Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 2352 ggr
Torreador
2015-06-13 11:43

Vilken vallhund till nöt?

Vi har funderat i flera år på att skaffa en vallhund till hjälp här på gården. Vi har en mjölkgård med 150 mjölkkor och mjölkar i grop. Tanken har alltid gått till Border Collie men nu har vi fått råd från en bekant att Working Kelpie funkar bättre till nötkreatur.

Någon som vet om det stämmer eller som har erfarenhet? Det hade varit roligt att höra från andra som använder vallhundar i sina mjölkbesättningar. Oavsett ras så klart. Vi ska hälsa på en gård i Skåne i sommar som har BC till sin mjölkbesättning.

Tips och råd någon?

(Tills vidare har jag lånat en "defekt" Border Collie denna veckan som hjälpt mig i gropen ;-)  http://bondmoran.nu/?p=14293 )

Tips och råd tas tacksamt emot för nu har vi bestämt ATT det ska bli en vallhund här på gården men inte vilken ras. Om det ens spelar någon roll?

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
vallhund
2015-06-13 12:17
#1

Jag hade BCs till våra mjölkkor o finullsfår. Att fösa kor till o från mjölkgrop klarar de flesta vallisar som är styrbara på avstånd. Djuren måste dock vara invallade samt ha förtroende för hunden.

Invallning är A o O. Mjölkkor brukar vara lättinvallade, dock inte nykalvade kvigor eller tjurar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Torreador
2015-06-13 15:36
#2

Vi tänkte köpa en "färdigtränad" eller grundutbildad hund nu första gången eftersom vi inte haft vallhund förut. Nästa gång kanske det kan bli en valp. Vi har alltid haft hundar så vi är vana vid hundar. Både sällskapshundar och jakthundar.

Är det rätt tänkt?

Man får väl vänja dem vid hunden succesivt och helst redan när de är små. 

Tjurar har vi inga men kvigor har vi så klart :-)

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Cahira
2015-06-14 02:14
#3

Tror både BC och WK kan göra jobbet. :) Men jag själv hade nog satsat på WK för nöt. Har ni haft jakthund borde ni klara vallhund galant. :) Starka instinkter. 

Finns vallkurser och massa hjälp att få, att skaffa en färdig vallhund är nog bra tänkt. :) Men ha hjälp på hemmaplan och bli utbildad hos instruktör är min rekommendering.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2015-06-14 05:27
#4

Bra tänkt med en tränad vallhund, de är dessutom lika avdragsgilla som en traktor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LinDajSon
2015-06-14 07:23
#5

Handlar mer om individ. Alla hundar är inte lämpliga till nöt oavsett ras. En bra nöthund har framför allt gott självförtroende, stort tålamod och är inte lättskrämd. Den klarar av att komma nära utan att bli nervös, den klarar av att ge djuren avstånd när det behövs. Den kan ta en konflikt och när den vinner försöker den inte ge ett tjyvnyp bara för att. Den klarar av att fortsätta jobba även om den får en spark eller blir trängd. Väldigt nerviga, svaga, nervösa och spattiga hundar och hundar med lågt självförtroende blir sällan bra nöthundar. Hundar som.bara härjar eller "ser väldigt tuffa ut" (folk brukar tycka det om överdrivet pushiga hundar…) är inte heller idealet för de skapar onödiga konflikter och stressar djuren när det inte behövs. En modig, trygg och balanserad hund är nog det optimala. :)

Cahira
2015-06-14 19:36
#6

#5 Bra inlägg. :) 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Torreador
2015-06-18 18:04
#7

Jag längtar tills det blir dags!!! Jag har letat lite men inte hittat några till salu än. Vi ska hälsa på en gård i Skåne i sommar (när vi nu ska hinna det…) som har BC till sina mjölkkor. Det ska bli kul att se det på riktigt och inte bara på film.

Sedan ska man ju hitta en lämplig hund också. Kanske inte så lätt?

Har ni tips om vart man vänder sig så hojta gärna till. Har så klart kollat blocket och de få annonser som låg på vallhundsgruppen (eller vallhundsklubbens?) hemsida men hittade inget där.

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Sugar Mist
2015-06-18 23:39
#8

Det ploppar upp hundar på vallreg till och från, och att kika på intressanta uppfödares sidor då och då kan vara smart då det kan ploppa upp någon äldre hund som på grund av ett och annant inte kan bo kvar.

-

Talidass
2015-06-19 23:35
#9

Västgötaspets är en nötvallare :)

Sugar Mist
2015-06-19 23:42
#10

#9 När det gäller nötvallare finns det flera av våra vallhundsraser som är framavlade för det men som inte används i det idag och andra som används sporadiskt och vissa som används aktivt för vallning, men västgötan är inte den senare. En BC eller WK är ett mycket säkrare kort, speciellt när det gäller större grupper av djur, eftersom de avlas endast på sina egenskaper i hagen :)

-

Cahira
2015-06-20 01:17
#11

Som #10 säger, corgi och västgöta är rätt svårt att få tag på linjer som har instinkterna tillräckligt intakta att kunna utföra arbetet bra och säkert vis utan att bli ihjälsparkad. Men WK och BC prestationsavlas fortfarande vilket ökar chansen enormt att få en hund som klarar av jobbet psykiskt och fysiskt.

Lite som huskies vs samojed. Är inte många som köper ett gäng samojeder för släddrag längre utan det är husky som utför arbetet oftast. Både alaskan och siberian - och malamute förstås. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Torreador
2015-07-02 11:43
#12

Det blir en WK eller BC, absolut. Men vi får se vilken av dem, vi tittar vidare på båda två. Ska snart åka och titta på en gård som har BC i mjölkproduktionen, ska bli sjukt spännande :-)

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Tuulikki]
2015-07-06 20:34
#13

Jag tycker Babblis passar utmärkt som reserv-bc😃

Annons:
Torreador
2015-07-06 22:22
#14

Hahaha eller hur!!! 😀 /

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Upp till toppen
Annons: