Annons:
Etikettvardagslivet
Läst 1790 ggr
fridarebecka
2015-06-30 22:14

Vallhundar ensamhetsträning?

Jag är lite inne på att skaffa "vallhund" som nästa valp, närmare exakt bearded collie. Men en sak som jag oroar mig för och som får mig att tveka är att jag hört att vallhundar kan ha svårare att lära sig att vara ensamma eftersom de är avlade för att arbeta nära sin ägare, vilket låter väldigt logisk. Ni med vallhundar, är detta något ni märkt av? Tycker ni att era vallhundar generellt haft svårare med ensamhetsträningen än hundar ur andra rasgrupper?

Annons:
Cahira
2015-06-30 22:48
#1

I mitt fall har det varit rätt så lika mellan de olika hundarna faktiskt. Tagit två omplaceringar i samma ålder, mittel och bc/corgi och jag hade mycket svårare att ensamträna mitteln än jag hade med blandisen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2015-06-30 22:57
#2

Ingen av mina vallisar har varit svåra att ensamträna, hur bc'n blir vet jag inte, men jag gör ingen big deal av det heller

-

vallhund
2015-07-01 00:04
#3

Jag är inne på min 9:e vallhund, varken nuvarande eller tidigare individer har haft några sådana problem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

isla
2015-07-01 10:32
#4

Får (skapar) du en hund som följer dig vart du än går, så ja, då kan du få problem. Lär du hunden redan från början att det är okej att vara i tex köket medan du är i vardagsrummet och att den inte måste ligga utanför badrumsdörren när du går in där för du kommer inte att försvinna i all evighet. Då kommer det inte vara några problem att lämna den ensam hemma heller. Detta gäller förstås inte bara vallhundar utan alla raser.

russin
2015-07-01 17:20
#5

MIna heeler har varit lätta att ensamhetsträna. Polly krävde vissa små justeringar som valp/unghund, men ändå lättare än flertalet andra hundar jag haft.

Dom är även väldigt lätta att lämna på bortaplan. Dom har varit med några gånger när vi sovit på vandrarhem och det är inga problem att lämna dom ensamma i rummet när jag t ex är iväg och käkar mat, duschar mm. Som sover lugnt 🙂

Som jämförelse: min sista shar-pei var alltid superlugn att lämna ensam hemmet - men borta gick inte oavsett känd plats eller inte. Hon åt sig ut🤐

[Annamaja27]
2015-07-07 15:24
#6

Ingen av mina vallhundar har varit ngt problem att få att klara att vara själva. Kompisens schapendoes är lite kinkig. Den enda jag känner till så här på rak arm

Annons:
CissiD
2015-07-08 15:44
#7

Har en Heeler jag med och han har varit jobbig att ensamhetsträna. Men jag tror nog snarare det handlade om mig och min sambo än om honom. Så kan de gå med första hunden. Nu när det väl börjar funka (alltså matte och husse har slutat oroa sig så mycket) så har det börjat gå riktigt bra. Tror inte det i vårat fall hade spelat någon roll om det varit en annan rasgrupp vi hade nog haft samma problem ändå.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Stormvindh
2015-07-19 13:36
#8

Min tjej har inte heller varit några större problem! Som valp var hon en ängel, sen kom hon in i någon fas då man skulle tugga på ALLT. Det löste vi med att stänga in henne i köket och alltid lämna henne med aktiveringsboll, gömma godis och lite liknande. Det tog någon månad eller två (fick ju ensamträna lite på nytt såklart) men idag är det inga problem alls så länge hon är instängd i köket bara. Tror hon känner sig tryggare så än i hela huset och det är ju såklart olika :)

Medarbetare på Vallhundar

Fialialej
2015-07-20 20:33
#9

Alva är besvärlig att lämna själv efter perioder då jag haftmed henne överallt hela tiden, men det löser vi lätt genom att konsekvent lämna henne en stund själv hemma nästan varje dag även om det hade passar att ta med henne. Då är det lugnt. Lär sig snabbt osv. Har ingen erfarenhet av att lämna henne själv på andra platser än hemma eller i bilen, men tror inte det skulle vara några problem.

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
2015-07-21 23:05
#10

Väldigt individuellt. Tror inte direkt att man kan generalisera där faktiskt. :) som tex har Jag haft jättemycket problem med min hund (hon tycker fortfarande det är pest och pina att bli lämnad, men accepterar det för det mesta. Men det tog tid, och jösses vad vi kämpat med det där! Sen hennes kullsyster kunde inte brytt sig mindre ens från första början, haha. :))

Upp till toppen
Annons: