Annons:
Etikettfoder-hälsa
Läst 6440 ggr
[Dopy]
2015-05-08 15:15

Fästingmedel?

Har fästinghalsband till mina andra hundar, men vet att tex collies kan vara känsliga emot såna medel, är Australian Shepherd också extra känsliga emot fästingmedel?

PS: vet att ALLA raser kan få reaktion, men att vissa raser är extra känsliga

Annons:
vallhund
2015-05-08 20:02
#1

Misstänker att du syftar på de genetiska mutationen som kallas MDR1?

http://www.windhound.com/eng/mdr1.htm

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Dopy]
2015-05-08 22:00
#2

som jag skrev vet jag bara att vissa raser är extra känsliga emot fästingmedel och tänkte om det samma gäller aussie?

vallhund
2015-05-09 09:20
#3

Aussie är en av raserna där MDR1 förekommer, det antiparasitmedel dessa kan dö av är Ivomec/Ivermektin http://www.fass.se/LIF/substance?userType=1&substanceId=IDE4POFCUAWB7VERT1 ursprungligen framtaget för gris.

Någon upptäckte att preparatet botade hundar som drabbats av rävskabb, tyvärr dog en del hundar av behandlingen. Det tog många år innan man förstod varför, under tiden rekommenderades veterinärer att ej ge Ivomec till hundar av Collie eller vinthundsraser då man trodde att det handlade om huvudets anatomi, dvs att hos vissa raser skulle medlet passera blod/hjärnbarriären o orsaka hjärnskador som lede till död.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2015-05-09 11:55
#4

Bravecto är säkert för hundar som ev bär på MDR1 genen - det har mina heeler fått och dom har inte reagerat alls🙂

vallhund
2015-05-09 12:41
#5

#4 Tänkte på Mini när jag fräschade upp mig i ämnet. Vem hade trott att hundar skulle kunna få lungmask i Sverige? 

#2 Vad du vet är tämligen ointressant då du inte anger någon källa till din s.k. kunskap.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2015-05-09 14:24
#6

#5 - lungmask är faktiskt inte helt ovanligt, även om det inte är så ofta någon får det - men Mini fick fransk hjärtmask vilket är mer sällsynt 😉

Annons:
[Dopy]
2015-05-09 22:42
#7

Russin: det är väl tablett? det negativa med tablett är att ger man det och hunden reagerar finns det inget man kan göra, ger man spot on eller halsband kan man tvättat och/eller ta av halsbandet :)

vallhund: varför den otrevliga tonen? som sagt vet jag bara att vissa raser som collie ska vara känsliga för fästingmedel, men inte varför och inte om det gällde aussie, därför jag frågade om det. Påstår du att collie inte är extra känsliga för fästingmedel jämfört med andra raser?
Och om du blir så arg på frågor varför är du då medlem på ett diskussions forum?

[Dopy]
2015-05-09 22:51
#8

Någon som har erfarenhet eller vet om Scalibor halsband är dåligt för aussies?

vallhund
2015-05-10 03:13
#9

#6 blandar alltid ihop dem. Intressant ang Bravetco  http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20130105000019

#7 Aldrig hört talas om att collie skulle vara känsligare för fästingmedel än andra raser, däremot är MDR1 defekten vanligare hos collies än hos många andra raser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sugar Mist
2015-05-10 07:25
#10

#8 Misstänker att min första aussie reagerade negativt på Scalibor men jag vet inte, bara spekulationer och inget annat men riskerar inte att sätta halsband på någon vallis här igen.

Hört att bravecto bara är effektivt/giftigt mot kallblodsdjur- dvs inte hunden- och är något jag kommer använda på nästa voffs.

-

russin
2015-05-10 08:55
#11

#7 - jo det är en tablett, men med mycket färre biverkningar än de spot-on preparat och de halsband som finns. Känner flera med hundar som reagerat massor på Frontline och Exspot t ex men som inte haft någon som helst biverkning av Bravecto. En endaste hund i bekantskapskretsen fick kräkningar under ett dygn några dagar efter, så det kan ha berott på tabletten eller pga en tillfällighet. Annars är just lite dålig mage eller illamående "största" biverkningarna.

Jag tänkte precis som du förra året att det kändes läskigt med en tablett, men efter att ha följt så många både i verkligheten och via grupper på facebook som provat - så vågade jag i år och är galet nöjd. Jag känner som så, att skulle inte hunden tåla ämnet, så bör den kräkas eller få diarre och det kan vi ta i så fall. Men mina visade inget alls🙂

#9 - Jag vet du blandar ihop dom, så därför kan jag inte låta bli att retas😉

Stormvindh
2015-05-10 09:07
#12

Jag har använt Bravecto på min Aussietjej och det har varit toppen hittills utan biverkningar, inte ens lös i magen dagen efter som det tydligen var vanligt att hundar kunde bli :)

Medarbetare på Vallhundar

[Dopy]
2015-05-12 00:50
#13

Vågar inte prova tablett ännu, kanske om några år när det använts mycket mer och man vet alla biverkningar. Jag tänker prova Scalibor, ska försöka köpa imorgon, för idag hittade jag en stor fästing som hunden tappat i sängen, kollar henne 2 ggr/dag men ändå missade en, trodde jag skulle spy när jag såg den och var tvungen att byta alla sängkläder, haha lite lätt känslig men fästingar är fan sjukt äckliga :S

Annons:
[Grodhopp]
2015-05-13 22:05
#14

Köper man Bravecto på Apotek eller veterinärmottagning? Jag har haft halsband på min men han badar så mycket på sommaren så det är lite meckigt att ha koll på halsbandet (av och på hela tiden). Har inte vågat testa droppar eller tabletter.

russin
2015-05-13 22:21
#15

Apotek, men det krävs recept för att få det🙂

vallhund
2015-05-14 02:10
#16

Skall absolut testas, verkar smidigt med en tablett var 12e/v istället för ExSpot var 5e. Jyckset har som hobby att rulla sig i allt som ev har varit något sånär flytande. Har 2 doser kvar.

Undras hur jag lyckats missa info om medlet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2015-05-14 07:54
#17

#16 - ja det kan man fråga sig hur du missat😃

Jag är helnöjd med det än så länge. Hade några krypande fästingar igår på hundarna, men just nu verkligen kryllar det av dom ute och man får själv en hel drös på byxbenen när man är ute i markerna. I går morse hittade jag en stendöd pyttefästing, så den hade bitit men dött omedelbart och ramlat väck (eller det var Mini som visade mig den - jag hade missat den på filten då den verkligen var pytteliten)

Stormvindh
2015-05-14 17:04
#18

Jag är också nöjd med Bravecto hittills! Har tagit fem stycken som kryper kanske sen jag gav henne det, så på 3 veckor ungefär. Vilket inte är så konstigt i och med att tabletten inte "dödar" förrän fästingarna biter fast. Har tagit två som suttit också, dock har dom bara ramlat av så fort jag rört dem.

Medarbetare på Vallhundar

[Annamaja27]
2015-05-18 22:29
#19

Jag gav NexGard för ca tre veckor sedan. Inga biverkningar som jag har upptäckt men två fästingar som suttit och varit döda. Ska bli intressant att se hur länge effekten sitter i.

vallhund
2015-05-19 10:28
#20

Finns tydligen flera mediciner som hjälper mot bl a fästingar.
https://www.fass.se/LIF/atcregister?atcCode=QP53BX05

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Dopy]
2015-06-02 12:11
#21

Scalibor funkar toppen för oss, 2 fästingar sen han fick på sig det :D
Vi provar tabletter om några år när andra "testat" det så man vet exakt vilka bieffekter som finns osv :)

Upp till toppen
Annons: