Annons:
Etikettatt-börja-valla
Läst 2079 ggr
Wigstrom
2015-06-12 23:59

Nöt,- och fårvallare.

Denna fråga kan ha hamnat i fel kategori, men hittade inte riktigt rätt fack. 

Hur anser ni att en bra vallhund skall vara mot nöt och gentemot får? 
Kan en vallhund vara riktigt bra på båda djurslagen eller kan man bara vara "bäst" på ett och annars medioker på båda? 

Är det fördelaktigt att ha mer eye mot får och mer kroppsvallare på nöt, eller spelar det ingen roll?

Annons:
Cahira
2015-06-13 05:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan en vallhund vara riktigt bra på båda djurslagen eller kan man bara vara "bäst" på ett och annars medioker på båda? 

Ja de kan vara bra på båda, ja de kan vara bäst eller medioker. De kan rent av vara kassa på båda med. :)

Om det är fördel eller ej vågar jag inte svara på men så länge fåren blir flyttade blir ju jobbet gjort. Nötvallare måste ju vara "hårdare" för att kunna flytta en tjur och många (med betoning på många) raser som togs fram för nötvallning är mer "tjockskalliga" och skärpa/kraft är mitt intryck jag fått. Men så har vi working kelpie som jag fått se arbeta både får, kor och gäss. Samma individ. 

Vi har ju även t.ex. lapphundar som gärna vallar med skall och lapska vallhunden vet jag inte riktigt hur den arbetar motför lapphundarna eller kelpien. Har inte sett de i arbete även om jag mött rasen utanför arbete. 

Skallvall är nog inte att föredra hos lättstressade djur kan jag tänka mig. Men eye eller kroppsvallning - jobbet blir förhoppningsvis gjort och det är ju huvudsaken. :)

OBS jag vallar inte själv så hoppas du får fler svar med fler erfarenheter bakom. Min hund tjuvvallade som ettåring och fångade det på bild en gång. Han är BC/corgi och han använde läten (typ morrliknande hot) med upp-puffning och snappa tänderna för att få korna att röra sig och sedan travade han bara bakom med kragen i full skrud. Riktigt läckert att se. Men korna blev farliga mot oss av att bli vallade så ingen vallning för vår del. Han tjuvvallade hästarna också vid nåt tillfälle men tjuvvallningen slutade när han inte var understimulerad längre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: