Annons:
Etiketthundsport
Läst 2198 ggr
Sugar Mist
4/5/15, 10:15 AM

Treibball tråden!

Hejhej!

Treibball är en sport jag i dagsläget tycker är väldigt intressant, så jag tyckte att vi kan skapa en tråd som handlar om Treibball- träningspass, frågor, svar tips m.m. 

Det är en sport där hunden ska putta ett antal bollar(större pilatesbollar ex.) in i ett fotbollsmål eller liknande på kommando av föraren. 
Man skickar ut hunden bakom bollarna och hunden ska på kommando fösa in en boll i taget in i målet och sedan hämta en till boll osv. 
Rätta mig gärna om jag har fel!

Det är en sport som alla hundar kan utföra, vallhund eller inte. 

Ös på!

-

Annons:
IngaTrnqvist
4/10/15, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag kör treibball med Brownie, han älskar det! :)
Det är ingenting vi tränar jättemycket eller så, utan mer som en kul sidoaktivitet när andan faller på.

Sugar Mist
4/11/15, 5:48 PM
#2

#1 Åh vad kul, tycker du det har varit svårt att lära in och hur lärde du in det? :)

-

Cahira
4/12/15, 5:35 AM
#3

#1 Åh! Underbara Brownie!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
4/12/15, 12:51 PM
#4

Hade också velat veta lite hur man lär in det och om det är svårt, har aldrig hört talas om sporten innan nämligen 😃

Medarbetare på Vallhundar

Sugar Mist
4/12/15, 1:20 PM
#5

#4 Jag googlade lite och fick fram olika metoder, ex. godis under bollen och shejping, ska se om inte jag kan testa senare när jag införskaffat en boll :)

-

IngaTrnqvist
4/13/15, 10:08 PM
#6

Försökt två gånger nu att skriva ett långt svar, men min iPad är inte min kompis..

I alla fall, jag använde mig av en nostarget (post-it) på bollen, och halvshapade att han skulle putta på den. Sen utökade jag till att bara belöna när han puttade åt mig, ökade avstånd osv. Jag kör inte riktigt enligt reglerna, men har två bollar som vi kör höger/vänster, har även tränat in kommando för "lägg dig bakom en boll och vänta på kommando" och ett för "spring och hämta den där bollen direkt". För att vara en hund med ungefär noll gram vallhund i sig är han väldigt duktig och fokuserad, men sen har ju sporten inte så mycket att göra med vallning egentligen :)

Annons:
[Wraith]
4/14/15, 7:49 AM
#7

Har det ens något med vallning att göra 😂Inte alls skulle jag säga, vet när sporten började komma hit så var det ett suveränt substitut för vallning, så lät det iaf. Har du inte möjlighet att valla djur så valla bollar, precis samma sak *sure*.

Sugar Mist
4/14/15, 11:22 AM
#8

#7 Nä, ingenting med vallning, därför har jag inte nämnt det heller.

-

IngaTrnqvist
4/14/15, 12:17 PM
#9

Nej, "putta bollen" är som vilket annat trick som helst. Jämförelsen jag drog med vallhundar är att de brukar få en annan intensitet när de jobbar (oavsett gren) än vad min gårdshund/sällskapsblandras får, men att han får lite just när vi tränar treibball.

Cahira
4/15/15, 2:13 AM
#10

Är det något Brownie INTE kan? 😃❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngaTrnqvist
4/15/15, 5:03 PM
#11

#10 Spår/sök/liknande kan han inte, han har ingen näsa ;) Även om vi försökt så smått med kantarellsök. Dragsport är inte hans grej heller då han är för liten. Hoppas på att kunna köra canicross och skijoring med bergern.

Cahira
4/16/15, 1:12 AM
#12

Haha åh sötbrun. 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: