Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 5294 ggr
zakkris
7/10/15, 7:04 PM

Lugnare vallhund

Innan massa obehag, detta är en spånande bara absolut inget annat.

Har i nuläget en vallhundsblandning, tibetansk terrier och lapsk vallhund.
Jag älskar verkligen mentaliteten. Haft schäfer som liten, även de underbar ras.
Men de är så att jag har en psykisk diagnos som gör att jag kan variera otroligt från dag till dag och därför behöver en hund som är som min nuvarande. Ha väldigt lite krav på rörelse eller mental träning. För de dagarna jag inte mår så bra.
Nu är de så att vallhundar är inte min starka sida, är bättre på sällskapshundarna. Men finner ingen där som påminner riktigt om mentaliteten som vallhundarna har. De här med att alltid hålla koll och alltid vara medvetna om vart man är. Är bortskämd med att min tik kan släppas lös och jag vet att hon ändå har 200% koll på hur jag går trots hon är långt bort.

Så vänder mig till er som är mer insatta i vallhundar, finns det någon som ens skulle kunna vara sån här, eller ska jag bara ge upp och vänta tills jag endera blir friskförklarad  eller hittar annan typ av hund.

Snälla inga illa kommentarer om mig eller så tack.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
VildaVittra
7/10/15, 7:12 PM
#1

Hundar är individer, så prata med uppfödarna om livet du skulle kunna erbjuda och om de har en individ som kan passa dig. Det dyker ju till och med upp draghundar som omplaceras till sällskap då de saknar dragvilja. 

Annars är det nog en blandis du ska ha, med någon mer sävlig ras och då välja den lugnaste valpen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zakkris
7/10/15, 7:24 PM
#2

#1 Ja jo men samtidigt så känns de som alla vallhundar ja känner till kräver mer aktivitet än ja kanske orkar de dagarna ja inte mår bra. 

Det tråkiga med blandras är att jag saknar utställning, hade innan renrasig tibetansk terrier som vi ställde ut, de var så roligt. Så därför vore de kul med en renras :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

russin
7/10/15, 8:23 PM
#3

Shelti är väl den som ligger närmast. Även om det är en pigg och livlig ras, så är den även väldigt anpassningsbar av den erfarenhet jag har och dom jag träffat. En nära vän till mig har en yngre sheltie och ägaren själv lever med kroniska smärtor, vilket gör att vissa dagar är svårare än andra. Visserligen får hon även hjälp av sin man, men det är ändå rätt lugnt liv dom lever.

Cahira
7/10/15, 9:21 PM
#4

Sheltie, collie (långhår och korthår) och bearded collie är mjukare vallhundar och om du vill ha lite mer envishet så finns bland annat corgi. Men tror de tre ovan är något som kan vara värt att kolla in. Många håller sina bearded collie nedklippta men de är fina hundar "i skallen" så det är helt klart värt att kika in. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
7/10/15, 9:34 PM
#5

Schapendoes och finsk lapphund kan vara värt att kolla in med. Vet inte så mycket om schappen men är ändå värt att nämna. :)

Svensk lapphund är lite skarpare än den finska men kanske mer att träna med om du har högre ambitioner? Isländsk fårhund finns också om man vill kolla in vallspetsarna. 

Här kan du kika in fler. :) http://skk.se/sv/hundraser/?group=1

http://vovve.net/Raser/raser.asp?p=1

Vallspetsarna ligger under grupp 5 spetsar men annars är grupp 1 bra täckt om vallhundarna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

zakkris
7/10/15, 9:40 PM
#6

Har vart inne lite på Lapsk vallhund då min hund har mkt av den rasen, men den är istället svår att hitta då den nu mera nästan är utdöd :( Finns va ja vet typ 3 kennlar i sverige.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
russin
7/10/15, 9:45 PM
#7

Vad jag förstår av bekanta som haft lapsk vallhund, så är dom mycket mer aktiveringskrävande

zakkris
7/10/15, 9:49 PM
#8

OKej, konstigt för när ja beskrev min hund för en uppfödare av Lapska vallhunden så va min hund en kopia av den renrasiga hunden. Och alla uppfödare skriver att de är alldagliga hundar med tydlig av och på knapp och eftersom de inte används så mycket i vall längre så ska de vara lugna. Men de där du skrev får mig lite rädd, vill ju inte ha nått monster här hemma

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Cahira
7/10/15, 10:04 PM
#9

Lapsk vallhund är lite mer krävande ja, lite mer som en mjukare kelpie om jag förstått det rätt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

zakkris
7/10/15, 10:05 PM
#10

Då måste min tik vara krävande om de säger hon är väldigt rastypisk aja får tänka vidare

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Cahira
7/10/15, 11:25 PM
#11

Det skadar ju inte att besöka uppfödare och möta rasen och fråga vad de gör för aktiviteter med hundarna och sådär. :) Vad man anser krävande är ju rätt relativt sinsemellan och även bra brukshundar ska klara av viloperioder utan att klättra på väggar. Även arbetande BC i skottland har högsäsong och lågsäsong.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
7/11/15, 7:59 AM
#12

Min ena bekants lapska vallhund var väl iofs rätt lugn, men det berodde nog mer på att den aktiverades mycket med lydnadsträning (tävlingslydnad) och mycket spår. Som mer ren sällskapshund hade den säkerligen inte varit lika lugn🙂

zakkris
7/11/15, 10:24 AM
#13

hmm okej, ja de oroar mig ju lite. Har ingen kennel nära att besöka heller :/
Får helt enkelt spåna om till någon annan hund

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Cahira
7/13/15, 3:27 AM
#14

Har du några raser i åtanke?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fridarebecka
7/13/15, 4:10 PM
#15

Jag vill ha en aktiv, "mjuk" och följsam hund som man kan träna allt med, men som klarar 3-4 slappardagar i rad(en slappardag enligt mig innehåller kortare promenader och pyttelite mentalaktivering, typ dogparkour, nån omgång nosework, problemlösning eller trickträning). Än så länge känns bearded collie som den ras som passar bäst, kanske kan vara något för dig med? :)

[[Narwayn]]
7/14/15, 9:48 PM
#16

De lapska vallhundar som funnits i vår familj har varit lugna, fast då med fysiska och psykiska aktiviteter.

Men om du är intresserad av att besöka kennlar så kan du ju alltid kontakta någon  av dessa som finns i samma län som du:
Björkvallens i Landvetter http://www.bjorkasens.se
Månskimrans  i Kinna http://www.manskimran.se
Hallalyckans  i Kinna http://www.hallalyckanskennel.se/
Rävrackarens i Kållered http://www.123minsida.se/raevrackans

Alex
7/16/15, 2:29 PM
#17

Det mest intressanta är väl snarare vad du har tänkt göra med hunden de dagar du mår bra. De flesta raser klarar lugnare dagar, bara olika mycket, och så har de olika aktivitetskrav övriga dagar. Är det främst en sällskapshund du är ute efter, som föredrar att ligga i soffan större delen av dagarna, eller vill du ha en aktiv hund som klarar av att aktiveras när det passar dig? Är det första alternativet du är ute efter är nog tyvärr inte vallhund lämplig över huvud taget, men är det andra finns det flera raser som kan passa. Som redan nämnts skulle jag nog säga att sheltie, finsk lapphund och isländsk fårhund kan vara raser att kika närmre på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

zakkris
7/16/15, 2:52 PM
#18

Eftersom min nuvarande skulle vara min tävlingskompis men som sen vägrar arbeta med mig så är det de jag vill ha, en kompis som vill träna med mig men som samtidigt kan gå bra ihop med min tik. Jag gillar spår, kommer göra till hjälphund på olika vis, agility är skitkul

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Kitten86
7/23/15, 7:52 PM
#19

Kan hålla med vad någon ovan skrev att sheltie skulle kunna passa dig. Rasen är överlag aktiv och energisk men sen är alla sina egna individer, så det finns dem som är mer soffpotatisar. De är ju som alla vallhundar med till 110% och håller koll på en osv även om de befinner sig längre bort. Mina två kan gå rätt långt ifrån mig, men ändå hålla koll, medans flera andra jag känner håller sig relativt nära sina ägare även när de är lösa…

Vet ju inte om det finns något mönster i hur du mår, men jag har två stycken shelties som är mycket aktiva men ändå med tydlig av och på knapp vilket gör att man utan problem kan ha lugnare dagar (typ vid sjukdom osv) även om det gäller flera dagar i följd. Är f.ö en ras som blir vad man gör den till och som passar till en massa olika aktiviteter 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

reverse
7/28/15, 6:30 PM
#20

Om det är det där med att hålla koll på dig och veta var du är som är det viktiga, så behöver du inte stanna vid vallhundarna, tycker jag. Har du kollat in pudlarna? Jag har en Australian shepherd och så har jag en dvärgpudel. Dvärgpudeln kan jag ha lös varsomhelst, finns inte på kartan att hon har intresse av att sticka ifrån mig, hon håller sig alltid i närheten och verkar ha järnfast koll - så fort jag rör mig vidare kommer hon rusandes med. Pigga, alerta, glada - men ställer väldigt lite krav jämfört med aussien. Då har jag ändå en lugnare aussie vad jag fått höra. Och för utställning kan du inte få det roligare än med en pudel, typ. ;) Just sayin'. 😎

 //Lina

Annons:
Cahira
7/28/15, 6:50 PM
#21

#20 +1 på den. :) Kikar in pudel om och om igen jag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

zakkris
7/28/15, 6:59 PM
#22

Tackar för alla svar, nu har dock min sambo blivit väldigt jobbig så han har godkänt två hundar som får flytta in, chihuahua och Shiba. Så jag ger upp å satsar på häst istället…

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Cahira
7/28/15, 7:23 PM
#23

Jobbigt när folk sätter sig på tvären sådär. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

zakkris
7/28/15, 10:36 PM
#24

#23 har mycket att tänka på då han är hundrädd, men älskar hunden vi har nu, kanske för att ja hade henne innan han kom in i bilden. Men chihuahua älskar han då hans mamma har de. Och shibans utseende förälskade han sig i. Och jag vill inte uppfostra en chi så de är bara shiban kvar å de kan ja inte så mkt om än

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

reverse
7/28/15, 10:58 PM
#25

#21 Har inget negativt att säga om pudel. ;) I alla fall inte min. 😂

#24 De shibas jag träffat är väldigt charmiga hundar och jag gillar deras stil, men jag kan nog inte skriva under någonstans på att de håller koll på dig och är lätta att ha lösa på det sättet. Och all träning och prestation sker helt på deras villkor. Jag har skrattat hjärtligt åt shibas och deras kämpande ägare när de helt enkelt inte känner för att göra något den dagen. Charmiga som sagt, men man måste gilla den mentaliteten. 😃

 //Lina

Cahira
7/29/15, 12:36 AM
#26

Shiba är väldigt kattlika. Renliga, håller sig till sin person och är inte så intresserad av främmande människor. Jaktras i grunden så jättesvåra att ha lösa och kan vara kräsna med mat och kan vara svårmotiverade i träning. Med betoning på KAN. Jätteunderbara hundar, åk till en kennel och träffa rasen vet jag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

zakkris
7/29/15, 10:35 AM
#27

#26, han är en kattmänniska kanske därför han älskar hunden. Min nuvarande tik jagar med om hon får syn på något, så hon går inte heller att ha lös överallt så det är ju inte hela världen. Men jag får se, den är iaf roligare än chi

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Idlil
7/30/15, 11:47 AM
#28

Sheltie skulle jag också säga. Vi har några grannar som har den rasen och den är ju helt fantastisk. Säger som ovanstående, den är nog mest lik den du har idag. :) Glad och positiv hund som älskar långa promenader och kärlek

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Upp till toppen
Annons: