Annons:
Etikettatt-börja-valla
Läst 2678 ggr
nelsonnivea
2015-08-09 18:55

Valla med blandraser

Hej jag undrar nämligen vad ni tycker om att folk vallar med blandraser? Jag menar då sådana blandningar som bc/Aussie, aussie/kelpie, kelpie/bc . Skulle ni tillåta folk med dessa blandningar valla på era får? :) Mvh

Annons:
Sugar Mist
2015-08-09 19:01
#1

Nej, finns mycket som kan krocka och att då släppa in en blandras med två vallraser som vallar på helt olika sätt kan skapa problem och stress, både hos djuren och hunden.

-

Fialialej
2015-08-09 22:52
#2

Följer. Jag har bc/aussie som jag vallar med.

"På natten är alla katter svarta"

Cahira
2015-08-10 21:34
#3

Nu har jag inte får och jag har en blandras som är BC/corgi som jag skulle valla korna med och han hade vad det krävdes som yngre men innan han blev "tämjd" (misshandlad, litade inte på människor, bröt sig ut, lång historia) så hade han hunnit bli skrämd av korna och det visade sig i efterhand att korna kommer på inkallning vilket jag inte hade fått veta när jag pratade om att skaffa vallhund och allt dedär. Med rätt instruktör och sånt så hade Apache varit underbar på korna, det märktes på pondusen han hade på djuren och fick dom att förflytta sig riktigt bra när han tjuvvallade under sina rymningar. 

Men att ha nån främmande person komma med sin hund och släppa på mina djur nej det skulle jag inte göra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fialialej
2015-08-10 22:39
#4

#3 ditt sista stycke: men har det att göra med att det är blandras, eller helt enkelt att man inte släpper vilken hund som helst på sina djur?

"På natten är alla katter svarta"

Cahira
2015-08-12 04:18
#5

Så sant, det gäller nog alla hundar ja.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinDajSon
2015-08-13 16:34
#6

Blandning med enbart vallandra raser… om man nu absolut vill, och faktiskt vill lära sig valla och inte bara aktivera hunden, så kan jag tycka att det är okej att testa under kontrollerade former (och ha vett att förstå att om det inte funkar så ska man inte fortsätta - precis som med renrasiga vallhundar). Det kommer ju vara mycket svårare att gissa sig till VAD för egenskaper som slår igenom men det märker man ju rätt omgående.

Blandning med vallhundsras + annat, exempelvis jakthund… eller renrasiga hundar av annat ursprung…. nej. Jag tycker faktiskt inte det. Varför folk ens envisas med att VILJA testa med sina rottweilers, bc/jämthundskorsningar och allt vad det är förvånar mig, är det verkligen så att man inte har insikten att man kanske blir stående där med ett döende får i händerna? De är inte osårbara, fåren. Och de har framför allt aldrig bett om att bli utsatta för hundhantering.

Oavsett ras… många gånger kan jag känna att det är ägaren som är problemet snarare än hunden, många verkar sakna respekt och förståelse för fåren och det kan göra mig lite lätt upprörd. Om man inte klarar av att kontrollera sin hund, och ta i så mycket som det krävs för att göra så, så finns det faktiskt andra saker man kan träna. Sånt som inte involverar får. Fåren är inte gjorda av glas men inte heller av bildäcksgummi. Man får försöka ha lite vett med sig in i hagen, och lite självinsikt också… alla människor är inte lämpade att syssla med fårvallning. Och inte alla hundar heller. Får jag en hund som inte passar, så kommer den inte få valla, även om det är vallning som är "min grej". Så enkelt är det bara.

Annons:
Upp till toppen
Annons: