Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 1789 ggr
Sugar Mist
7/16/15, 4:12 PM

Ankor

Att kombinera mammas dröm med att ha ankor och mitt intresse för vallning på hemmaplan har börjat skrida till verket och om allt går vägen så köper vi ankor nästa sommar.

Tills dess ska jag försöka skaffa mig så mycket information jag kan och andras erfarenheter och tips, och tänkte börja här och kolla om det är någon som vallar/vallat på ankor och vilken sort som passar bäst, och lite allmänt vad man bör tänka på.

Undrar även om man kan hålla olika ank-sorter ihop eller om man behöver ha dom i två olika inhägnader.

-

Annons:
LinDajSon
7/16/15, 5:06 PM
#1

Löpänder eller korsningar där de blir hyfsat upprätta och lätta är lämpligast, de är bättre bygda för att flytta sig för hund än de tyngre matankorna. Man kan inte valla ankor särskilt länge, de orkar inte och de mår inte bra av det. Dessutom måste man vara långt mer försiktig med ankor än får när man vallar, de är därför inte lämpliga att köra gröna hundar på. En tass på fel ställe och det är kört. Finputsa detaljer, styrning, är mer lämpligt. Men som sagt det är inte de ultimata träningsdjuren.

Sugar Mist
7/16/15, 5:13 PM
#2

Ja löpänder är de jag kikat på, tack! 🙂

-

Upp till toppen
Annons: