hehe, tycker jag känner igen det där med schäfern lite grann; de kan vara så lekfulla så man måste ibland påminna om att nu är det träning och andra krav…

Men vad kul! Så du ska också skaffa en bc? Grattis i förskott! Har du redan bestämt från vilken kennel?

Hahahah jag tycker att din Jack är vacker! (Kul namn, förresten). Intressant det med mankhöjden, ibland vet man inte varför en kull kan bli så stor, i alla fall inte om man tittar på föräldrarna. Hur mycket väger hon?

Vad synd med allergin… 😕Tar hon mediciner? Vår hane har faktiskt lite problem med tassarna, det är som att huden är för ”tunn” och dynorna spricker… Man måste se efter noga särskilt under den varma årstiden. Har hört att andra i kullen fick samma bekymmer. Vår grålle är årsmodell -10, C-kullen.

Cahira
2015-11-06 04:06
#33

Men vilket sött litet charmtroll! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wigstrom
2015-11-07 23:11
#34

#32  Haha men man får ju se det positivt att hon inte är reserverad eller att hon inte är rädd för folk 😂

Ja men tackar, det blir från Workability's och valparna beräknas att komma om runt två veckor. Så det är spännande och olidligt just nu 😭

Jack är väl inte det vanligaste tik-namnet kanske, men många reagerar och kommer ihåg henne iallafall då. Super liksom. 
Ja, nä det verkar komma ifrån morfar/farfar-linjer. Dock har tiken en rätt stor bror. Men men 🙂 hon väger bara 33, vilket är rätt så bara för hennes höjd då hon tyvärr är rätt oproportionerlig och inte så kompakt. Men bara en mamma kan älska sina fula barn så, ja 🤪

Inga mediciner men vi har en homeopat som ger oss lite olika saker som håller allt i schack. Funkar än så länge, peppar peppar. 

Usch vad tråkigt, det är knepigt det här med klådor av alla dess slag.
Åh, min första schäfers mamma var också en Degn's hund.

Annons:
[Mi-llis]
2015-11-08 17:35
#35

#34 Sant, haha. Ska försöka se det positivt, annars får vi ordna med några skrämmande främlingar 😂 Åh vad roligt! Jag förstår dig precis, man vill inte vänta 😉 Men den som väntar på något gott… När blir leveransen? Strax efter nyåret? Vilken spännande kennel måste jag säga! Vackra hundar och många meriter utöver vallningen. Det är roligt med kreativa/ ovanliga namn, tycker jag, och som du säger det blir lätt att komma ihåg ( förutom i dåliga sammanhang, hehe) Vår hund har också ett ovanligt namn: Cnazter. Det är få som uttalar det rätt… Tänkte igen på det med mankhöjden: Har träffat en Malle hane som var hela 72 cm! Han var som en gasell… Väldigt snygg trots den ovanliga storleken 😍 Vad bra att du lyckas hålla klådan borta… Vi har inga mediciner för vår hunds tassar, bara salvor som gör huden mjuk och sedan helt enkelt tänka på underlaget innan huden släpper…. 😁 Åh, Degn… Min svåger (som är dansk) sa att det är en av de bästa i Danmark 😎

Wigstrom
2015-11-11 00:02
#36

Hm, det beror ju lite på när de föds men mitten av januari, närmare slutet kanske. Så det är ett bra tag kvar. Men det är ju bara en vecka typ kvar tills jag får reda på om min valp har fötts eller inte 😃 Ja, det är en väldigt trevlig kennel i sig. och tiken, Siri, är något speciellt för mig i BC-väg.

Haha ja! Men hur uttalar ni det? För man tänker ju typ Knaster eller Snaster 🤪haha ja jag kan tänka mig att han var som en, haha. 

Skönt att ni har bra salva, är den generellt bra mot torra trampdynor och i så fall - vad heter den? 

Haha jaså? Ja, min första schäfer var ju något speciellt så det kanske ligger något i det 😉😉

[Mi-llis]
2015-11-11 12:16
#37

Hehe, märkte precis hur förvirrad jag är (glömde att vi är i November) 😆 Ja, det blir lite väntan där… Vad kommer du att välja, tik eller hane? Vi uttalar Knaster, faktiskt… Men det förekommer många roliga varianter när andra ska säga det 😂 Det stavas komplicerat, men det är enklare än så… Vi har uppfödaren att skylla för namnet, haha. Jo, vi har hört att han var ett yrväder och kom tillbaka till uppfödaren som yngling 😢 Men sedan kom han i rätta händer och idag är han ett nöje att leva med, så okomplicerad! Salvan vi använder heter FyraEss Tassalva, tror den innehåller tjära. Använder också en från Karlie, som är mer vattenavvisande. Det går inte att bota hans tassar, men salvorna lindrar en aning när sprickorna kommer. Det bästa är att träna lugnt på gräsunderlag och helst inte när det är som varmast. Yes, det sa han… 😎 Jag ska inte säga emot, hehe

Wigstrom
2015-11-12 23:01
#38

Äsch då, man kan inte alltid vara med i matchen 😂 Tik, är en tikmänniska och skulle nog aldrig falla mig in i att skaffa en till hane. Haha fy. 

Haha kan tänka mig det, vad skönt att han hittade rätt hem till slut. Tyvärr kan det bli vandringspokaler ibland . .

Ja men titta, en sån står här i hallen! Men det är ju smidigt att ni har hittat ett sätt som fungerar för er och det är ju det viktigaste egentligen 🙂

[Mi-llis]
2015-11-26 15:33
#39

haha, jag är partisk åt båda hållen; vi har en hane så jag måste försvara det valet också 😃

Oj, läser igen det där med "rätt hem" och det låter så illa! hehe Jag menade att hans förra ägare har gjort ett bra jobb med honom… Vi är väldigt lyckliga över att få ta över honom. Ja, tyvärr det finns alltid en risk att hundar blir vandringspokaler 😕

Cahira
2015-11-30 05:30
#40

Detta med vandringspokaler är ju väldigt oönskat men det är tur att hundarna klarar det väldigt bra när de väl landar rätt, och bättre rätt hem än fel hem oavsett anledning varför det inte funkar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Mi-llis]
2015-11-30 18:47
#41

#40 Håller helt med dig! Dock även om motiven är oviktiga när omplaceringen blir "rätt" så jtycker jag att det är bra att veta varför hunden omplaceras, i alla fall för den som ska ta emot den… Jag tycker att beslutet att skaffa djur ska alltid vara så genomtänkt som beslutet att skaffa barn, men samtidigt borde människor kunna få omplacera hunden utan att dömas för det, när de inser att de inte klarar av hunden, t.ex. och deras kunskapsbank inte räcker till… Det är mycket värre när människor behåller en hund på grund av prestige (vill inte stämplas som misslyckade) trots att hunden hade fått det bättre hos någon annan. Vad tycker ni? 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: