Annons:
Etikettvardagslivet
Läst 1608 ggr
Sugar Mist
2015-05-04 04:07

Vad händer under Maj-15 ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Maj månad har precis påbörjats och första helgen är redan avklarad- verkar som att det varit en rätt händelserik baserat från mitt facebook-feed!

Solen, grönskan och värmen har kommit och då även träningarna och tävlingarna infaller allt oftare så jag undrar vad ni ska gör under Maj månad, om ni har någon tävling på gång eller liknande! 🙂 

Postar en somrig bild i väntan på den riktiga sommarvärmen!

-

Annons:
Cahira
2015-05-04 04:21
#1

Åh intressant tråd! ☝️

Jag har inte hunnit bestämma mig för vad jag ska göra i maj. Är en del gårdsarbete som ska göras, vi måste rymningssäkra staketet igen för nu kan alla ta sig ut om de vill och det driver mig till vansinne. 

Apache vill jag träna både mer aktivt och mer passivt. Vad det aktiva blir vet jag inte riktigt än men passivt ska jag träna mer på hans tålamod och "låt bli" träning. Aktiva träningen funderar jag på att jobba på hans rädsla för pinnar och käppar och sätta upp våra staketpinnar i marken (gjorda för att sätta upp temporära elstängsel men ligger mest i skjulet) och träna honom att runda dom, gå över, slalom mellan 2-3 stycken och helt enkelt jobba bort hans rädsla. Jag vet inte om han är redo och om det inte blir i maj så kör vi på det senare i sommar. Måste ju börja någon gång! :)

Med de andra hundarna är det bara lite nosarbete, inkallning på nykomlingen, och så ska jag påbörja dog parkouren med min chinese crested. :)

Men först måste jag hitta eller köpa ny klicker för min saknas. 😟 Maj är bäst på träningen för fästingarna har inte riktigt vaknat ännu, flugor och mygg har inte riktigt vaknat än och det är inte för varmt. ☀️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2015-05-04 04:32
#2

#1 Ja men precis!🤐

Maj månad för mig kommer vara rätt.. tråkig. Aussien lär flytta om 2-3 veckor, vilket blir tråkigt, för då har jag ingen att träna, Pudeln har ju tröttnat lite på det här med träning igen och jag kommer sakna att ha en hund att träna när jag vill. 

Sedan lär ju hundletande fortsätta, som det ser ut nu kommer jag få fortsätta leta i en evigheter då alla verkar ha fullt upp med lamningen och annat gårdsarbete och inte riktigt ha tid att svara på mail och liknande vilket är en downer. 
Menmen, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!😈

Om jag nu, mot för modan, lyckas få mig en bäh-säh under Maj månad så lär ju det mest bli lära-känna och att se vilka svagheter han/hon har och vilka sidor han/hon har starkt för och arbeta efter det, lägga upp en plan för hur jag vill ha träningen och faktiskt strukturera upp mitt hundägarskap lite mer. 

Och sådant är förskräckligt tråkigt som den impulsiva och humörsvängande människa jag är. Nåväl, många långturer till vattnet lär det bli också nu när det blir varmare.

-

Cahira
2015-05-04 07:06
#3

#2 Vänta är aldrig kul men rätt hund är absolut värt att vänta på! 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
2015-05-04 09:24
#4

#2 Håller med #3, och det kommer ju bli sjukt roligt när du äntligen hittar någon iallafall! :) Våra planer i maj är att jobb-högsäsongen börjar för mig (tyvärr?) men ska ändå försöka träna så mycket som möjligt. Har kommit igång bra med agility- och rallyträningen nu och har varit på klubben flera gånger i veckan :) Rallykursen slutar nu i maj med, så förhoppningsvis ska vi våga oss på någon tävling sen, dock inte förrän i juni tror jag! I mitten av maj har vi även vår första internationella utställning i Hässleholm! Kommer vara så sjukt nervös haha… Sen tror jag det även blir Växjös officiella utställning i slutet av maj med när det ändå är så nära. Så vi har lite småplaner iallafall ;)

Medarbetare på Vallhundar

Cahira
2015-05-04 09:54
#5

#4 Låter som spännande planer på hundfronten! Lycka till! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngaTrnqvist
2015-05-04 12:13
#6

Vi ska tävla nästa helg (lördagen). Årets första rallylydnadstävling. Helgen efter funderar jag på att åka upp och kika lite på bergerträffen, om jag har möjlighet att ta mig dit.. Sen blir det eventuellt en till tävling i slutet av maj. Blir en hel del med skolarbeten och så nu i slutet på terminen, men mycket hund blir det med. Ska även försöka få ihop ett ordentligt htm-program. Vi har en del lösa kedjor, så det gäller bara att få ihop det till ett helt program. Så vi har en hel del planer nu :)

Annons:
VendelaS
2015-05-04 20:20
#7

Vi har 3 rallytävling inbokade i maj (varav debuten) så det blir en del finslip inför det. Mycket mycket störningsträning. Eftersom det är fullt upp i skolan med nationella prov och annat för tillfället hinns inte så mycket annat än hunden med. Långa promenader lär det bli och en del fotande. Jag har förhoppningar att komma igång ordentligt med agilityn. Mina föräldrar är inte jättepigga på att skjutsa till klubben dock.

Sedan ska jag på klassresa till Polen en vecka och på konsert. Det händer mycket i maj så det kommer gå fort. Sedan är nästan sommaren här.😃

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Sugar Mist
2015-05-04 20:27
#8

#6 #7 Åh vad roligt med tävlingar, önskar jag hade nerver till sådant🤦‍♂️ Håller tummarna för att det går bra för er!!

-

Jetaime
2015-05-05 10:37
#9

Vi inveg maj med agilitytävling den 1:a på Söderåsens BK. Agilitytävling Forsakar 9:e maj. Agilitytävling Tollarp 17:e maj. Dubbla hopp och agilityklasser på alla ställena! Underbart ;D

Sen så tänkte vi slutföra rallykursen - nybörjar och se hur vi ligger till efteråt och ev. anmäla till någon tävling.

Annars är det mest jobb och förberedelse inför flytt och hundträning!

IngaTrnqvist
2015-05-05 13:22
#10

Ska tydligen vara valluppvisning på söndag med, så då måste jag åka och kika. Ska bli väldigt spännande att se eftersom jag funderar på att prova vallning med kommande hund :)

Cahira
2015-05-05 22:27
#11

Låter som att maj (och resten av sommaren) blir fylld med kul och intressant! Ni får gärna dela med er så jag mitt i skogen får nåt att titta på annat än kossor, kobajs och träd. 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinDajSon
2015-05-06 14:16
#12

Valpen kommer på fredag, sen så tar jag numera privatlektioner (vallning, såklart) en gång i veckan för en riktig gammal räv… känns jättebra, vi har väldigt lika syn på både hundar och vallning. Har haft svårt att hitta någon instruktör där det verkligen klickat förut, men den här farbrorn är kanon.

Cahira
2015-05-07 04:24
#13

#12 Åh vad kul!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: