Annons:
Etikettatt-börja-valla
Läst 1568 ggr
HarrietKiara
8/3/15, 6:17 AM

Instruktör med klickertänk

Vi var och gjorde vallanlagstest i helgen med vår AK och Islänning. Det var jätteroligt och nu fick vi lite blodad tand. Nu vill jag ha tips på en bra instruktör som använder klickertänket. Jag tränar enbart positivt och jag vet att det finns instruktörer inom vallningen som också gör det. Vi bor utanför Växjö i Småland och ca 10 mil är vi beredda att köra. Jag vill också ha tips på kommandon som används inom vallningen så kan vi börja träna in de redan nu. :)

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Annons:
isla
8/3/15, 8:41 AM
#1

Jag har tyvärr inga förslag på tränare som använder klicker, men gällande kommandon har vi framför allt tränat start och stopp. Tränat in ligg så det fungerar i alla situationer och ett kommando för "framåt", dvs att hunden ska driva. Du lär upptäcka ganska snabbt vilka moment din hund har lätt och svårt för och vissa kommandon kan du träna hemma, som start och stopp, andra kan vara svårare, men inte omöjliga. Träna, träna, träna, för när ni väl kommer ut till fåren, kommer hunden glömt allt vad lydnad heter. ;)

Cahira
8/3/15, 5:06 PM
#2

#1 Bra förslag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinDajSon
8/3/15, 6:11 PM
#3

Det du behöver när du ska börja valla är ett säkert stopp, och en ännu säkrare inkallning. Övrigt lär du in bland fåren. Tänk på att vallning handlar om instinkter i första hand, kommandolydnaden är inte vad vallning är utan ett sätt att styra hundens instinkter rätt… har stött på folk som tränat in höger, vänster osv innan hunden ens sett får och sedan inte låtit den ens tända utan bara styrt runt den. Helt värdelöst den dag hunden måste ta ansvar och läsa djuren själv. Låt hundarna tända, känna sig för, utveckla det medfödda. Och lär dig själv hur du ska röra dig osv… du hjälper inte hunden genom att prata med den i början; du stör den. Träna stoppet och inkallningen med de svåraste tänkbara störningarna i vardagen, och sen tränar du lite till - så kanske hunden "hör" dig bland fåren. Kanske. Lycka till med att hitta en klickerinstruktör i vallningen och lycka till med att aldrig sätta press på hundarna..

HarrietKiara
8/4/15, 9:04 AM
#4

#3 Jo, det begriper jag att stopp och inkallning är absolut nödvändigt. Med kommandon menar jag att det jag har hört så är det inte svenska kommandon som används i vallningen så det är de kommandona jag är ute efter.

Förstår inte riktigt din sista mening där. Självklart har jag krav och press på mina hundar även om jag tränar positivt. Det är inte så att jag bara väntar på rätt beteende o kastar en köttbulle eller två…

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

isla
8/4/15, 10:03 AM
#5

Du kan använda vilka kommandon du vill, helt upp till dig. Själv använder jag ligg, höger, vänster och så gör jag ett klickljud med munnen när jag vill att hundarna ska driva.

LinDajSon
8/4/15, 10:08 AM
#6

Du kan använda vilka ord du vill… vill du använda engelska så away (to me), come/go by, walk on, steady, get out, take time osv. Det går bra med svenska också. Säger man att man tränar enbart positivt och vill ha tag på en instruktör som tränar så, så antar jag att man inte använder sig av press eller positiv bestraffning på det sätt man gör i vallningen. :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: