Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3408 ggr
Cahira
2015-06-24 22:17

Vallhundar klotterplank

Klotterplanktråden försvann visst så vi gör en ny. Den funkar som god morgon, god kväll, hundsnack, livssnack och allmänt om allt och inget. Bra dagar, dåliga dagar, skryt… allt mellan himmel och jord. 🙂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-06-24 22:27
#1

Som ni vet så är Digger åldrande och går utför. Sedan vi började mata honom kattblötmat som "skämma bort på slutet utöver hundmaten" så fick han lite muskler tillbaka och har blivit mer sig själv igen. Tänderna är okej och han var nyligen i poison ivy så han har varit medicinerad för utslagen och mår äntligen bättre från det. 

Men jag kan inte låta bli att planera hur livet kommer bli när dagen är inne. Apache och Digger sover i garaget för de är tryggast där och det är svalaste stället på sommaren och uppvärmt på vintern. Men utan Digger kan inte Apache vara där ensam för då är han ensam hela natten och ensam större delen av dagen när han inte vågar vara inomhus så jag smider en plan på hur jag ska få honom att komma över rädslan och bli rumsren så effektivt och smidigt som möjligt. Åtminstonde för att sova inomhus med oss nattetid så kan han få vara ute på dagen om han vill men jag kan inte låta honom sova ensam i garaget hur trygg han än är där nere. Förändringar måste ske. Och allt börjar med en träningsplan känner jag. Drömmen vore att han kom över rädslan så han kan vara inne som en vanlig hund men jag vet inte hur långt han kan komma med det med sin bakgrund och sina nerver. 

Återstår att se. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-06-25 04:13
#2

Första träningen inför Diggers försvinnande påbörjad och jag har inte varit såhär stolt över Apache på väldigt länge! Vi har slarvat med passivitet så han fick sova 3 timmar och sedan tränade vi 5 minuter på baktasstarget som vi misslyckats med i väldigt många olika försök och sovstunden måste ställt om hans hjärna för vi lyckades! Jag kunde dirigera honom att backa upp på baktasstargeten och backa in mellan mina ben och han var lugn och metodisk och kändes äntligen mer vuxen. Det var på tiden!

Eftersom han är sån special case har jag aldrig tänkt på att träna passivitet före träning förut! Och i somras bestämde jag att inte tävla med honom för han haltade framtill och jag trodde det var hans kroppshydda men han har inte haltat sen dess så det var nog bara en lätt stukning. Så jag ska drömma och jobba mot tävlan igen med honom. Han är verkligen min drömhund när det kommer till vad för hund jag vill tävla i freestyle med och jag vill inte ge upp så lätt. Kommer även nyttja agility för att jobba på mod i arenan men finns ingen brukshundklubb här så enda sättet vi kan vara på en riktig bana är om vi går en kurs och det är han inte redo för. Så sommarens hemmabygge av agilitybana blir lite mer avancerad än att bara komma över rädsla för pinnar som första tanken var! Ju mer han kan lära sig på hemmaplan desto mer kan jag få ut ur mina pengar när vi går en kurs. :)

Jag är taggad och motiverad just nu!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Promenadmatte
2015-06-25 18:16
#3

Härligt att läsa! 😃

Jag fick sommarlov igår så jag är allmänt nöjd och glad jag!

Bit inte när det räcker att morra.

Sugar Mist
2015-06-25 19:43
#4

Pass, avmaskning, besiktning fixat. I övermorgon flyttar lillpojken ✨

-

Cahira
2015-06-26 05:52
#5

#3 Grattis till sommarlov!

#4 Nytt kapitel på G med andra ord! ✨

Vi köpte träd idag. Känner mig väldigt glad över det för idag hade min bror fyllt 30 och de planteras i hans minne. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-06-27 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Minns ni unge herr räddhare som var rädd för allt i denna värld?

Han är inte rädd för pressänningen. ❤️ Att utsätta honom för olika underlag är SÅ bra träning för honom! 

OCH!

Han vågade cavaletti och han vågade snurra och spinna runt en pinne han som är så rädd för käppar. GUD vilka framsteg!!!! ✨

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Sugar Mist
2015-06-27 23:54
#7

#6 Världens bästa patchie <3

-

Cahira
2015-06-28 00:52
#8

#7 Ja min Apache appi-puppy pooki patchi badgerfox är verkligen en stjärna! ✨ Känns som att jag får allt gratis med honom trots att jag jobbat så länge på hans rädslor. Vissa saker bara klickar en vacker dag!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-06-29 19:20
#9

Gud vad ONT jag har idag! Jag hade tänkt träna hemma agility idag men det blir nog inte av. Nerv i kläm och värk i hela kroppen. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2015-06-29 19:27
#10

#9 Hoppas du blir bättre *skickar nospussar från Penny*

-

Cahira
2015-06-29 19:32
#11

Åh Penny. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-04 06:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Denna bild beskriver hur normal min dag var.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Qepta
2015-07-04 08:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Aryah har brutit sin ena canintand. Var till vetten och tack och lov behöver tanden inte opereras bort. (Då hade våra IPO planer varit som bortblåsta). Tanden ska rotfyllas i Falun den 29. Tack och lov för försäkring!! Fluff (Izor) åker ut på landet på semester för att underlätta för mig här hemma då Aryah inte orkar göra så mycket.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Annons:
Cahira
2015-07-05 05:39
#14

Aj aj, lycka till med tanden! 

Idag fick Apache hjälpa mig ta hem en äldre kalv (född november) att hitta hem till mamma igen…. men inte på sättet man förväntar sig av en vallhundkorsning. Nä… våra black angus jagar gärna bort coyotes och hundar så även om det inte var planen när jag gick ut med Apache så märkte jag att kalven fick intresse av hunden så jag gick med honom för att locka hem henne och hon följde efter. 

När hon var nästan hemma och mamma äntligen svarade hennes rop så platsade jag Apache i skuggan och öppnade grinden och kalven gick hem. Att black angus instinkt att jaga hundar är så stark redan i kalvålder "räddade" situationen för jag hade aldrig kunnat få hem henne annars. Men det såg sjukt dumt ut när hunden tittade över axeln och kalvens jaktinstinkt vaknade och hon blev kaxigare och kaxigare. Så bakvänt att jag kunde inte låta bli att skratta för mig själv bra länge efteråt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

reckon
2015-07-05 16:48
#15

Då vi nyligen insåg att vi ganska snabbt fick lov att göra något åt bilsituationen nu när vi har två hundar varav en valp som växer som ogräs och kommer bli rätt stor, så åkte vi iväg imorse och köpte oss en kombi. Så nu kommer vovvarna få åka bekvämt! Vi åkte in och köpte ett hundgaller på en gång och så ska vi köpa toning till rutorna. Dock sade bilhandlaren att det var en lambdasond (?) som skulle behöva bytas och när vi var nästan hemma började motorlampan lysa… Typiskt. Nu hoppas vi verkligen att lampan slocknar när vi byter den där makapären, annars blir det nog inte så kul.

Bilhandlaren hade en hund som strosade runt på gården, och vi kom in på hundar eftersom vi skulle köpa en ny bil pga våra hundar. Han säger "Jag fick hunden i inbyte för en bil. Förra ägaren sa att det var en border collie. Ser hon ut som en sån eller?" 😃 Han hade nog mer koll på bilar än på hundar tror jag… Men hunden såg ut att ha det bra där på gården. 🙂

russin
2015-07-08 10:29
#16

Tiden går rätt snabbt har jag märkt, men den kunde gärna få gå ännu lite fortare 😃

Nu har det gått två veckor sedan Polly parades, så om en vecka eller två bör jag kunna börja se lite förändringar på tuttarna om det blivit något. Eftersom det är 5 dagar mellan första och sista parningen, så finn det lite spann i tid.

[[Narwayn]]
2015-07-08 13:23
#17

#12 Åh, bilden påminner mig om för 6 år sedan när jag hade hämtat en moderlös kalv till min ko - då hade några turister kört bakom mig och sett kalven så de stannade till vid vår grind och frågade mig om det var vanligt att vi i Sverige körde runt våra lantbruksdjur ^^

Cahira
2015-07-10 20:56
#18

Kalven klarade sig men på söndagen lyckades mamma ko ge mig en hjärnskakning så jag har inte kunnat eller fått sitta vid dator, därav min frånvaro. Jag känner mig bättre dock och borde kunna vara lite mer aktiv igen. :) Kalven fick heta Miracle för det var ett smärre mirakel att hon överlevde. 

#17 Haha ja det är inget man ser varje dag! Hos veterinären hade folk/andra djurägare sagt "Titta på den stora hunden!" "Det är ingen hund det är en KALV!" osv. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Promenadmatte
2015-07-11 17:49
#19

Har varit med en vän på en heldag med vallträning hos Kalotes Kennel! Mycket roligt, givande och intressant även för en icke-hundägare som mig :) Det blir definitivt en del vallning med framtida hunden! :D

Bit inte när det räcker att morra.

[[Narwayn]]
2015-07-12 22:46
#20

#18 Haha, undra vad de trodde att den "hunden" hade för raser i sig ;)

Annons:
Cahira
2015-07-13 03:25
#21

Mikes son som var här och hälsade på i april avled plötsligt i fredags enbart 37 år gammal. 💔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-07-13 07:37
#22

Men usch så hemskt😕

Cahira
2015-07-13 07:40
#23

Ja det tog sex timmar från att bara åka in och kolla något på sjukhuset till avliden så det är verkligen en chock. Han sövdes och pulsen blev svag och han fick inte nog med syre i kroppen och hux flux fanns han inte mer.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-07-13 07:43
#24

Livet kan förändras så otroligt fort 😕

Cahira
2015-07-13 07:45
#25

Ja verkligen..

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinDajSon
2015-07-14 20:59
#26

Men fy så hemskt, beklagar…

vallhund
2015-07-16 20:53
#27

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Majken!
2015-07-16 20:59
#28

Jag brukar försöka undvika skryt, men nu tänker jag faktiskt häva ur mig. Min hund har alltid varit en otrolig arbetsmaskin, orkar allt och lite till och vill alltid ställa upp. Problemet har varit att hon inte gått att styra och hon har blivit vida känd för sin bristande impulskontroll. Men nu, nu jävlar, nu vänder det!

Ikväll har jag skickat henne rätt på andra, tränande ekipage och med gott självförtroende vetat att så snart jag ger henne signalen så avbryter hon och kommer till mig. Det är otroligt, 2,5 års slit och nu fungerar precis allt. 

Så, slut på skryt!

Cahira
2015-07-19 02:40
#29

#28 Härligt!! 👍

#26 #27 Tack. 🌺

Begravningen är avklarad men det är drama och strul från hon som sa att hon skulle stå för kostnaden och nu lägger kostnaden för oss och vi försöker få ihop pengarna för allt hon anordnade som lätt hade kunnat bli flera tusen billigare. Uppepå det så gör hon förlusten mycket svårare för alla andra så det är ett nätverk av folk vi försöker stötta på samma gång. Jag hatar drama. Och lider med Mike och alla inblandade. Jag hoppas detta lugnar sig snart så man kan börja funktionera normalt igen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-07-19 13:47
#30

Polly har över en natt gått från att vara hysteriskt glupsk till att tycka att allt utom torkat hjärta är äckligt - det har nu gått lite över 3 veckor sedan parning 🙂 Få se hur länge matäcklandet håller i sig och om jag kommer behöva göra mig till lite extra för henne eller inte. Förhoppningsvis kommer matlusten igång igen inom en vecka ❤️

Få se om hon dräktighetsfejkar eller inte 😉 men jag tror inte det då hon fått mer tuttar än hon haft tidigare. Hon är lugnare och inte alls lika aktiv ute även om hon aldrig tackar nej till lek  med matte - och vill gosa hela tiden hemma ❤️

LinDajSon
2015-07-19 15:13
#31

Jag har börjat valla in mina får. Ett pass hittills. Min fina lilla vallhund, oj vad hon gör det bra…

Cahira
2015-07-19 19:16
#32

#30 Spännande! Hoppas det tog sig! :)

#31 Härligt! ✨

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

reckon
2015-07-20 18:48
#33

Idag filmade vi när hundarna lämnades ensamma i en timme. Valpen brydde sig inte ett dugg utan gick direkt och rullade ihop sig i soffan. Efter en stund gick den vuxna hunden dit och lade sig nära.  Den vuxna var inte lika avslappnad som valpen utan sprang till dörren ett par gånger och satte sig upp och lyssnade ibland men han gnällde inte och sprang inte omkring en massa utan låg ner och vilade för det mesta.

Så härligt att ha en så trygg valp, och så fint att se att den vuxna går och lägger sig nära valpen. Jag tror han söker stöd av valpens lugn. Vår fyra månader gamla fantastiska collie-kille. ❤️

Cahira
2015-07-20 19:53
#34

Härligt Reckon! Vilken mysig bild!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
russin
2015-07-21 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Absolut är Polly dräktig och nästan 4 veckor gången nu. Lite, lite mage börjar komma och spenarna växer🙂

Galenpannan är numera oerhört lugn på promenader och inte alls den tokfian hon brukar vara. Mycket svårt med maten sedan några dagar tillbaka och vill knappt äta något alls, men det ska förhoppningsvis ändra sig framöver. Nu 5 spännande veckor kvar av väntan 😃

Mesta sysselsättningen enligt henne nu är att vila sig i form…

Nalidja
2015-07-21 13:33
#36

#33 Vilken lycka att se den vuxna finna trygghet hos valpen, det är ju superbra :) Dom ser ut att ha det riktigt mysigt!

Cahira
2015-07-21 19:40
#37

#35 hejja Polly! ✨

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-28 17:56
#38

Nu är jag tillbaka på fötter och får äta mina mediciner igen så jag mår toppen just nu! :) 

Har några läkarbesök på listan annars är jag full fokus på iFokus igen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-29 20:47
#39

Hur har ni det idag?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-07-29 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Bara bra, förutom att det regnat vräkregn till och från hela dagen lång….och igår….och ska göra imorgon….. blä vilken blöt sommar !

Men jag har en växande gosig mage att kela med och det är inte illa  😃

Idag är det 5 veckor sedan första parningen och Pollys midja försvann hux flux nu på bara några dagar ❤️

Cahira
2015-07-29 22:53
#41

Fina vackra preggopolly! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
russin
2015-07-30 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#42

Det har regnat en hel del denna sommar och just inatt vräkte det ner hela natten. Bron till/från skogen brukar vara en halvmeter över vattnet sommartid…..nu flera decimeter under vattnet 🤐 Under dom 15 år jag gått i denna skog, så har jag aldrig sett bron stå under vatten. Det kan vara precis vid kanten under snösmältningen under våren, men aldrig att den hamnat under och främst inte sommartid !

Polly kom precis över genom att gå på tå i vattnet - Mini fick jag bära, för hon hade fått simma och hon vägrade.  Kompisens ena hund råkade kliva över kanten på bron - som inte syns - och blev blöt. Men hon gillar att bada oavsett, så det gjorde inget. Själv var jag glad över höga gummistövlar idag 😃 och att det finns räcke, för det gick liksom inte att se var bron var pga vattenfärgen…

Kompisen hade stora hål i sina gummistövlar, så hon valde att ta av sig dom och gå barfota - svinkallt i vattnet 😭

Cahira
2015-07-31 03:00
#43

Jisses vad mycket vatten!! 😮

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2015-07-31 03:02
#44

Vi har börjat cykla, går asbra, han är så lyhörd så vi ska börja med cykelmotionen for reals nu, så det kan bli lite muskler på lillen😃

Utöver det så har vi köpt flytväst så vi simmar några gånger under veckan och vattentraskar(läs rusa runt som idioter och hoppa över vågor) nere vid havet då och då

-

Cahira
2015-07-31 03:06
#45

Åh tänk om vi kunde vara träningsbuddies Sugar Mist. :) Vad kul det hade varit! Jag vill också göra allt ni hittar på. *smått avis på mitt lilla lantställe* 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2015-07-31 03:09
#46

#45 Haha åh ja, det hade varit amazing, synd bara att du bor tvärs över världen 😭

-

Cahira
2015-07-31 03:10
#47

#46 Haha ja jag kunde nog inte varit mer långt ifrån. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2015-07-31 03:20
#48

 #47 Du hade kunnat varit i alaska ;)

-

Annons:
Cahira
2015-07-31 03:23
#49

Så sant så! ☝️ Fast det kasnke blev närmare om man åker åt andra hållet i världen? Andra varvet runt jorden?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2015-07-31 03:26
#50

Nej sluta.. Klockan är halv fyra här, är inte gjord för sådan matte eller geografi🤦‍♂️

-

Cahira
2015-07-31 03:29
#51

Haha det är jag aldrig 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-08-05 23:45
#52

Tog en helt fantastiskt underbar promenad idag med hundarna. Är inte så hög luftfuktighet längre och mindre mygg så är första långpromenaden på en månad och pekingesen har verkligen lagt på vikt under tiden. Så för att banta honom inför vintern så blev det en timmelångpromenad - trodde jag. Tog 2 timmar för stackarn har nog aldrig motionerat så mycket i hela sitt liv. Behövde stanna och vila i varje skugga vi såg för han var så slut på och verkade ha ont i lederna trots sina tillskott. Längtar tills vikten kommer av honom.

1 trött 4 otrötta

De andra, speciellt BC blandisarna verkade säga "Kom igen matte vad är du så slö för, lämna honom där och kom med oss och ha kul!" 

Stackars Andy, hoppas han orkar mer snart för dessa promenader kommer ske mer ofta nu när julivärmen är förbi! Han ska komma i form innan vintern! 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-08-10 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#53

Åh, nu har vi haft ett gäng härliga dagar hos en kompis på deras ö - hundar som fått knata omkring och bara mysa och bada och själv har jag slappat och legat lite i solen. Dock inget direkt helkroppsbad då det var kallt - brrrr. Dock lite tvagning som är ett måste när det inte finns rinnande vatten 😃 Men bara 18 grader i vattnet, så var det inte så inbjudande med simtur - men det hindrade inte Polly. Trots att magen börjar bli rejält rund, så är vatten det bästa som finns. Nu tynger dock den dräktiga magen ner kroppen en hel del, så simningen blir klart jobbigare. Mini blöter gärna ner sig lite, men är inte lika galen som Polly.

isla
2015-08-10 21:06
#54

Hade en fantastisk dag ute hos fåren igår, med en hund som jobbade bättre än någonsin och bara en sådan sak räcker för att göra min dag! Att då komma hem och läsa på Facebook att två döttrar till denna underbara hund varit ute och tävlat, där den ena vunnit klass två i agility och nu blir uppflyttad till klass tre och den andra tog brons i U-SM i Freestyle, då rann tårarna längs mattes kinder kan jag lova. Fantastiska hund!  Idag har hon gjort ett super träningspass i lydnad och i morgon är det sök som står på schemat. Jag läste idag att man tydligen kan göra diamanter av askan efter sina kära. Långt ifrån gratis, men ett sätt att bära med sig sina älskade för evigt. Ofta sätts diamanten i ett smycke; ring eller halsband. Priset ligger mellan 27000-154000:- . Vad säger ni, är det något ni skulle kunna tänka er att göra? http://www.strandaren.se/nyheter/bli-en-diamant-nar-du-dott

Cahira
2015-08-10 21:29
#55

#53 Underbart det låter och underbara bilder!

#54 ååh grattis till dom! Det finns även halsband där du kan ha askan i halsbandet om du vill bära med dig askan av familjemedlem eller djur som passerat regnbågsbron. :) 

Etsy har flera olika, vissa jättefina. https://www.etsy.com/search/handmade?q=urn+necklace&ref=related

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
emmieswords
2015-08-11 12:48
#56

Hej alla Vallhundsälskare och ägare där ute, skall själv skaffa mig min första vallhund, en border collie.  har miljoner frågor och har läst på som en galning.  Vet vad jag ger mig in på men ändå har man hunra frågor som snurrar i huvudet. tacksam att denna gruppen finns. Längtar så efter min nya Familjemedlem.

isla
2015-08-11 13:27
#57

#56 Välkommen hit! Jag har svarat dig i din tråd och du är välkommen att ställa alla frågor du har till oss. Inga frågor är för dumma, så tveka inte att fråga om allt du undrar över, så svarar vi så gott vi kan.

emmieswords
2015-08-11 13:39
#58

Tack snälla Isla! Är så glad att jag hittade hit.  Så man kan fråga och inte känna sig helt dum, haha.  Men de finns inga dumma frågor tror jag.  Kanske om man frågar , måste jag gå ut i  x antal timmar  med min BC? Då är man inte redo för en BC.  Jag vet att den måste aktiveras varje dag, itne bara fysiskt utan även mentalt och att man skall undvika, drag,kamp, kasta pinnar till en BC…

isla
2015-08-11 13:54
#59

#58 Nej, som sagt, inga frågor är för dumma och jag kan inte tycka att frågan om x antal timmar promenad är en dum fråga heller, jag menar, hur ska man veta om man inte frågar? ;) Dessutom har alla olika uppfattning om sådant och alla hundar är dessutom olika. Personligen anser jag inte att antalet timmar i skogen per dag är det avgörande, det avgörande är hur mina hundar mår.

Många gör just det felet, att de själva uppskattar dragkamperna och bollkastningen och glömmer att hunden kanske inte alls har samma utbyte av aktiviteten.

Cahira
2015-08-16 20:28
#60

Apache blev klappad av barn igår! Det är jättestort eftersom han för två år sedan gjorde utfall mot exakt samma barn och visade att barn varit elaka mot honom (med tanke på att han flyr allt annat men barn så gjorde han utfall mot men aldrig utfall mot något annat nånsin) så jag har hållit honom undan från barn. Men igår kände jag att barnen hade mognat nog att lyssna på instruktioner och jag försökte koppla honom och han litade på min närvaro och var jättesnäll och go med barnen. Härligt med hans framsteg hela tiden. ❤️ Kunde till och med koppla lös honom och han satt med ryggen mot barnen och njöt av klappningarna. Gick super! ✨

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Majken!
2015-08-16 20:38
#61

Och idag debuterade vi i söket, 10/10 i specialen! Lydnaden blev bara pruttdålig så poängen räckte inte till något att skryta över, men hunden fick beröm på sina fantastiska markeringar!

Cahira
2015-08-18 07:44
#62

Stort grattis Majken!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Sugar Mist
2015-08-18 15:44
#63

Jax finner sig i ro här, han har lärt sig att gå genom luckan i hundstallet och slår med den hårt på tassar och rusar in.. Ser riktigt lustigt ut!

-

emmieswords
2015-08-18 16:06
#64

Grattis Majken.  

#63: Jax är det en hund du tagit över? 
Han är himla söt :D

Sugar Mist
2015-08-18 19:51
#65

#64 Köpte i honom i början av Juli ungefär :)

-

russin
2015-08-19 18:54
#66

Baha - nu har Polly börjat bygga bo. Ute i trädgården 😂 Grävt en stor grop bakom min stora pipranka, så nu har jag fått sätta kompostgaller för så hon inte kommer bakom där. Gräver hon några decimeter till, så kommer hon ut under planket och det är inte bra 😉 Kan komma in fula saker utifrån då…

Cahira
2015-08-20 11:24
#67

Haha dom får så roliga ideer ibland :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ronja06
2015-08-21 09:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Härligt roligt tävlingsår! Debuterade i klass 3 i våras som resulterade i 3e plats med CERT i hög konkurrens av ca 100 starter. Vi tävlade vårat första mästerskap tillsammans i somras. Enbart felfria lopp levererade vi, och två guld tog vi hem. Både i lag och individuellt i agility! :)

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2015-08-21 09:14
#69

I usm kan jag tillägga :)

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
Cahira
2015-08-24 19:47
#70

Oj vilka priser, grattis! :)

Vi har en flaskkalv, jag åker till läkare nästan varje vecka och de hittar ingenting vad som är fel, är på nya mediciner och hundra andra saker så internet har inte fått mycket plats på sistonde. Uppepå allt har jag blivit sjuk och troligen plockat upp något virus eller nåt på något av sjukhusen jag skickats runt till så jag sitter med feber. 

Snart kommer vintern och saker blir återställda igen, ser fram emot det. Varit ett sjukt konstigt år. Fått fyra par tvillingar på ca 40 kor PLUS ett gäng trillingar som missföll i 8 månaden för tre ryms inte i livmodern till sist (oftast, finns mirakelfödslar där tre föds och lever men oftast inte). Elstängslet slutar fungera titt som tätt och vi vet inte varför och då rymmer nya tjuren till korna istället för att para kvigorna som han ska. Stress, jäkt och elände detta år. Speciellt då vi inte får använda hyrmarken för de ska "se över" saker så vi har försökt få hö att räcka hela vintern samt ha nog med bete åt alla. Att bli dålig uppepå det hjälper inte. Hundarna och hästarna blir understimulerade och jag kan inte göra något åt det. Sedan Mikes son dog har allt gått åt fanders och vad jag försöker säga är, beklagar att jag är borta jämt men just nu är det kaos här borta.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-10-25 15:05
#71

Nu har dom två första valparna flyttat ut och första natten i nya hemmen har gått bra. Den ena är nu i Norge och har charmat sin familj totalt.

4 kvar hemma nu och nästa två flyttar på onsdag, sen är en kvar till 2:a november innan den ska hämtas och flyga ända upp till Luleå. Efter finns "bara" Cookie kvar som stannar, men hon är en gädd-käft så det blir bra😃

emmieswords
2015-10-26 21:14
#72

vill bara säga att jag blir troligen matte den 19:de dec *lycklig*

isla
2015-10-28 10:31
#73

#71 Härligt att höra att allt gått bra! Jag längar sååå efter valpar, men har nog beslutat att det inte blir några valpar till våren, men man ska aldrig vara säker. Valpar är bland det bästa som finns! :)

#72 Spännande, spännande! Håller tummarna för att så blir! 👍

LinDajSon
2015-10-28 20:22
#74

Tragglat på med vallningen, hämten känns stabila. Testat av på drygt 200 meter, hon verkar inte göra skillnad på 100 och 200. Bra utgångar, tar ut lite för långt ibland… djupet i upptagen känns dugligt, framdrivningen stabil, hon tänker rakt och behöver sällan stöd. Fösningen klickar mer och mer men det är där jag saknar mest trygghet… hon föser stundtals bra men jag får stoppa henne från att gå runt rätt så regelbundet. Kontrollbehov! Nu har vi kört några pass på ett gäng baggar eftersom "the ladies" är på betäckning. Baggarna är lite annorlunda så både jag och hunden får tänka till, perfekt eftersom vi båda börjat bli lite hemtama med förutsättningarna både hemma och där borta. Man kommer inte framåt om man inte utmanar sig.

isla
2015-10-29 14:50
#75

#74 Fösning är ofta svårt om hunden inte har det naturligt. Kämpa på, det kommer! Jag kämpar själv med min ena tik som inget hellre vill än att lägga sig klockan 12 och behöver stöd, men med "myrsteg" så fixar de det till slut.

Jag skulle nog säga att det inte gör något att hon tar ut lite för långt. Hellre för långt (om det inte är flera km ;) ) än för tight. Har du möjlighet kanske du kan lägga ut en film när ni tränar? Alltid kul att se. :)

LinDajSon
2015-10-29 23:39
#76

Jao, hon har bra känsla för det när hon väl slappnar av så det ska nog bli bra. Hennes pappa var också lite sådan i början men blev en hejjare med några mil under tassarna. Väldigt lätt att fösa med i dag, lugnar fåren och vet vad han gör. :) Jag gillar inte när de går ut överdrivet långt, hamnar de bakom ett krön eller liknande kan de tappa kontakten med fåren. Ser flashigt ut men kan ställa till med problem också. :P Njae, blir aldrig av att jag filmar. Har precis fixat ett stativ till actionkameran så kanske blir det oftare nu.

Annons:
isla
2015-10-30 08:04
#77

#76 Jag förstår vad du menar, men med tanke på att de brukar kunna börja "fuska" med tiden och gå snävare, så lär hon minska avståndet så småningom när hon blir mer säker. Det fixar sig nog. :) Äsch då, fram med kameran. ;)

LinDajSon
2015-10-30 20:33
#78

Jag föredrar att hon inte etablerar känsla för överdrift. Hon är egentligen naturligt tight så det vida har kommit genom mycket träning och framvuxen förståelse från hennes sida för varför hon ska vidga. Mina egna får hjälpte till med det eftersom de är så rörliga och lättpåverkade. :) Jag tänker som så att jag undviker att uppmuntra de gånger hon går för långt ut så länge det inte blir en ovana, och så lägger jag in en "in-signal" om jag behöver kalla in henne närmre vid något tillfälle. Inget superproblem men jag anser att man bör ha ett litet öga på avvikelser och överdrifter. Jag har en målbild och jag vill att hon ska förstå exakt vad den är. Önsketänk men… ;)

Sugar Mist
2016-03-31 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Dehär med vallning var väldigt, väldigt, väldigt kul 🐶

-

emmieswords
2016-04-02 14:48
#80

hoppas min lilla Svipp blir en grym liten får vallare :D

Upp till toppen
Annons: