Annons:
Etikettvalpar
Läst 5317 ggr
emmieswords
2015-08-11 12:46

Min första Border Collie

Hej skall skaffa min första Border collie har redan kollat ut en Kennel osv. 

Min fråga är : Är det bättre att skaffa Valpen nu i vinter så att när våren kommer är den tillräckligt gammal för att börja vallnings träna? Eller skall jag vänta tills de blir en kull till våren?

Vad bör jag tänka på när det gäller Border collie och Katter?

Vad är viktigast i uppfostran av en så interlligent / lättlärd ras?

Denna hund kommer att få följa med mig överallt, så den kommer sällan vara ensam. Bara då man skall handla, eller åka till läkaren då handlar de som mest om 2 timmar. 

Alla tips inför  min kommande valp motages med tacksamhet!

varma hälsningar Emelie.

Annons:
Fialialej
2015-08-11 13:07
#1

Kul! :)

Vad har du för hundvana sen innan?

"På natten är alla katter svarta"

isla
2015-08-11 13:25
#2

Så trevligt att höra att du väljer att köpa en BC, världens bästa hundras om du frågar mig. ;) Får jag fråga vilken kennel du valt, vad som gjorde att det blev just den och vad för mål du har med din hund?

Huruvida du skaffar din valp i vinter eller till våren spelar enligt mig inte så stor roll. När du kan valla beror förstås lite på vilken tillgång till får du har, men att valla året runt funkar fin fint i teorin, så har du tillgång till får året runt, så kvittar det vilken årstid du börjar valla.

Det är viktigt att vara tydlig i sin uppfostran och sätta gränser tidigt. Träna hunden att det är okej att vara ensam, även om den kommer vara med dig överallt, så du kan lämna hunden om du behöver. 

Lär hunden att det är okej att vara i ett annat rum än det rummet du är i. Jag har själv gjort felet att låta en av mina hundar följa mig överallt och när man inte ens får gå på toaletten utan att ha hunden liggandes under fötterna, då blir det till slut lite för mycket.

Viktigt är att tänka på att en BC inte kan tröttas ut fysiskt, utan det är huvudet som behöver aktiveras.

Vissa påstår att man inte kan ha katt med BC, men hos oss har det aldrig varit några problem. Ser du tecken på att hunden börjar valla på katten så bör du vara där och korrigera direkt, så hunden inte lär sig att det är okej.

Övriga tips, fråga fråga fråga vid minsta lilla frågetecken eller fundering. Uppfödaren, tränare, forum, etc är bra hjälp! Gå valpkurs, vardagslydnadskurs etc. även om du är van hundägare, det är alltid nyttigt för både en själv och för hunden.

emmieswords
2015-08-11 13:26
#3

Min egen första hnd var en bichon frise.  Han blev 10 år. Men grannarna hade en bordercollie som var hans bästis.  därav väcktes mitt intresse för rasen. 

Så hundvana har jag men detta blir min första hund som hela ANSVARET ligger på mig.  Så mycket att tänka på med tanke på att allt hunden skulle ha osv var de ju mama o pappa som fixa.  Men jobbar på gård så kommer ju använda hunden för vallning av fåren.  den kommer även följa med på andra äventyr. Även lydnad och agility skulle vara roligt. 

Jag är en aktiv person, så hunden kommer inte ha tråkigt.

isla
2015-08-11 13:28
#4

Har de på gården du arbetar någon erfarenhet av vallhundar och fårvallning?

emmieswords
2015-08-11 13:28
#5

Val av kennel, Kozagans Kennel i Laholm.  Fått väldigt bra kontakt med uppfödaren och hennes hundar är stabila och vallar främst nöt.

emmieswords
2015-08-11 13:31
#6

Hon som äger gården är hundinstruktör och djurvårdare, skall fråga henne.  Jag själv är så himla lättlärd och har en speciell kontakt med djur. Djuren följer mig.  Spelar ingen roll om det är en höna den blir också min vän.  Många säger att mitt sätt med djur är min bästa egenskap :D

Annons:
emmieswords
2015-08-11 13:34
#7

de jag tänker på är ju om de blir snö o jättekallt och valpen inte alls vill gå ut o de blir jobbigt att träna rumsrenheten pga kyla/snö. 
De där jag blir fundersam. 
Finns det någon som har haft valp på senhösten, vintern och kan berätta om hur det har gått med att träna rumsrenhet under vintern?

isla
2015-08-11 13:42
#8

#6 Det låter bra det, då kan du säkerligen få mycket hjälp av henne.

#7 Vi har haft valp vintertid och det har aldrig varit några problem att få de rumsrena. Om du är ute hela dagarna och jobbar på gård och har tänkt ha valpen med på jobbet, då skulle jag rekommendera dig att skaffa valp när det är varmt ute. Jag skulle också rekommendera dig att hålla valpen ifrån djuren när du arbetar, en liten valp kan lätt bli skadad bland djuren, eftersom en valp inte har samma spärrar och förnuft som en vuxen hund och den bör enbart umgås med fåren (större djur) under strikt uppsikt, vilket alltid är svårt att ha när man samtidigt ska utföra ett arbete. Du vill dessutom inte ha en hund som jagar fåren, all vallning ska ske under kontrollerade former, men det förstår inte en valp. ;-)

emmieswords
2015-08-11 15:33
#9

Kommer ju ta med vovven men den får ju govetvis vara kopplad, finns hundgård att låna :-)

isla
2015-08-12 23:09
#10

Tror nog det går galant detta, med stöd från uppfödaren och från din arbetsgivare(?!) (hon som äger gården). Som sagt var, så anser i alla fall jag att årstiden spelar mindre roll, håll bara koll så inte valpen blir nerkyld om du skaffar en vintertid, så är det nog inga problem.

emmieswords
2015-08-13 18:56
#11

får hoppas på en mild vinter som förra året.  :D får väl skaffa en jacka till bus vovven

emmieswords
2015-08-16 13:09
#12

Troligen kommer valpen födas i slutet av oktober åhh va jag längtar

emmieswords
2015-09-30 17:45
#13

Nu vet vi att det blir Valpar troligen 8 st. 
om allt går som planerat så skall lillplutten vara leveransklar på julafton :D 
Åhh vad jag längtar

Annons:
Cahira
2015-10-02 00:03
#14

Mitt bästa tips är att BC är väldigt lättlärd åt båda hållen, dvs de lär sig fasoner lika lätt som "hyfs". :) Det går att rätta till men det kan vara bra att ha i bakhuvudet. Lycka till med valpen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Asuna
2015-10-09 15:34
#15

Du behöver inte vara orolig för att ha BC med katter, Vi har alltid haft katt och Border collie och har aldrig haft några problem :). Det du bör tänka på är att alltid tänka ett steg längre när det gäller BC, jag hade tex en kompis som var hundvakt åt en BC och hon tyckte det var kul att lära hunden ett trick så hon lärde honom att öppna glasburkar med godis i, när hunden sen kom hem igen så snodde hon burken med rödbetor från matbordet när husse tittade bort och öppnade den på mattan ;) (husse var inte glad)

hemul
2015-10-11 19:52
#16

Vilken bingo! Valp på julafton! Tomten får nog en extra kram i år. 😃

emmieswords
2015-10-13 16:36
#17

tror nog vi hämtar honom efter julhelgen. :D har jag väntat 4 månader gör nog inte 4 dagar någon större skillnad :P

emmieswords
2015-10-14 18:46
#18

åhh nu e de typ 1,5 vecka kvar tills dem föds. 
åhh valpisar!!! äntligen så kommer dem som jag lääängtat o längtar tills han får komma hem :D

hemul
2015-10-14 18:58
#19

#17 Tror du ja! Ju mer det närmar sig desto mer blir dagarna värda. En dag då är värt minst två veckor nu! 😃

emmieswords
2015-10-16 15:00
#20

Kanske de :-)

Annons:
russin
2015-10-18 12:22
#21

Dom flesta valpar har jag fått hem på vintern - den senaste dagen före julafton för snart 4 år sedan. Jag tycker inte dom tar längre tid på sig att bli rumsrena.

emmieswords
2015-10-23 12:17
#22

I morse kom de 7 valpar 2 tikar o 5 hanar

Wigstrom
2015-10-23 22:56
#23

Åh vad kul. Vart ifrån blir det då? :)

Wigstrom
2015-10-23 22:58
#24

Men jaha, okej. Nu när jag läste tråden så såg jag ju vart ifrån. Haha 🤪

emmieswords
2015-10-26 19:05
#25

# 24 Något du känner igen

Upp till toppen
Annons: