Annons:
Etikettvardagslivet
Läst 1896 ggr
aliiciaj
8/4/15, 12:59 PM

Vallar kaniner

Jag har några kaniner som brukar få gå i kompostgallerhagar på tomten. Vi har två border collies som älskar att springa runt om hagarna och valla kaninerna. Kaninerna bryr sig inte om hundarna för de är vana, men är det verkligen bra för hundarna att de springer omkring och vallar i flera timmar på detta sätt? Inomhus har vi två frigående kaniner och dem bryr dem sig inte om, det är just kaniner i hage som de vill valla. Motion får dem ordentligt då dem är med min min syster på jobbet som är hästskötare åt en landslagsryttare. Så trots att de är trötta när de kommer hem så vallar dem en massa. Vi brukar stänga in dem i huset, men de vill så gärna ut och valla kaninerna. Känns inte som de kan slappna av fören jag tagit in alla kaniner i burarna igen. På ett sätt måste det väl vara bra för dem att få stimulera sig lite, men känns som det blir en ganska onaturlig vallning när kaninerna är instängda i en hage och hundarna är utanför, känns som det lätt mest blir frustrerande för hunden. Har ni några tips på vad vi kan göra?

Annons:
Fialialej
8/4/15, 2:00 PM
#1

Jag säger spontant att; Nej, det är inte bra att låta dem jaga kaninerna. Jag tror att det bygger stress hos hundarna. De "älskar" troligtvis inte att "valla" (om man ens kan klassa detta som vallnin?), utan de gör det för att det sitter instinktivt i huvudet på dem. Jag skulle se det som ett symtom på för lite av rätt typ av aktivering, ELLER att ni inte varit tydliga med att "kaninerna låter vi bli".

Och: Att vara trött är inte samma sak som att vara nöjd. En bordercollie behöver mer än fysisk motion. Den behöver jobba ordentligt med huvudet. Om ni inte tänker valla så tycker jag att ni kan börja träna nån annan hundsport/spår eller så med dem.

"På natten är alla katter svarta"

LinDajSon
8/4/15, 2:49 PM
#2

#1 förklarade det väldigt bra.

aliiciaj
8/4/15, 3:00 PM
#3

#1 Okej, tack för ditt utförliga svar. Den äldre hunden hoppade jag själv en del agility med när hon hade åldern inne, men nu är hon 11 år och är lite gammal för att göra det ofta nu. Den yngre är bara 5 månader så henne ska man ju inte börja hoppa med än. Vi har testat att spåra med henne för hon har bra luktsinne. Men du har nog rätt i att vi kan behöva stimulera henne psykiskt lite mer. Tror att träna och tävla i lydnad med henne skulle passa henne då hon gärna lär sig nya kommandon.

Upp till toppen
Annons: