Annons:
Etikettrasfrågor
Läst 3216 ggr
[emmaomajken]
2015-04-16 09:14

Lugnaste rasen?

Vilken av dessa raser är lugnast och lätthanterligast? Schäfer Vit herdehund Belgisk vallhund

Annons:
vallhund
2015-04-16 13:48
#1

VH

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Quentus
2015-04-16 16:10
#2

Schäfer är skarpare än Vit herde, dock så finns det fyra olika belgiska vallhund varianter (Groenedael, Malinois, laekenois samt Tervuren) Skulle nog säga att Groenedael är enklast av dessa och svårast är Malinois. Man får inte heller glömma att alla hundar är olika i lynne så bara för att man har en Malinois så behöver inte det betyda att den är en energisk studsboll som behöver springa 25 km om dagen. Det blir mycket det man gör det till :)

Sugar Mist
2015-04-16 17:05
#3

Vit herde.

-

Rafflan
2015-04-16 20:10
#4

Vit herde hund, men dem kräver en hel del för att inte bli monster. Precis som dem andra raserna…

Cahira
2015-04-17 03:19
#5

Nu varierar det kanske vad man anser som lugn men jag skulle aldrig skaffa en brukshund i hopp på en lugn hund eftersom de är alla gjorda för regelbundet krävande arbete. Fast i jämförelse de tre emellan så håller jag med de andra, VH.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[emmaomajken]
2015-04-18 00:42
#6

#5 vilka raser kan man välja om man söker en lugn sällskapshund, av stor storlek? :)

Annons:
Cahira
2015-04-18 00:47
#7

Hur stor tänker du dig ungefär? Vad för egenskaper och aktivitetsnivå söker du och vad vill du undvika?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Rafflan
2015-04-18 01:36
#8

Golden retriever (utställnings varianten), labrador retriever (utställnings varianten) och stor pudel, trevliga hundar som funkar som aktiva familj/sällskapshundar.

Vill man ha väldigt stor hund finns även Irländsk Varghund, Skotsk Hjorthund, Saluki och liknande raser, stora och kräver motion, finns tyvärr endel sjukdomar, men väldigt trevliga hundar om dem får sin motion :)

Finns även Curly Coated Retriever och Flatcoated Retriever, men dem kräver aktivering men inte lika mycket som dem raserna i #0

Så beror lite på vad du är ute efter för typ av hund ts? :)

[emmaomajken]
2015-04-18 09:17
#9

#7 En trevlig sällskapshund som tycker om att följa med överallt, gillar långa promenader, men ändå är lugn inomhus. Lättlärd och icke destruktiv. Helst kunna försvara mig om något skulle hända :) helst av större storlek, men ändå inte för stor. Typ belgisk vallhund i storlek

vallhund
2015-04-18 10:44
#10

#9 En sån här kanske?

Chase Border Collie Plush Toy -

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
2015-04-18 11:42
#11

#10 så du menar att det inte finns någon ras som passa  in som normalt stor sällskaps/aktiv sällskapshund?

Rafflan
2015-04-18 11:47
#12

#9 Golden retriever (utställnings varianten) ska enligt rastandraden bli lika stor som en belgisk vallhund.

En större storpudel ska enligt rastandraden bli lika hög som en belgisk vallhund.

Kanske någon av dem raserna vore nåt?
Labben blir lite lägre än en golden men det sägs att svarta hundar ser med "läskiga"ut :)

Cahira
2015-04-18 22:08
#13

Jag tänkte welsh springer spaniel. De är mindre än du söker men kräver inte överdrivet med pälsvård för att vara spaniel. De kan även vara lite envisa men har gott om arbetsvilja och kan vara lite skeptisk mot främlingar. Alla raser behöver hjärnutmaningar regelbundet för att vara harmoniska och för att vara lugn inne så får man jobba på passivitet oavsett ras. Vad gäller beskydd så kan man lära hunden skälla på kroppskommando (typ händerna upp i vädret) så kommer man långt på avskräckning. 

De allra flesta schäferstorlekhundar är arbetande hundar från början (vallning, jakt, osv) så väldigt få hundar är "lulla runt" hundar så du är beredd på det. :)

Annars kan någon mastiff kanske vara något men de kan vara lite knepiga för att vara bara sällskap. Och många reaktiva stora hundar skulle väldigt lätt skada din nuvarande hund tyvärr vilket är ännu en anledning till att jag rekommenderar welshen. I dagens samhälle är det också vanligare att man som hundägare behöver skydda hunden än det är att hunden ska skydda en själv och om du blir anfallen och hunden skadar attackeraren så kan du råka ut för att bli betalningsskyldig på en saftig summa pengar eftersom lagen säger att ägaren ska se till att hunden inte skadar någon. Detta gäller även om någon skulle bryta sig in i ditt hem och hunden försvarar hemmet. 

Lite saker att tänka på bara. :) Skällande kommer man långt på.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
LinDajSon
2015-04-18 23:28
#14

Räknas inte typ leonberger och new foundland som "sällskapshundar" i stort format (jag vet att de inte tillhör kategorin men har aldrig träffat på någon som faktiskt jobbat med sin hund av nämnda raser)? De är i alla fall stora, hehe.

[emmaomajken]
2015-04-19 00:01
#15

#12 kanske blir en golden:)

[emmaomajken]
2015-04-19 00:03
#16

#14 haha jag funderade på dom raserna. Enda nackdelen är dregel, extra kostnad för mat osv, samt att en aådan vovve skulle vara större än mig/väga mer än mig, så kanske svårt för mig att kunna hantera den?

Cahira
2015-04-19 00:19
#17

Golden låter bra ja. :) Leonberger har stramare läppar så de dreglar mindre än de andra men när hunden blir stor och tung så ökar ju risken för ledproblem och då blir det ju svårare med långpromenaderna du vill ha. Fast med bra föräldradjur så går det ju. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[emmaomajken]
2015-04-19 09:00
#18

Skulle en leonberger passa en 21 årig liten tjej på 46 kg och med en shih tzu? Jag måste kunna hantera den :)

Rafflan
2015-04-19 11:54
#19

#18 hanteringen ligger i lydnad, men jag tycker leonberger hårar för mycket och dreglar för mycket ;)

[emmaomajken]
2015-04-19 13:47
#20

#19 jag tror en mindre ras hade passat och inte en jätte. Jag pratar med uppfödare av olika raser jag gillar och har hittat en uppfödare som tror groenendael hade trivts hos mig. Också lagom storlek. Annars kanske golden retriever, shiba, cocker spaniel eller berner sennen

Annons:
woopwoop
2015-04-19 16:22
#21

Jag hade inte skaffat en belgare om jag inte tänkt jobba med den. 
Nu har jag visserligen inte så stor koll på de andra belgarna förutom mallen, men de jag träffat har i alla fall varit riktiga arbetshundar som inte hade nöjt sig med endast långa promenader, långt ifrån. :P

Mapel
2015-04-19 18:07
#22

#20 belgaren hade jag nog skippat om jag var du. Tyvärr finns det knappt någon bra/seriös uppfödare av groenendeal då alla numera används till utställning i stort sett.(jag vet bara en och den är inte ens särskilt bra). Detta har lett till att de fått väldigt mycket problem med mentaliteten, väldigt mkt rädsla mm. Det har blivit en arbetshund med taskigt lynne vilket nog är den värsta kombination som finns! :/ men jag förstår att grönisen lockar, även vi har varit väldigt förtjusta i grönisen men lagt ner det och har nu istället en bruksavlad terv. Men som sällskapshund så passar inte någon utav belgarna, oavsett vad uppfödaren sagt, det är en brukshund i grunden trots att uppfödare förstört de och gjort utställninghundar av de. Den lugnaste av belgarna är enligt min erfarenhet lakken som varken blivit helt utställningsförstörd och inte super bruksavlad men den kräver fortfarande mkt mer än en sällskapshund får. Jag skulle satsa på en utställningsgolden om jag var du :)

Upp till toppen
Annons: