Annons:
Etikettpresentation
Läst 3401 ggr
amela87
2015-08-01 11:13

Lära känna fler bc ägare. (Frågor att svara på..)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att det skulle vara kul att lära känna mer bc ägare här. Så jag sätter ihop lite frågor som ni kan svara på, lägg gärna in en bild på er hund/hundar med. 😃

  • Vad heter er hund? 
  • Vilken kennel kommer den ifrån?
  • Vad tränar du med den?
  • Om du skulle beskriva din hund med ett ord, vad skulle det vara?
  • Har din hund mycket eller lite vallinstinkt?
  • Hur kommer det sig att du skaffade just en Border collie?
  • Vad har ni för framtidsplaner du och din hund?
  • Skulle du kunna tänka dig köpa en till border collie?




Annons:
Sugar Mist
2015-08-01 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
  • Vad heter er hund? 
    Jax
  • Vilken kennel kommer den ifrån?
    Eyemarkers
  • Vad tränar du med den?
    Just nu, agility och lydnad, vi ska starta upp nosework, spår, drag och vallning i höst :)
  • Om du skulle beskriva din hund med ett ord, vad skulle det vara?
    Speshul
  • Har din hund mycket eller lite vallinstinkt?
    Inte den blekaste. Han eyear katten, får, kor, men är livrädd för vilt, eyear inte människor och hundar, cyklar eller bilar. Han har en rätt bra balans tycker jag, trots att han är tänd. 
  • Hur kommer det sig att du skaffade just en Border collie?
    Aussieägare sedan innan och inga intressanta äldre tillsalu, samtidigt som jag ville ha en mjukare hund. Blitt en bäsä då. 
  • Vad har ni för framtidsplaner du och din hund?
    Att ta allt som det kommer :) Vill göra VP i alla fall och ta mig ut på tävlingsbanor, men längre än så har jag inte kommit.
  • Skulle du kunna tänka dig köpa en till border collie?
    Inte den blekaste, kanske :)

-

vallhund
2015-08-01 15:33
#2

Jag bytte ras efter att jag slutade ha behov av vallhund för djurhantering när jag lade av med mjölkkor o  fåravel.

Dom två senaste gick under nicken Fähunden o Lillvispan. Skulle inte falla mig in att skaffa en BC (annat än vuxen omplacering) om jag inte behöver en vallhund för djurhantering.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

isla
2015-08-01 23:46
#3

**Vad heter er hund? 
**De hundar jag har hemma heter Mimmi och Liz.

Vilken kennel kommer den ifrån?
Mimmi kommer från Tävu's kennel på Gotland och Liz från Irland (inget kennelnamn).

Vad tränar du med den?
Vi vallar.

Om du skulle beskriva din hund med ett ord, vad skulle det vara?
Egna (gäller bägge). :)

Har din hund mycket eller lite vallinstinkt?
De är inte lika extrema som mina hanhundar, som mer eller mindre vallar allt som rör sig 🤪, men när vi arbetar så är det fåren som gäller och inget annat. Mycket nöjd med den vallinstinkt de har.

**Hur kommer det sig att du skaffade just en Border collie?
**Jag är uppvuxen med "vanlig" Collie och när jag var 17 år så köpte mina föräldrar en Border Collie och idag kan jag inte tänka mig någon annan ras, älskar Border Collien!

**Vad har ni för framtidsplaner du och din hund?
**Mina damer börjar bli gamla nu (7 & 10 år), så inga avancerade framtidsplaner för dem två. 

**Skulle du kunna tänka dig köpa en till border collie?
**Alltid, bästa hundrasen på denna jord om du frågar mig. ;)

amela87
2015-08-02 13:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vad heter er hund?  
**Trolla
**Vilken kennel kommer den ifrån?
**Måsarp's kennel i Varberg
**Vad tränar du med den?
**Agility, Lydnad, Freestyle, vallning, rallylydnad
**Om du skulle beskriva din hund med ett ord, vad skulle det vara?
**Entusiastisk 
**Har din hund mycket eller lite vallinstinkt?
**Hon har mycket vallinstinkt när vi  vallar hos fåren.  Med ett mjukt,lyhört och trevligt sätt i arbete.
**Hur kommer det sig att du skaffade just en Border collie?
**För att jag ville ha en aktivare hund att träna och tävla med.  Sen var jag väldigt intresserad av vallning även om jag inte har egna får.
**Vad har ni för framtidsplaner du och din hund?
**Förhoppningsvis tävla i lite allt möjligt och göra vallprov.  Att leva ett lyckligt och tryggt liv ihop, fyllt med äventyr.
**Skulle du kunna tänka dig köpa en till border collie?
Japp! Det är min absoluta favorit ras.  Är överlycklig över mitt ras val, passar mig perfekt.

♥*.*♥,*,Trollkiwi.weebly.com,*♥.*,*♥




Forjoy
2015-09-11 01:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
  • Vad heter er hund? 
    Trolleye's Tuffa
  • Vilken kennel kommer den ifrån?
    Trolleye's kennel i Vendelsö, Stockholm
  • Vad tränar du med den?
    Lydnad, agility och vallning
  • Om du skulle beskriva din hund med ett ord, vad skulle det vara?
    Galen!
  • Har din hund mycket eller lite vallinstinkt?
    Mycket, hon skulle valla allt som rör sig om hon fått för mig. Inte helt lätt för en förstagångs-BC-ägare, men vi jobbar på det. 
  • Hur kommer det sig att du skaffade just en Border collie?
    Jag blev i stort sett övertalad av en vän att "du måste ha en valp från den här kullen!". Men jag ville satsa helhjärtat på lydnaden och agilityn och vallningen och vill man bli riktigt bra så är det BC som gäller, haha.
  • Vad har ni för framtidsplaner du och din hund?
    Vi börjar vår andra vallkurs tillsammans nästa vecka, senare under hösten/vintern ska vi sätta igång agilityträningen på allvar (hon är bara 10 månader än så länge) och i vår är tanken att debutera lydnadsettan. Men målet och drömmen är SM, i alla tre grenar :D
  • Skulle du kunna tänka dig köpa en till border collie?
    Absolut! Såfort jag glömt bort hur otroligt jobbig Tuffa var som valp kommer det nog flytta hit ett monster till!

Julia Samson, 08 KaninhopparTeam

http://forjoy.weebly.com

Joyous
2015-09-12 17:05
#6

Jag köpte bordet collie för vallning, de senaste åren har jag varken haft tid eller möjlighet att valla särskilt regelbundet. Jag kommer inte skaffa border collie igen. Har inget behov utav en vallhund och för mig känns det inte riktigt rätt mot djuren att valla bara för att tillfredsställa mig och mina hundar.

Annons:
Monstertassar
2015-09-14 12:00
#7

**Vet heter hunden?
**Emenems Yatzy och kallad Yatzy i vardagen

**Vad tränar du med den?
**Agility, lydnad och freestyle. Tanken var vallning med, men vi tog en paus och osäkert om vi kommer tillbaka till det alls. Han var inte den lättaste att ha att göra med i fårhagen alltid. Lydnaden kommer vi för tillfället inte satsa på, men kanske blir lite träning ibland och någon tävling. Annars är huvudfokuset agilityn och freestyle

**Om du skulle beskriva din hund med ett ord, vilket skulle det vara?
**Galetsöttochheltsjuktunderbarochperfektförmig

**Har din hund mycket eller lite vallinstinkt?
**Han har ganska mycket och tände till på fåren. Men han har även sjukt mycket jaktinstinkter också. 

**Hur kommer det sig att du skaffade just en border collie?
**Kändes rätt. Hade det jag sökte efter i en hund och älskar hur de ser ut och att arbeta med dem.

**Vad har ni för framtidsplaner du och din hund?
**Ha roligt och leva ett underbart liv ihop med masa mys, godis och underbara stunder ihop. En hel del tävlingar kommer det bli eftersom det är med i kategorin ''ha roligt'' enligt oss båda. Om det blir något SM eller så spelar mindre roll, vi tar det som det kommer.

**Skulle du kunna tänka dig att köpa en till border collie?
**Ohja!

Upp till toppen
Annons: