Annons:
Etikettövrigt
Läst 2698 ggr
Idlil
2015-07-30 11:44

Vallhundar i bergen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här då en av våra Berger Picarder.  Berger Picarder är ju gjorda för att valla i bergen. Någon mer som har en vallhund som är gjord för det? :) Skulle vara roligt att se

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Annons:
vallhund
2015-07-30 12:17
#1

Leon, begrer des pyrenées à face rase.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Idlil
2015-07-30 16:12
#2

Den raser är så himla fin! Tror vi kollade på sådan ras innan vi skaffade våra Picarder. Hur är dom att ha? :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

vallhund
2015-07-30 17:35
#3

Har inte så mycket att jämföra med. Tidigare hundar var samtliga BCs för djurhantering eller stövare för jakt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2015-07-31 03:09
#4

Hur är picarden? vet inte så mycket om dom :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Idlil
2015-08-01 00:27
#5

#4 Picarden är en väldigt härlig hund, det sägs att den ska vara resarverad men ingen utav våra hundar är det. Ehm, Zenta (på bilden) är en väldigt härlig hund, men hon vill gärna vara lite för sig själv kommer ofta fram o kikar vad de är vi håller på med men vill inte gosa o mysa om det inte är på hennes villkor. Hon är tvärtemot hennes valpar som hon fick, de vill gosa heeela tiden eller busa. De är busiga hundar som kräver mycket jobb annars blir dom jobbiga. Älskar att arbeta, köra agility, freestyle, valla (ofcourse), spåra, sök m.m. Zenta är utbildad tjänstehund och arbetade där innan hon blev sjuk och då avställd. Väldigt duktiga inom det, tanken är att börja träna en av hennes killar till det när han har blivit mer mogen i huvudet. En jätte trevlig ras men som kräver sin matte/husse :) Det bästa utav allt, dom behöver ju ingen pälsvård förutom att rycka öronen ;)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Cahira
2015-08-01 02:14
#6

Häftigt, tack för info :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
vallhund
2015-08-01 11:44
#7

Blir hon härligare för att du upprepar dig?

" Ehm, Zenta (på bilden) är en väldigt härlig hund, men hon vill gärna vara lite för sig själv kommer ofta fram o kikar vad de är vi håller på med men vill inte gosa o mysa om det inte är på hennes villkor"

Du beskriver en reserverad hund. Vad vallar ni  (ofcourse) för djur? Varför avlar ni på en rasotypisk hund?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Idlil
2015-08-01 18:32
#8

Nu förstår jag inte?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Idlil
2015-08-01 18:34
#9

Hon är INTE reserverad, kanske blev fel! Zenta är aboslut inte reserverad och jag får väl beskriva henne precis som jag vill?! Hon är hur glad som helst och skulle aldrig göra någon illa. Varför hon är lite reserverad just nu är för att hon har varit sjuk, RIKTIGT sjuk! Vi var nära på att förlora henne, innan hon blev sjuk kom hon fram hela tiden. Gosade hela tiden vallade, får m.m. OCH JA ! Hon är en RIKTIGT härlig hund!!

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Cahira
2015-08-01 22:53
#10

#7 Det är okej att fråga men tänk på tonen lite, alla ska känna sig välkomna här. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

isla
2015-08-01 23:56
#11

Vad intressant med en vallhund som inte är av de vanligare raserna, som också används till vallning. Har du några foton eller kanske någon video när hon vallar? Vore superkul att se stil och sånt. Hur lättjobbade är de och är de bara vallhundar eller är de även avlade för att vakta fåren mot rovdjur?

vallhund
2015-08-02 04:44
#12

Hur många är GK Vallhundar o hur många tävlar i vallning? Det verkar vara fanatiska brukshundar med mycket engagerade ägare. 

Får ta mig till Nordiska Mästerskapen i Bruks och IPO 2015 i Vallentuna i September för att träffa några av dem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

isla
2015-08-02 09:38
#13

#12 Förmodligen ingen, men det betyder inte att hundarna inte får arbetet gjort. Det är skillnad på tävling och gårdsarbete, inte sant? :)

Annons:
Idlil
2015-08-02 20:20
#14

11 - Dom  Ska se om jag kan få fram en bra bild när hon eller hennes valpar jobbar. Tror även jag har bilder och filmer när hon arbetar inom militären, kan försöka få fram de på den andra datorn. Ja.. dom tycker ju fåren är väldigt intressanta och är lite utav den svårare typen i vallning. måste ha en bestämd hand som visar exakt vad som ska göras och inte göras. Ja, de ska kunna vakta fårhjorden också :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

isla
2015-08-02 21:03
#15

Jag googlade på rasen och hittade "Berger Picard Club of America" och där fanns en video. Mycket intressant och kul att se. Om jag tolkade videon rätt, så är rasen avlad för att se till att fåren håller sig där de ska vara, men jag saknar naturliga instinker, så som Border Colliens naturliga instinkter att valla. Eller är det kanske bara så att hunden i videon inte riktigt har rätt instinkter? När jag kommer ut med mina BC:s bland fåren, då är mina hundar verkligen på arbetet, även långt innan de är "fullärda" men här verkar det som att de måste lära hunden precis allting från scratch, att hunden inte har något naturligt, mer än kanske intstinken att intressera sig för får?

Missförstå mig rätt, jag har ingen som helst erfarenhet av andra raser till valling än BC:n och jag är inte kritisk eller negativ utan frågar bara av ren nyfikenhet.

vallhund
2015-08-02 21:34
#16

#15 Intressant att se! Arbetssättet kallas för staketvallare, levande staket, linjevallare. Som schäfern var en gång i tiden.

Ts, har du sett den här sidan? http://www.kroppsvallarna.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

isla
2015-08-02 21:55
#17

#16 Tack för infon! :)

Cahira
2015-08-03 03:29
#18

Vallhund är nu avstängd från sajten. Jag har upprepade gånger påpekat att alla ska vara lika välkomna på sajten som har en ras av vallhundstyp som en gång använts till vallning även om den inte används till det längre, eller av blandras av vallhundstyp, eller en vallhund som inte vallar. Alla ska vara lika välkomna och trevnad är mitt nummer 1 prio. Och jag är less på att säga till, påminna, redigera och radera Vallhunds inlägg. 

Beklagar TS för den otrevliga tonen du blev bemött av, jag hoppas du stannar här på sajten och känner dig som hemma. Jag har två BC blandisar och vallar inte och ingen ska dömas efter ras, blandras, aktivitet eller annat på denna sajt. 

Jag är jätteglad att se en mer ovanlig ras här på sajten och jag hoppas verkligen du stannar! Vill se mer av er. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Idlil
2015-08-03 19:31
#19

#15 om jag säger såhär - våra hundar är mycket mer 'livliga' när de kommer bland fåren, vill gärna vara tätt inpå flocken osv. men somsagt, de är ju vallre som ska gå nära flocken för att vara som ett staket som ovan säger. Nejdå, bara roligt att någon vill veta mer om rasen!

#16 - Ja, det var lite tråkigt att bli bemött med den tonen, men sådant händer. Vad roligt att veta! :) Absolut, stannar jag och kanske förhoppningsvis visar lite på hennes valpar också om de skulle vara intreessant.

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Monstertassar
2015-08-03 21:01
#20

Roligt att lära sig en ny ras :) Brukar vara bra på raser, men denna hade jag glömt lite ;) Väldigt häftigt utseende :D

Annons:
Cahira
2015-08-03 21:15
#21

Jag lär mig jättegärna mer om denna ras! Både som den är i dagens läge, som den var förr, arbetssätt, hur den är i arbete i andra grenar, hur den är i vardagen, pälsvården gjorde mig intresserad också, och ja allt! Har bara sett bilder men aldrig "mött" någon som äger en så du får jättegärna dela med dig så mycket du bara orkar för jag vill veta mer. :) 

Klart det vore intressant att se hennes valpar! :) Hur vanliga är dom i sverige? Har dom några rasbundna sjukdomar? Hur gammal är rasen och vart kommer dom ifrån? Jag vet att jag kan googla men jag är lat idag. xD 

Hur kom det sig att du fastnade för picarden? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Idlil
2015-08-04 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#22

I pälsvården rycker man bara öronen på den och borstar den då och då, fäller gör den men det ser man inte så mycket utav. I de andra grenarna är de väldigt härliga hundar att arbeta med, gör alltid sitt bästa. I agilityn är det oftast mycket fart och gör allt som man ber om. Lydnaden är den en lyhörd hund som också gör sitt bästa, inom det militära är det bara Zenta som har blivit utbildad och jag har för mig att hon är en av de första utav den här rasen som blev en tjänstehund inom deet militära osv. Väldigt duktig på att signalera osv inom det. I vardagen är den en perfekt familje hund men som vill ha någonting att göra. annars kan den göra egna hyss och tokigsaker . ;) Finns ett 30-tal i sverige dock ifrån samma linje nästan! vi åkte ner till tyskland för att para Zenta, nu nästa år har vi planer på att ta hem en ny tik ifrån frankrike. Inga rasbundna sjukdomar som man vet, zenta hade bara otur och fick harpest… Rasen användes i andra världskriget osv så den är rätt gammal, tror den är äldre än det. Dock blev dne nästan utrotad under de åren.  Ursprungligen kommer den ifrån Frankrike :)

Mina föräldrar har haft hund hela sina liv och satt och kollade i en rasbok, såg picarden och tyckte den var fulsöt, åkte ner och hälsade på. De hundarna var, som rasstandarn säger, reserverade och skygga. De fastnade ändå för dom och något år senare var vi hos en annan kennel och kollade på Zenta, inga utav de hundarna var skygga eller liknande utan kom och hälsade, busade men oss och valparna var helt galna ;)

**De första fyra bilderna är nedladdade ifrån min facebook-sida därav den usla kvaliten o stora stämpeln!
**

Första två bilderna är mamma Zenta! Valpen som springer är Izak och den som plaskar i vattnet är Zap! Sedan den nästsista bilden är Izak som stor och den sista är Zap som stor :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Cahira
2015-08-05 01:55
#23

Fy rackarns så söta som valpar! 😍 Väldigt intressant ras måste jag säga! :) Tack för infon! ✨

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Annamaja27]
2015-08-06 00:47
#24

#22

Jättefina bilder! Jag har träffat en hel del picarder och det kan  absolut bli nästa hund för  mig 🙂

Idlil
2015-08-06 20:12
#25

#22 

åh, vad roligt . De är ju en riktigt härlig ras så rekommenderar den verkligen om man vill ha lite att jobba med på fritiden 😉

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Cahira
2015-08-06 23:51
#26

har smått sug själv men jag är nog inte rätt människa för rasen och det är okej. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nadilda
2015-08-17 11:38
#27

Vilken häftig ras! 😃 Man blir ju nästan lite sugen…😛

Annons:
Upp till toppen
Annons: