Annons:
Etiketthundsport
Läst 3149 ggr
Stormvindh
2015-08-30 21:58

Tävlar ni?

Nu när sommaren (redan) är över, hur ser det ut? Någon tävlingssäsong på gång, eller som kanske rent av redan har börjat? Om ni inte tävlar, tränar ni för att kunna tävla eller är det någonting ni inte sysslar med alls? 🙂 Vet att många har problem med tävlingsnerverna och därmed kanske håller sig ifrån just tävlingsmomentet 😉

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
Kitten86
2015-08-30 23:07
#1

Jag brukar försöka tävla, agility och rallylydnad, när det överensstämmer med livet i övrigt.

Här på sensommaren har vi varit iväg på en rally tävling och tanken är att vi ska iväg på iaf två till som det ser ut just nu. Tanken är att ta sista godkända i fortsättningsklass (och med det RLDF) och därmed klassa upp i avancerad och debutera den med min äldsta hund samt att debutera och (med lite hopp) ta RLDN med min yngsta.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

nadilda
2015-08-31 07:02
#2

Jag ska börja tävla i lydnad nästa år med lilla Katla, hon är bara 5 månader just nu. Jag älskar egentligen att tävla, men tycker det är lite läskigt när gör det med hund!

Stormvindh
2015-08-31 14:15
#3

Själv tävlar jag med min tjej i rallylydnad också. I och med att hon bara är ett har vi precis börjat nu i sommar och det är väl två tävlingar inplanerade till och sen får det nog vara för resten av året :) tycker själv att det är roligt att tävla, och just i rallyn så tycker jag inte det är så hemskt om det inte skulle bli höga poäng heller. Har tävlat 4-5 tävlingar i sommar där det gått olika varje gäng men vi har alltid gått ut nöjda och glada ändå, har fått mig en hel del skratt på banan kan jag säga ;) Vi har precis debuterat i fortsättningsklassen, så satsar på att ev ta RLD F innan året är slut och annars blir det till våren! #2 Lydnad har vi också funderat på, men har inte riktgt tränat för det ännu så satsar på det till våren eventuellt ;)

Medarbetare på Vallhundar

isla
2015-08-31 19:52
#4

Jag tävlar inte längre, har ingen hund som passar för tävling längre. Glädjs istället över mina hundars barns framgångar på tävlingsbanorna. :)

LinDajSon
2015-08-31 21:47
#5

Jag har tävlat en del med ena hunden, två säsonger typ…. jag hatar att tävla men älskar att vinna kanske man kan sammanfatta det. Jag mår så illa över tävlandet att jag kan få blackout under banan och inte veta om jag gjort alla moment, haha. :P Det värsta jag vet är när folk tjatar om att jag "borde åka ut och visa upp hunden", tävla för att bevisa något för andra… Känns inte som en bra anledning att tävla. Tävla ska man väl göra för att det är roligt…

Stormvindh
2015-08-31 23:14
#6

#5 Håller helt med dig! Tävla ska man bara göra om man själv vill och tycker det är roligt, absolut inget måste! :) Jag personligen är sådan att jag behöver ett mål som sporrar mig till att träna, i det här fallet tävling. Har så lätt att strunta i att hålla igång någonting om jag inte har en "deadline" (hunden behöver ju träna ändå, men att få en mer sammanhängande träning eller vad man nu ska kalla det, haha). Men tycker det är så grymt onödigt att vara på andra om att tävla. Visst kan man ställa frågan en gång, men att upprepa det flera gånger är ju en annan sak!

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
Sugar Mist
2015-08-31 23:37
#7

Har sjukt kassa tävlingsnerver men en hund som är guld och arbetar så himla fint under de flesta omständigheter så vi hoppas komma ut på banorna någon gång och komma över nerverna, för det vore så kul att samla på en några meriter iaf.

Tänkt att jag ska tävla i agility, bruks, lydnad, vallning och rallylydnad, starta något noseworkprov men vi får se hur det går med allt detta, har så bra träningskompisar som sporrar mig och ska köra något tunnelrace i höst och ev. någon rallylydnadstävling också, så får vi se hur det går :)

VP ska också fixas.. Någon gång.. När jag blivit säkrare i hagen.

-

LinDajSon
2015-08-31 23:58
#8

#6 Ja… de menar nog inget illa, men jag känner faktiskt inget behov av att visa andra hur bra min hund är på en tävlingsbana, mest eftersom jag själv sätter så lite värde i (vallnings-)meriter. Den som vill se mina hundars styrkor och svagheter är välkommen hit, och jag har nog aldrig varit annat än ärlig när jag fått frågor om vad som är positivt och negativt heller (jag är en sån som blir vansinnig när folk antingen inte ser, eller inte vill kännas vid, sina hundar brister - det finns inga perfekta individer, vare sig tvåbenta eller fyrbenta). Om något så tenderar jag att hitta fler brister hos mina hundar än vad andra gör när de tittar på dem, och den egenskapen är väl både på gott och ont. Men men. Vi får se, nån gång i framtiden kommer jag säkert ut på banan igen.

Majken!
2015-09-01 06:57
#9

Vi börjar nå slutet på tävlingssäsongen, tävlar sök och lydnad. Kommer eventuellt starta en söktävling till för att checka av hur mycket som fattas för uppflytt till högre sök. Med lite flyt så är det inte mycket som fattas, men det visar sig.

Cahira
2015-10-02 00:24
#10

Puttar upp tråden 🎈

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ViktoriaL
2015-10-04 21:35
#11

Jag och mina två hundar var nybörjare inför 2015 och vi har hunnit med ett par tävlingar den här säsongen. Nu har vi tagit ett vinteruppehåll och tränar in nya moment då båda blivit uppflyttade. Min berner sennen är uppflyttad till lydnadsklass 2 och rallylydnad avancerad och sheltien till rallylydnad avancerad. Så vi siktar på att debutera i de nya klasserna i februari-mars. Med Bernern har jag även som mål att tävla i bruks under 2016.

Jag är tävlingsmänniska, jag fullkomligt älskar att tävla och jag tycker även att träningsmotivationen blir högre när jag har ett mål att träna mot! Även om resultaten inte alltid är så bra så tycker jag det är roligt att tävla så länge hundarna har roligt!

Jetaime
2015-10-05 14:06
#12

Vi har tävlat agility och rallylydnad detta året, men sista tävlingen för oss i år var i helgen. Jag tränar för att tävla och för att både jag och hunden tycker att det är roligt. Jag hade haft svårt att hitta tillräckligt med motivation utan att tävla :) Nästs år blir det att fortsätta med agilityn, plocka pinnar i klass 2, starts avancerad i rallylydnad och förhoppningsvis debutera i lydnad, om motivationen räcker hela vägen!

Upp till toppen
Annons: