Annons:
Etiketthundträning
Läst 2177 ggr
isla
2015-08-03 17:40

Kantarellsök med hund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som tränat kantarellsök med hund som kan komma med tips och råd? Jag hittade en stackars liten kantarell på skogsstigen jag gick på idag, så jag plockade upp den med hjälp av en bajspåse och tänkte jag ska prova att få min ena hund intresserad av den. Hon går jämt med nosen i backen, så borde inte vara allt för svårt att få henne till att leta kantareller åt mig. Jag återkommer med rapport om hur det går senare. Ska gå ut senare i veckan och plocka kantareller på riktigt, men den här får duga så länge. 😉

Annons:
Cahira
2015-08-03 17:50
#1

Jag hade försökt träna det på samma sätt som jag tränar kaffesöket (har ju en artikel uppe om det) och se om man kan få hunden att markera vart kantarellen är. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

hemul
2015-08-07 16:04
#2

Har precis läst den här boken, den enda som finns på svenska.
http://www.bokus.com/bok/9789185375004/plocka-svamp-med-hund/

Till skillnad mot den enda recensenten där, tyckte jag den var dålig. Rörig och språket var inte kul. Lämnade en hel del frågetecken och instuktionerna var bitvis oklara. Hur man gör i praktiken i skogen sen när hunden är fullärd tas inte alls upp. Jag menar, vad gör man t.ex. om det inte finns nån svamp? Ska man belöna ändå och sen gå vidare och söka i ett nytt område eller blir det fel om man belönar utan att hunden hittat svamp? Men trots allt får man väl ett begrepp om principen.

Vad jag speciellt undrar över (eftersom jag inte är van vid sök kanske) är hur man gör om man vill lära hunden leta mer än en art (något som nämns att man kan göra men inte hur man går tillväga). Kör man ett kommando för varje art och då ska hunden bara markera för den arten eller är det ett mer generellt "leta svamp" och hunden söker då alla arter den lärt sig?

Jag skulle faktiskt rekommendera den gamla "Kanterellsök med hund" av Anders Hallgren och Marie Hansson Hallgren istället. Den lämnar iofs en del frågetecken den också, kanske mest för att jag inte kan sök. Men den är klar och redig och är välskriven. Det blir antikvariat eller biblioteket då. Jag köpte den när den var ny på 80-talet, men tyvärr blev min dåvarande hund sjuk innan vi hann börja.

Dessutom grundar sig Bojanics bok tydligt på Hallgrens. Och han tar inte ens upp Hallgrens bok bland referenserna. Sånt är dåligt. Jag hoppades att den nya boken skulle ge mer kött på benen än den gamla, men så är det alltså inte.

Du bad inte om en bokrecension, men det är tyvärr det enda jag kan bidra med, så håll till godo! 😃

isla
2015-08-08 23:24
#3

#2 Tack för tipset! Vi har tränat bäst vi kan och det går sakta men säkert framåt. :)

hemul
2015-08-12 01:56
#4

Hittade av en slump den här videon. Det var ju en annorlunda approach och ser nästar för lätt ut, men vem vet?

https://www.youtube.com/watch?v=zygZmmIcxEA

isla
2015-08-12 23:07
#5

#4 Tack, jag ska titta på den!

russin
2015-08-13 11:00
#6

Jag skulle så gärna vilja börja, men jag hittar inte ens kantareller satt träna med 😂

Annons:
hemul
2015-08-16 12:41
#7

Du får väl köpa en liter på torget och frysa så du har. Problemet är möjligtvis att båda böckerna rekommenderar att man mot slutet av träningen använder kantereller plockade med plastpåse eller plasthandskar så de inte har människolukt, men när du kommit så långt har du kanske hittat några vilda kantareller. 😉

slarvigt
2015-08-24 20:53
#8

Jag håller på att lära min hund att hitta kantareller. Vet inte vad du behöver tips om, men det som varit bra för oss har varit: - tesil att lägga svampen i i början, då min hund ville äta dem. Nu har hon vant sig av med det och markerar och väntar på belöning istället :) - ta med några svampar ut i skogen så att hunden får några lyckade försök även ifall det inte finns svamp :)

hemul
2015-09-06 17:15
#9

Upptäckte att Hallgrens bok faktikst finns i nyutgåva ifall någon är intresserad. Tror ju den är det bättre valet ifall man vill köpa en bok.

http://www.bokus.com/bok/9789187652547/kantarellsok-med-hund/

Upp till toppen
Annons: