Annons:
Etikettatt-börja-valla
Läst 5163 ggr
WolfFire93
4/6/15, 1:19 PM

Min hund vill valla.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag jobbar på en gård med bl.a. hästar och får, och jag har en liten blandras på 3 år nu. Han fick följa med in i hagen till fåren och älskar dem!

Utan träning "vallar han in djuren" när han ser att vi börjar. Vilket inte har stressat djuren lika mycket <3 Men jag vill kunna styra honom bättre, typ vart han ska valla dem XD Han vallar även mina kaniner när de ska till sin hage från trädgården(lite svårare för han, då kaninerna inte riktigt bryr sig XD)

Finns det någon som vet hur jag/hunden kan lära sig bättre att valla?

Annons:
crimson
4/6/15, 1:27 PM
#1

Det finns flera ställen där man kan gå kurs och lära sig valla, nu vet jag inte vart du bor, men finns ett jättebra ställe i Bro, Stockholm, där man kan ta med sig vilken hund som helst och se hur den reagerar på fåren och hur man kan förbättra osv. Alltså inte bara vallraser, renrasiga osv. Vet att vissa ställen bara tar in rena vallhundar, men det gäller att hitta någon som vill ta emot er helt enkelt :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

VildaVittra
4/6/15, 1:28 PM
#2

Det finns kurser att gå på, tror inte de är "rasistiska" i mån av plats. 

Apropå kaniner och vallning…😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

WolfFire93
4/6/15, 1:44 PM
#3

Vad bra! :D Jag bor i kungsbacka, men kanske kan gå på en endags grej i stockholm :D Visste inte ens att det fanns kurser med att valla kaniner… XD

vallhund
4/6/15, 3:39 PM
#4

Kolla in närmaste lokalklubb: http://www.svak.se/?page_id=174

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

WolfFire93
4/6/15, 3:49 PM
LinDajSon
4/7/15, 10:52 PM
#6

Alltså… det finns inga kurser i kaninvallning. Varken med vallande kaniner eller kaniner som vallar själva. Champis på videon tillhörde (han har tyvärr gått vidare till nya gröna morotsfält) några som jag vallat hos uppe i Övik. En unik kanin. ;)

Gällande att valla med raser som inte är av vallraser, jag tycker att man även om man får "möjligheten" att testa ska man kanske använda sitt egna vett och avstå. Har rasen inte använts till vallning skall den inte in i en fårhage. För fårens skull! Och för att det finns hundar som faktiskt avlats till syftet… och vill man valla så skaffar man en sådan.

Annons:
Rafflan
4/16/15, 1:51 AM
#7

#6 fast som du nu har en hund som visar tendenser till att valla, kanske en blandras med vall i sig? jag vet inte vad ts har för hund. Då är det väl bättra att jobba på med egenskaper hunden har naturligt?

Rafflan
4/16/15, 1:55 AM
#8

#6 kollade på ts sida och hunden hon har verkar bara en blandras som har Schipperke i sig. och schipperke betyder = liten vallhund. Och rasen härstammar från en vallhunds ras(Leuvenaar), så inte alls omöjligt att vallen slagit igenom.

LinDajSon
4/16/15, 10:59 AM
#9

Jag syftade inte på ts hund utan i allmänhet på raser som inte har i en vallhage att göra, det finns folk som tycker att det vore kul att testa sina jakthundar, kamphundar, sällskapshundar… varför!? Vill man valla, skaffa en vallhund. Om ts anser att hunden vallar och hittar en instruktör som kan hjälpa dem vidareutveckla, bra för dem. Men folk ska inte sitta och läsa inlägg på nätet och få för sig att det är okej att släppa vad som helst på får för skojs skull. Som det #1 kom in på… Jag känner till det stället och de tar inte emot vilka raser som helst. De hade en hund av icke vallras inne en gång vad jag förstått och det blev livat om det så det händer inte igen.

Rafflan
4/16/15, 11:06 AM
#10

#9 fast om ditt svar var "allmänt" så hör den ju inte till denna tråd då ts hund har ras med vall i sig och visar tecken på vall. Och ts inte verkar planerat att vilja valla med sin hund utan mera göra det för hundens skull då hunden vill det?

Sedan håller jag med dig, ingen mening att träna vall med en ras som inte är avlad för det, eller en blandras som inte visa anlag för det :)

crimson
4/16/15, 11:21 AM
#11

#9 Håller med om att en borde skaffa vallhund om en vill valla. Jag förstår väl också att de inte släpper in vilken hund som helst fritt i hagen sådär, däremot har de ju inget emot att en har med sig icke-vallhund när en är där och vallar, och kan låta icke-vallhunden sniffa på fåren osv. Sen så ska en ju så klart se till så hunden inte skadar/skrämmer fåren men i övrigt ser jag inga problem med att låta en icke-vallhund få testa att valla, om en nu känner för det.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Sugar Mist
4/16/15, 5:08 PM
#12

#8 Och samtidigt så har Ts hund en grythund i sin korsning, och inte alls omöjligt att jakten kan ha slagit igenom😎

-

LinDajSon
4/16/15, 5:28 PM
#13

Sedan är det en rätt enorm skillnad på en hund som avlats med vallningsegenskaper i åtanke, dvs djurkänsla, flockkänsla osv och en hund av en ras vars släktled inte innehåller en enda aktivt arbetande och utvärderad vallhund på säg 25 generationer. Däribland hamnar nog garanterat både schipperke, sheltie, collie och schäfer samt i princip de flesta andra raserna med så kallat ursprung som vallras. För att behålla eller förädla en egenskap måste den testas och selekteras för, oavsett om det är skottfasthet, djurkänsla, föremålsintresse eller något annat. Annars är det som att köpa en trisslott. Du KAN få en jackpott men sannolikheten är minimal. Däremot gillar de flesta hundar att springa runt eller efter får, men intresse för får är inte detsamma som vallning. Vallning är ett förädlat jaktbeteende, de ligger varandra rätt nära till hands. Träffat många som tror att deras hund har vallning i sig för att den eyear vid lek. Det är absolut inte samma sak som att den har vallning i sig.

Annons:
Rafflan
4/16/15, 8:09 PM
#14

#13 fast bara för att dem inte vallar rent från start betyder det ju inte att dem inte har det i sig? dem kan ju ha egenskaper i sig, men gör kanske inte rätt utan träning…

Sugar Mist
4/16/15, 8:32 PM
#15

#14 ….🤔

-

vallhund
4/16/15, 10:12 PM
#16

#14 Alla hundar har diverse medfödda anlag/egenskaper, för att de skall kunna användas till det vi vill ha hundarna till krävs utbildning o träning, oavsett område, jakt, vall, skydds etc..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LinDajSon
4/16/15, 11:47 PM
#17

#14 Jag är lite osäker på vad du försöker säga men ska försöka svara. De behöver inte uppvisa något "perfekt" från början, och alla hundar behöver träning för att bli användbara, men efter ett par gångers introduktion brukar man börja kunna få en bild av vad man har att jobba med. Det är ju dock en fördel om man ser till att ha rätt material (dvs en hund med medfödda anlag osv, se #16).

Cahira
4/17/15, 3:11 AM
#18

Jaktinstinkt och vallinstinkt är så nära besläktade att det är svårt att veta vilken det är som slår igenom. Vet om vallhundar som inte vallat utan jagat fåren med extremt lite lyhördhet på föraren och jag kunde absolut inte förstå varför de ens fortsatte utsätta fåren för det i hopp om att hunden skulle lära sig. 

Men med det sagt så rekommenderar jag kontakt med vallinstruktör så de kan utvärdera honom och ge dig råd eller avrådan. 

Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

WolfFire93
4/28/15, 11:06 PM
#19

Är ts mig? X'D *förvirrad* Oj vad det blåste upp här!… står det på min profil vilka raser han e? Stämmer i alla fall. Jag har läst igenom allt och förstår och respekterar alla. Kommer försöka hitta någon som kan utvärdera honom till att börja med. Men vill bara säga ^^ #6 synd att det blev dålig stämning, förstår dock vad du syftar på. Men som sagt blir fåren mer stressade av oss, och de e mer bekväma med hunden, konstigt nog… X3 #7 ja hans Vall ras lyser nog starkt ^^ tack för ditt övriga stöd #12 kan vara derför han gillar kaninerna ;) även om han inte biter dem. #18 tack ^^ jag ska absolut få någon utvädera honom ordentligt, och om det e vall så ska vi träna ordentligt. Och om jakt, då ska jag idtället kontakta jägare och ta hjälp av dem hur han stimmuleras bäst. För jag tycker att man ska göra det man älskar. (Btw… vallning är jakt där steget efter, anfall, har tagits bort. Just saying ;) ) Peace and love!

Sugar Mist
4/28/15, 11:37 PM
#20

#19 Tror vi är fullt införstådda i att vallning bara är förföljning av bytet, och det är just därför det är så lätt att det slår över till fullfjädrar jakt, och även därför man inte borde släppa in en jakt-korsning i en fårhage. 

Jadu, min hund hade älskat att sticka efter rådjur och liknande men det får han inte ändå, även om han verkligen ÄLSKAR det. Samma sak med mammas pudel, hon älskar att döda råttor och möss, men det får hon inte heller. 

Varför måste det tvunget antingen vara för vall eller jakt? Varför inte bara ha honom som ni hade innan idén av vall/jakt blossade upp? 
Finns tonvis med andra aktiviteter man kan syssla med, ex. viltspår om man vill pyssla mot jakthållet eller treibball om man själv vill att ens hund "hämtar in" något, som i vallningen(Detta är dock inte vallning på något plan men är nog rätt roligt för en hund som gillar att hämta in "saker" som rör sig).

-

Annons:
Cahira
4/29/15, 12:39 AM
#21

Det är just för att vallningen och jakten är så närbesläktade som att man får tänka på hur det påverkar djuren som vallas, de är ju bytesdjur och de vet att hunden är ett rovdjur och en oerfaren hund som jagar runt (oavsett hundtyp) kan i vissa djurslag orsaka att djuren stressas ihjäl eller förlorar sina foster. Fåglar och kaniner m.m. är speciellt känsliga för stressorsakad död och skaderisken är hög när man arbetar med större djur så håller med #20 att man kan aktivera jakt med t.ex. viltspår/blodspår/annat om man vill ge utlopp för hundens jaktlust. Mycket mindre skaderisk också samt mindre stressande även för hunden. 

Men jag känner inte din hund och har inte sett hunden med djuren så tycker utvärdering av instruktör är smartast om du verkligen är inne på vallning. Instruktören kan nog även hjälpa dig att få djuren mer bekväma med dig med, dock så hade jag själv nog väntat med vallning tills man har en vallare från mer garanterade linjer/godkända föräldradjur om man verkligen har brinnande vallintresse. Jag har både kossor och BC korsningar och vi vallar inte. Min rescue skulle användas till vallning men det var smartast att låta bli då han är stresskänslig och jag fick veta i efterhand efter inköpet att hund inte behövs för förflyttning av djuren utan korna kommer på inkallning vilket är mycket smidigare och hälsosammare för korna. Vallning var inte huvudorsaken till att han skaffades men det var vad som avgjorde att det blev just den blandningen, men han lever ett fullgott liv med andra aktiviteter istället. :) 

Ursäkta om texten är virrig. Vallning är något jag älskat många år men just för att stressade bytesdjur blir farliga för både människa och hund (Jag har berättelser efter mina två år med korna där det varit nära ögat pga stress trots avsaknad av hund) så är det verkligen viktigt att ha bra hjälp om man vill börja. I grunden så avlades många vallhundar selektivt efter de hundar som a) inte sparkades ihjäl och b) de som tjänade in pengar åt bonden så är det säkrare kort att satsa på en ras med instinkterna intakta för att undvika att det blir fel. Är så många vallhundar än idag som avdankas pga skada eller för att de är för "heta" så de som avlar för vall inom olika raser är fortfarande väldigt selektiva. 

Så vill jag avsluta med att jag tycker det är bra att du vill vara aktiv med din hund! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: