Annons:
Etikettövrigt
Läst 3118 ggr
Cahira
6/7/15, 3:49 PM

Moraldiskussion: Hörapparat för hundar

Moralfråga, tycker du det ska finnas hörapparater för äldre hundar? Diskutera men diskutera vänligt, vill inte behöva varna folk, stänga tråden, ta bort inlägg och så vidare. Om du vill uppjagad, ta en paus från datorn.

Tack. 🙂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
6/7/15, 3:50 PM
#1

Jag tycker det. Digger hör dåligt och det kunde gått illa häromdan då en kviga ville attackera honom. Men det skulle nog krävas operation.

Jag vet inte om det finns redan men man kan ju ha moraldiskussion ändå. Då digger är så gammal blir det visselpipa istället.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sealle
6/8/15, 12:47 AM
#2

Nja, det tycker jag nog inte. Tycker inte behovet är stort nog, finns ju massa annat att göra ifall man har ett djur som är dövt/hörselskadad (t.ex. handsignaler). Ser inte någon poäng med att lägga tid och resurser för att forska fram sådant.

Cahira
6/8/15, 2:42 AM
#3

#2 Tack för svar. :)

Min ena äldre hund börjar höra dåligt och han lever ju lös på gården så tanken slog mig att starta sådan diskussion. Även om det inte var många som hade så många åsikter under dagen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
6/8/15, 3:27 PM
#4

Egentligen lider ju sällan en hund av att höra dåligt, men dom kräver extra uppsikt och det är en annan sak 🙂

Maria
6/8/15, 3:28 PM
#5

Hur vet man t.ex  hur den ska ställas in så att det inte blir ett obehag för hunden? Jag hade aldrig gjort det.

Däremot hade jag försökt underlätta på alla andra sätt för min hund.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

russin
6/8/15, 3:30 PM
#6

#5 fast den biten är nog inga större problem med dagens teknik - det finns ju hörapparater för småbebisar som heller inte kan berätta hur dom hör🙂

Annons:
Maria
6/8/15, 3:40 PM
#7

#6 Jo det är rätt men jag har ändå en känsla av att man kan tyda en bebis ansiktsuttryck lättare men jag kanske har fel…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cahira
6/8/15, 4:54 PM
#8

Bra poäng med deras höga frekvenser! :) Intressant!

Digger hade tjänat på det men det är nog ovanligt då de flesta är kopplade m.m. Det var som sagt kvig-attacken som fick mig att fundera. Och tänk alla lethal white som hade kunnat få hörsel så aussies och andra högdriv hundar kan få ett "stopp" för tittar de inte på en och drar iväg är det inget man kan göra. 

Man kan ju mäta hörselfrekvenser har jag för mig, de gör det för att kolla om dalmatiners är döva på höger eller vänster öra har jag för mig. 

Intressant tanke tycker jag allt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[erika.tornlycke]
6/11/15, 9:04 AM
#9

Intressant diskussion! De hundar jag träffar som haft dålig hörsel eller varit döva har inte lidit av det utan anpassat sig och levt ett normalt liv, så då tycker inte jag det behövs. Men kan ju säkert finnas individer som har svårare för att anpassa sig så för dem kanske om dem nu verkar lida av att inte höra eller höra sämre. När vi passade en med väldigt nersatt hörsel (våra egna hör som dem ska) så var det en stor omställning för oss, vi fick ju tänka om i många situationer vilket var lärorikt :). Nu föddes den här hunden med så dålig hörsel så han har aldrig varit lös mer än i rastgårdar så inkallning har aldrig varit några problem då han är väldigt uppmärksam och tittar på en ofta så det är lätt att använda handtecken med honom:). Har man hunden lös på gården som ni har så är det ju en annan femma, då är ju ljussignaler viktigare. Så generellt tycker jag inte det behövs men kanske i några fall, främst när dem har hört bra tidigare, föds dem med det så vet dem ju inget annat

Cahira
6/12/15, 1:37 AM
#10

Håller med er att generellt behövs inte, men var en intressant tanke. :) Sett de som är blinda och döva och då kanske det vore värdefullt för en ung hund för att kunna kommunicera med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
6/12/15, 9:35 AM
#11

Hur etiskt är det att låta en ung hund som är både blind o döv leva?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
6/13/15, 5:38 AM
#12

Ja det är ju nästa fråga.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: