Annons:
Etikettövrigt
Läst 1945 ggr
isla
2015-07-23 01:20

Bilbur till hund?

Ni som har hund i bur i bilen, hur stora är era burar och är måtten på buren godkända för er hund? Att jag frågar är för att när jag var inne på jordbruksverkets hemsida och såg på vilka mått som är minstamått för bur till mina hundar (har normalstora Border Collies), så kan jag inte förstå hur man kan få in två godkända burar till lite större raser (Border Collies och större), i en vanlig kombi?! Eller är jag bara helt värdelös på att räkna kanske?

Annons:
vallhund
2015-07-23 01:53
#1

Måtten handlar om bur/boxförvaring av djur, typ som mått på boxar för hund/häst. Har man två hundar skaffar man sig lämpligen en dubbelbur.

Själv har jag en MIM dubbelbur med uttagen mellanvägg smal till min 20 kgs hund, tidigare när jag hade flera hundar hade jag enbart lastgaller.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

isla
2015-07-23 10:19
#2

Jag hänger inte med. Burförvaring är väl inte tillåten i Sverige? Jag trodde måtten gällde transport av djur? Om det är transportmåtten. Enligt vad jag läste mig till så ska buren vara bröstbredd gånger 2,5. Detta skulle innebära att mina hundars burar måste vara 60 cm breda för att följa svensk lagstiftning, men de dubbelburar jag kikat på är upp till 109 cm breda totalt, dvs inte godkända mått för mina hundar eftersom det då saknas 5 cm per bur. Jag känner dock att jag måste ha missuppfattat något, för det är inte rimligt att få in en bur på 120 cm bredd i en normal kombi och mina hundar är långt ifrån stora.

Upp till toppen
Annons: